برخی آرای مخالفان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها غیرفقیهانه و ذوقی است
کد خبر: 3843834
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
حجت‌الاسلام ایازی:

برخی آرای مخالفان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها غیرفقیهانه و ذوقی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرر برخی موضع‌گیری‌ها برای دین، به نظر شهید مطهری در علل گریز از دین در غرب اشاره و بیان کرد: عمده نظراتی که در مخالفت با ورود زنان به برخی ورزشگاه‌ها مطرح می‌شود، کارشناسی، علمی، دقیق و مبتنی بر منطق و واقعیات جامعه نیست و چهره دینداری و دینداران را تخریب می‌کند.

محمدعلی ایازیمسئله ورود زنان به ورزشگاه‌‌ها گرچه چندسالی است که بر سر زبان‌ها افتاده و واکنش‌های متفاوتی را در جامعه نخبگانی و اهل افتاء داشته و دارد؛ از طیف مخالفان سرسخت تا کسانی که دلیلی بر حرمت این مسئله نمی‌بینند. قطعاً برخی ورزش‌ها مانند کشتی، شنا و ورزش‌های مشابه که میزان برهنگی بدن ورزشکاران در حد زیادی است از بحث ما خارج است بلکه بحث بر سر ورزش‌هایی مانند فوتبال است که نه میزان برهنگی در آن زیاد است و نه تماشاچیان از فاصله نزدیکی ورزشکاران را ملاحظه می‌کنند.

ایکنا در سلسله گفت‌وگو و گزارش‌هایی از جمله «ضعف مدیریتی که به پای شرع نوشته می‌شود» و «اختلال دوقطبی یا چالش دوقطبی سنت و مدرنیته» به بررسی این موضوع با موافقان و مخالفان پرداخته است؛ در ادامه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه، فقیه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، به گفت‌وگو پرداختیم.

حجت‌الاسلام محمدعلی ایازی در این گفت‌وگو با اشاره به آسیب‌های تأخیر تحول در حوزه و مقاومت‌های نادرستی که در برخی موارد صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اصولاً هر نوع اتفاق و تحولی وقتی ایده جدیدی مطرح می‌شود، کسانی که سال‌های سال فکر و ذهنشان با یک تفکر و ایده‌ای عادت کرده در برابر آن مقاومت می‌کنند و این امری طبیعی است؛ ابتدا مخالفت و سپس سکوت و بعد به تدریج همراهی می‌کنند و در مرحله آخر وارد صحنه می‌شوند.

وی ادامه داد: اتفاقی که می‌تواند برای این افراد، که دنبال تحول هستند، کارساز باشد، توجه به واقعیات است؛ اگر از تندروی پرهیز شود، می‌تواند کمک کند تا کارها طبیعی و از مسیر درست‌تری پیش برود.

دفع فساد محتمل فراگیر است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: هیچ کسی نمی‌گوید ذات رفتن زنان به ورزشگاه اشکال شرعی دارد؛ این موضوع هیچ اصل و مبنایی ندارد. تنها مبنایی که باعث دیدگاه متفاوت برخی مراجع شده این است که آیا دفع فساد واجب است یا رفع فساد؟

ایازی تصریح کرد: اگر فساد موجود باشد، نادر از فقها می‌گویند که غیر از آنکه باید رفع فساد کنیم باید دفع فساد هم صورت بگیرد؛ یعنی دفع فساد محتمل، یعنی ممکن است بحث ورود زنان به ورزشگاه سبب شود تا فساد رخ دهد یا زمینه آن فراهم شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر دفع فساد محتمل را بپذیریم، رفتن در خیابان هم می‌تواند فساد محتملی را ایجاد کند؛ در عزاداری و حتی طواف خانه خدا هم ممکن است که این فساد رخ دهد؛ در رفتن به اماکن مذهبی و زیارات هم این کار رخ می‌دهد. لذا نمی‌توان این بحث را مبنایی برای ممنوعیت دانست.

مخالفت‌های غیرفقیهانه و ذوقی

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه این نوع مخالفت‌ها، فقیهانه، علمی و کارشناسانه نیست، اظهار کرد: بیشتر مسائل ذوقی است و چون ذوقی است نوسانات زیادی دارد و عکس‌العمل‌ها و مقاومت‌های زیانبار و بدی هم ایجاد خواهد کرد که برخی مواقع شاهد آن هستیم.

بسیاری از آرای مخالفان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، علمی و مبتنی بر واقعیات نیست

ایازی با تشبیه این مسئله به ضرب‌المثل آش نخورده و دهان سوخته، بیان کرد: مواضع نادرستی که گاهی در مسائل اجتماعی اتخاذ می‌شود، ممکن است اتفاقی را هم رقم نزند، ولی واکنش‌های آن در فضای جامعه برای دینداری و ترویج اخلاق مضر است و ما اگر واقعا می‌خواهیم مردم در جامعه دینی باشند، هم باید کارهایی که می‌کنیم درست و صحیح باشد و هم موضع‌گیری‌هایی که داریم کارشناسانه، علمی و دقیق، حکیمانه، منطقی و مبتنی بر واقعیات باشد.

خطر تکرار تجربه‌های مسیحی در امروز 

ایازی با اشاره به ضرر این نوع موضع‌گیری‌ها در برابر دین، گفت: استاد مطهری کتابی با نام «علل گرایش به مادی‌گرایی» دارند و در آن بحثی در مورد علل گریز از دین در غرب مطرح کرد. ایشان آورده است که در غرب، کلیسا با خواسته‌های طبیعی مردم مخالفت کرد و همین زمینه‌های مخالفت را در فضای غرب به دین و دینداری ایجاد کرد.

وی افزود: ایشان این بحث را باز و تبیین کرده و در نتیجه‌گیری می‌گوید که این نگرانی برای ما روحانیون هم هست؛ ایشان در سال 1349 این مطلب را بیان کرده است نه امروز که جای این مباحث در جامعه وجود دارد؛ ایشان تأکید دارد که این نگرانی برای حوزه و روحانیت وجود دارد.

ایازی با بیان اینکه باید فرهنگ جامعه را به درستی بشناسیم و عکس‌العمل‌های مناسبی هم داشته باشیم، تصریح کرد: علاوه بر آن از شیوه و روش بیان مطالب هم مطلع باشیم. این مسئله نه تنها به نفع دین و دینداری است، بلکه برداشت‌های سوء را هم از بین خواهد برد.

تفسیر قرآن در حوزه تقویت شود

این استاد و محقق حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه برای اینکه بتواند سالی متفاوت از گذشته را تجربه کند باید در حوزه قرآن و حدیث بیشتر به بحث قرآن و تفسیر پرداخته شود.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب گرایش و پرداختن به قرآن و تفسیر در حوزه علمیه بیشتر شده است، ولی به نظرم به حد کفایت نیست و باید بیشتر به این سمت برویم.

ایازی با بیان اینکه اگر حوزه بخواهد کاری بکند باید در کنار فقه، ادبیات، تاریخ و تفسیر را جدی‌تر پیگیری و آن را وارد متن آموزشی حوزه کند، ابراز کرد: باید در زمینه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به ویژه در سطوح سه و چهارم کارهای جدیدی صورت بگیرد.

انتهای پیام   

captcha