به گزارش خبرنگارایکنا، سعید غلامی، معاون راهبردی بنیاد خاتم الاوصیاء(عج)، عصر امروز، ۱۵ شهریورماه در ادامه سلسله نشستهای «حکمرانی زمینه ساز ۲» که با موضوع «حکمرانی زمینهساز و نقش مردم و نهادهای اجتماعی» به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مقولههای به شدت مؤثر در حکمرانی زمینهساز، حکمرانی مردمی و مردمپایه است.
وی تصریح کرد: جمله بسیار مهمی از مقام معظم رهبری در این رابطه است که اصل آنچه در این نشست به آن میپردازیم، برگرفته از همین سخن است. معظم له میفرمایند: «حکومت آینده حضرت مهدی موعود (عج)، یک حکومت مردمی به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان (عج)، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان (عج) از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد.» یا در جای دیگر میفرمایند: «هیچ کس در نظام اسلامی نباید مردم، رأی مردم و خواست مردم را بی اثر بداند بدون تحقق خواست مردم نظام اسلامی سرپا نمیماند البته مردم مسلمان هستند و این خواست مردم در چارچوب قوانین اسلامی است».
غلامی افزود: همچنین حضرت امام (ره) جملهای در رابطه با حضور مردم در اقتصاد کشور دارند که میفرمایند: «یک دولت تا شرکت مردم نباشد نمیشود ادارۀ صحیح بشود. بیهمکاری امثال بازار، کارگرها ـ نمیدانم ـ زارعین، بدون این قشرهای مختلفی که هستند کار از پیش نمیرود، دنبال این نباشید که هر چیزی را دولتیاش کنید. نه، دولتی در یک حدودی است، آن حدودی که معلوم است، قانون هم معین کرده ولیکن مردم را شرکت بدهید.»
معاون راهبردی بنیاد خاتم الاوصیاء (عج) افزود: وظیفه مسئولان و حکمرانان کشور آن است که فرمولهای عملی، راهها و روشهای عملی به میدان آوردن مردم را کشف و تسهیل کنند. رهبر انقلاب در بیان نوع رابطه حاکمان با مردم میفرمایند: در زبان عربی و زبانهای دیگر، برای این پدیدهای که اسمش حکومت و زمامداری و حکمرانی است، یعنی برای کسی یا جماعتی که بر یک جامعه حکومت میکند و فرمان میراند، تعبیرات گوناگونی آورده شده است؛ که هر یک از این تعبیرات، اشاره به جهت خاصی است. مثلاً تعبیر حکومت، اشاره به این دارد: آن کسی که در رأس قدرت است، یا آن جماعتی که در رأس قدرتند، حکم میکنند و جامعه و افراد مردم، حکم و فرمان آنها را اطاعت میکنند. یک تعبیر دیگر، تعبیر سلطنت است که به معنای مسلط بودن و مقتدر بودن و امور را در سلطه خود درآوردن است. در اسلام، بیشتر از همه، روی کلمه ولایت تکیه شده است. ولایت، معنای عجیبی است. اصل معنای ولایت، عبارت از نزدیک بودن دو چیز با یکدیگر است. ولایت، یعنی اتصال و ارتباط و قرب دو چیز به صورت مماس و مستحکم با یکدیگر.»
وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این بیان تأکید میکنند ولایت یعنی حکومتی که در آن ارتباطات میان حاکم و مردم، ارتباطات فکری، عقیدتی، عاطفی، انسانی و محبت آمیز است. مردم به آن حاکم متصل و پیوستهاند و به او علاقهمند هستند. یعنی آنچه از حکمرانی تعبیر میشود و رهبری به آن اشاره دارند، تعبیر دقیق ولایت است؛ بنابراین آنچه که ما به دنبال آن هستیم، این است که مردم به معنای واقعی در این حکومت ولایی نقشآفرینی کنند.
غلامی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که رهبری آن را در سال ۹۸ تبیین کردند، گفت: سه محور اصلی در این بیانیه مطرح میشود که عبارتند از «خودسازی»، «جامعه پردازی» و «تمدن سازی». در بحث خودسازی، بحثی که مقام معظم رهبری به صورت جدی آن را دنبال میکنند «لزوم شکلگیری جبهه مردمی است» سابقه این موضوع به سال ۷۳ بازمیگردد، اما به شکل جدیتر در دهه ۹۰ مورد توجه قرار میگیرد. تشکیل جبهه مردمی موضوعی است که مقام معظم رهبری ضمن تبیین این مسئله تاکید میکنند که هرچند این جبهه امروز شکل گرفته، اما سرعت و انضباط لازم در این امر وجود ندارد و سرعت آن به سوی هدف، جدی نیست.
وی تصریح کرد: سرعت بخشی این مسئله از نظر رهبر انقلاب، در «حلقههای میانی جامعه» تعریف میشود و زمینهساز آن نیز، حضور جوانان متعهد و انقلابی است. این امر با دو بال اصلی یعنی «گفتمانسازی» و «شبکهسازی» تحقق پیدا میکند یا به عبارت دیگر با «بسیج اذهان» و «بسیج گامها». در مسئله خودسازی حضرت آقا به ۴ الزام اشاره میکنند؛ اول: «شناخت صحنه» یعنی شناخت خود و شناخت دشمن. الزام دوم «جهتمندی و جهتدهی به سوی چشمانداز» است که بسیار اهمیت دارد. الزام سومی که ایشان اشاره میکنند «عامل امیدبخش» است که به نظر میرسد این همان مفهومی است که ما در «انتظار پویا» مطرح میکنیم. انتظاری که در حال عمل و در میدان عمل است نه انتظار منزوی و گوشه نشین.
غلامی، «راهکار عملیاتی» را چهارمین الزامی برشمرد که مقام معظم رهبری به آن اشاره میکنند و میفرمایند: اگر «راهکار عملیاتی» وجود نداشته باشد نمیتوان از آن حکومت و از آن جامعه، حرکت به سوی تمدنسازی یا حرکت در مسیر تمدنسازی را توقع داشت.
معاون راهبردی بنیاد خاتم الاوصیاء (عج) تصریح کرد: یکی از نمونههای بارز راهکارهای عملیاتی که میتوان به آن اشاره کرد «پدیده اربعین» است. از زمانی که این پدیده شکل گرفته، میتوان اقیانوس مردمی را دید که چگونه وارد فضای حکمرانی میشود و آن را جهت میدهد. اربعین نمونهای از راهکارهای عملیاتی است که در سطح منطقهای و جهانی شاهد آن هستیم و میتوان آن را یک چشم انداز و تصویری از آنچه که در آینده خواهیم دید، برشمرد. از نمونههای خرد و کوچک این نوع حرکتها میتوان به «سه شنبههای مهدوی» اشاره کرد که یک حرکت محلهمحور بود و توانست جریانی را در کشور ایجاد کند. از این دست فعالیتهای خرد مردمی بسیار است که در استانهای مختلف وجود دارد.
گزارش از اکبر پوست چیان