حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دلیل شرعی ندارد
کد خبر: 3834912
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
فاضل میبدی:

حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دلیل شرعی ندارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی درباره حضور زنان در ورزشگاه اظهار کرد: هر حکم شرعی نیازمند دلیل شرعی است و برای حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دلیل شرعی نداریم.

حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دلیل شرعی نداردحجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد بحث حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها که این روزها در جامعه مطرح است و طیف‌های گوناگون به آن می‌پردازند گفت: هر حکم شرعی نیازمند دلیل شرعی است و اگر دلیلی نباشد نمی‌توانیم حکمی هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها هیچ حرمت شرعی نداریم، اظهار کرد: برخی حرمت مطلب را به علت مفاسد جنبی آن مطرح می‌کنند که در این صورت ورود به پارک، سینما، فروشگاه و هر مکان دیگری هم ممکن است مفاسدی به همراه داشته باشد.

فاضل میبدی با تأکید بر اینکه نباید نگاه جنسیتی به همه مسائل داشته باشیم، درباره اینکه این مطلب در اصل ممکن است ایرادی نداشته باشد ولی آیا در قالب عناوین ثانویه قابل طرح نیست؟ بیان کرد: بار کردن عنوان ثانوی در مورد این مسئله خیلی مشکل است و درصورتی‌که چنین چیزی هم وجود داشته باشد باید ولی فقیه و حاکم شرع نظر بدهد.

وی با بیان اینکه چون از نظر برخی این موضوع به مصلحت نیست، نمی‌توان حکم شرعی بر آن بار کنیم، تصریح کرد: حاکم شرع باید تشخیص دهد که اگر مفسده چیزی بر مصلحت آن رجحان دارد، با نظر او عنوان ثانویه را برایش مطرح کنیم و براساس همان حکم صادر شود. 

این استاد حوزه ادامه داد: مثلاً در بحث تساوی دیه زن و مرد که اخیراً مطرح شد حکم ثانوی اعلام شده است؛ البته معتقدم که تفاوت دیه در اصل آن هم مورد بحث است ولی با این فرض که تفاضل در اصل وجود دارد باز هم در بحث قتل عمد و غیرعمد موضوع متفاوت است و اینکه در هر قتلی تفاضل را قائل باشیم مورد بحث است.

فاضل میبدی در پاسخ به این سؤال که آیا فشار نهادهای بین‌المللی که موجب تضییع در فوتبال کشور می‌شود می‌تواند مصداق اضطرار باشد بیان کرد: اگر سبب تحریم و باعث شود تا مصالح عامه مردم مختل شود، می‌توانیم نظر فیفا را ملاکی برای این موضوع قرار دهیم.

وی تأکید کرد: البته مسائل بین‌المللی و اجتماعی عمدتاً عرفی‌‌اند و فتوا باید ناظر به این مسئله باشد، وگرنه اینکه هر مرجعی بخواهد نظر بدهد نابسامانی رخ می‌دهد، زیرا تصمیم در مورد این مسائل نیازمند کار شورایی است و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای جلوگیری از همین مسئله ایجاد شده است تا نظریات مختلف بررسی شود و موجب اشکال نشود.

انتهای پیام

captcha