کد خبر: 4301626
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۵
عباس موزون مطرح کرد

لزوم بازطراحی آموزش بر مبنای عقلانیت دینی و منابع اصیل اسلامی

نخستین جلسه از دوره علمی ـ آموزشی «زیست فرامادی» با حضور اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. عباس موزون استاد این دوره، هدف برگزاری آن را «شناسایی حلقه زیربنایی آموزش‌های معنوی و طراحی الگوهای اجرایی برای تحقق آن در نظام آموزشی ایران» عنوان کرد.

در غرب بسیاری از صاحب‌نظران، مدرسه را ابزاری برای کنترل اجتماعی دانسته‌اند

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، عباس موزون مدرس دوره، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه «زندگی پس از زندگی»، در نخستین جلسه این دوره با اشاره به ریشه‌های تاریخی آموزش مدرن گفت: مدارس جدید در غرب با هدف بازتولید نیروی کار منظم و مطیع برای کارخانه‌ها و صنایع شکل گرفتند، نه برای پرورش انسان متفکر و معنوی؛ از این رو ما نیازمند بازطراحی آموزش بر مبنای عقلانیت دینی و منابع اصیل اسلامی هستیم.

کارگردان برنامه «زندگی پس از زندگی»، افزود: آثار اندیشمندانی مانند فوکو، ایوان ایلیچ و پائولو فریره نشان می‌دهد که نقد نظام مدرسه‌ای فقط دغدغه ما نیست؛ حتی در غرب نیز بسیاری از صاحب‌نظران، مدرسه را ابزاری برای کنترل اجتماعی دانسته‌اند. بنابراین می‌توان بر اساس تجربه تاریخی و تعالیم اسلامی، الگویی نوین از آموزش شکل داد.

موزون با تأکید بر ضرورت توجه به «افق فرامادی در آموزش» خاطرنشان کرد: دین اسلام بر تحقیق عقلی در اصول و تقلید عقلانی در فروع تأکید دارد؛ همین نگاه می‌تواند مبنای نظری برای بازسازی نظام آموزشی کشور باشد.

به گفته وی، این دوره آموزشی با هدف نقد و بازخوانی تاریخ آموزش مدرن غرب، تحلیل پیوند آن با سرمایه‌داری و صنعت، و نیز ارائه پیشنهادهای عملی برای آموزش‌های معنوی در آموزش و پرورش ایران طراحی شده است.


این دوره آموزشی به مدت هشت جلسه، چهارشنبه هر هفته از تاریخ 29 مرداد لغایت 23 مهرماه به صورت برخط برگزار خواهد شد.

لزوم بازطراحی آموزش، بر مبنای عقلانیت دینی و منابع اصیل اسلامی

انتهای پیام
captcha