حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها با حکم اولیه قابل استخراج نیست
کد خبر: 3834533
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
عضو دائرة‌المعارف فقه اسلامی:

حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها با حکم اولیه قابل استخراج نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو دائرة‌المعارف فقه اسلامی با اشاره به بعد فقهی حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تصریح کرد: به لحاظ ادله منعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و سایر محافل عمومی وجود ندارد، ولی با حکم ثانوی می‌توان حرمت شرعی برای این موضوع قرار داد.

حرمت ورود زنان به ورزشگاه‌ها با حکم اولیه قابل استخراج نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین خالد الغفوری، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) و از اعضای اصلی دائرة‌المعارف فقه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: اگر بخواهیم در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها به صورت علمی بحث کنیم به لحاظ ادله منعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و سایر محافل عمومی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دو نکته در این زمینه وجود دارد، افزود: نکته اول بحث عناوین ثانویه است که در این مورد هم وجود دارد؛ زیرا معمولاً در ورزشگاه‌ها حدود شرعی رعایت نمی‌شود، از جمله اینکه دوربین‌ها بیش از مقدار لازم متوجه بانوان می‌شوند و ممکن است حرکت‌های نسنجیده و سبکی از سوی برخی رخ دهد که حتی حرمتی هم ندارد، ولی در شأن زن مسلمان و ایرانی نیست.

الغفوری با بیان اینکه این مسئله سبب هتک حرمت زن مسلمان است، تصریح کرد: نکته دوم تأکید بر مسائل اخلاقی است؛ زیرا معتقدیم که فقه مجموعه قوانین حقوقی است و حقوق به تنهایی نمی‌تواند در میدان اداره جامعه نقش ایفا کند.

رهنمودهای کلی اخلاقی

سردبیر فصلنامه فقه اهل بیت(ع) با بیان اینکه در اسلام رهنمودهای کلی اخلاقی داریم که نباید و نمی‌توان آن را به فراموشی سپرد، بیان کرد: از جمله مسائل اخلاقی این است که همه و به ویژه بانوان باید کرامت و شأن خود را حفظ کنند و هر کاری که ممکن است خفت‌بار باشد انجام ندهند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه با توجه به ادله یعنی قرآن و سنت نمی‌توانیم حرمتی برای حضور زنان در مجامع عمومی داشته باشیم، تصریح کرد: مثلاً در ادله چیزی با عنوان عفت نداریم، ولی عفت امری اخلاقی محسوب می‌شود که مخصوص زنان و مردان است؛ یعنی برای مردان هم لازم است و حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم چون باعث اختلاط و مشکلات دیگر می‌شود ضرورتی ندارد.

خطر تعلیق فوتبال

خالد الغفوری در پاسخ به این سؤال که در شرائط کنونی فدراسیون بین‌المللی فوتبال ایران را تحت فشار قرار داده که در صورت عدم اجازه برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، فوتبال ایران را تعلیق کند آیا این مسئله اضطرار ایجاد نمی‌کند؟ افزود: به نظر بنده در حد اضطرار نیست، ولی دائرمدار مصلحت کشور است که باید ولی فقیه تصمیم بگیرد که آیا این مسئله آن قدر مهم است که مستلزم چشم‌پوشی از مسئله شرعی باشد.

وی تأکید کرد: از دید بنده با توجه به اینکه مسئولان و ملت ایران در یکی دو سال اخیر در برابر شدیدترین تحریم‌های اقتصادی ایستادند و حاضر به مذاکره و کوتاه آمدن در برابر آمریکا نشدند، بعید است برخی فشارها سبب شود تا در این موضوع هم کوتاه بیایند گرچه من نظر شخصی خودم را عنوان می‌کنم.

خالدالغفوری با بیان اینکه مسائل اخلاقی به معنای الزامات در حد وجوب نیست، ولی نباید آن را غیرمهم تلقی کرد، تصریح کرد: اخلاق در برخی موارد باید به عنوان اسناد بالادستی تلقی شود و نباید کمرنگ بدانیم و حفظ هویت ملی و مذهبی بالاتر از برنامه‌های فدراسیون فوتبال است.

احتمال اختلاط قرآن و گناه

عضو دائرة‌المعارف فقه اسلامی در پاسخ به این سؤال که اگر احتمال اختلاط و گناه، ملاک این مسئله باشد این اختلاط ممکن است در هر محیطی مانند بازار و مراسم دیگر اجتماعی هم رخ دهد و منحصر به ورزشگاه‌ها نیست؟ اظهار کرد: حضور در محیط‌های باز مانند پارک و بازار با محیط محدود ورزشگاه که توأم با بروز هیجانات زیاد است، تفاوت دارد و ذات این نوع برنامه‌ها با هیجان همراه است و موجب آرامش و سنگینی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که محیطی مانند سینما هم این مسئله وجود دارد ولی معمولاً افراد، خانوادگی حضور می‌یابند و مکشل اختلاط هم رخ نمی‌دهد و ممنوعیت شرعی هم وجود ندارد ادامه داد: بنده عرض کردم که اصل حضور در مجامع عمومی منع شرعی ندارد ولی مباحث ثانویه است که در آن اثر می‌گذارد؛ بنابراین اگر شرائطی ایجاد شود که عناوین ثانویه را ایجاد نکند حکم ممنوعیت هم ملغی است.

این محقق و پژوهشگر فقه ادامه داد: آنچه الان و در شرایط فعلی وجود دارد این است که حضور در چنین مجامعی با شأن و هویت ایرانی و مذهبی زن مسلمان همخوانی ندارد؛ وقتی یک زن در بالاترین سطح دیپلماتیک از کشورهای کفر وارد ایران می‌شود ملزم به رعایت حجاب ولو به صورت ناقص است، در حالی که حکم حجاب شامل کفار نمی‌شود، آیا در چنین شرایطی نباید زنان مسلمان بیش از آنان پایبند باشند؟

خالد الغفوری ادامه داد: حتی ورزشکاران ما وقتی با ورزشکاران رژیم اسرائیل روبرو می‌شوند برای حفظ هویت دینی و ملی از مسابقه با آن‌ها انصراف می‌دهند؛ زنان ورزشکار ما وقتی به میدان‌های خارجی می‌روند برای گرفتن مدال، به نامحرم دست نمی‌دهند، با اینکه می‌تواند مشمول تسامح و تساهل شود؛ لذا عمدتاً این مسئله درگیر در مباحث ثانوی است؛ از این‌ رو اگر اضطراری از سوی مسولان تشخیص داده شود می‌توان حکم به عدم حرمت داد.

وی با بیان اینکه اگر شرایط منجر به اختلاط و ایجاد گناه کم شود، طبیعتاً حکم ثانوی ملغی است، تصریح کرد: محیط‌های ورزشی فعلی امکانات لازم برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها را ندارد.

انتهای پیام

captcha