به گزارش ایکنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی؛ استاد درس خارج حوزه، هشتم آذرماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود به ادامه تفسیر سوره آل عمران پرداخت و گفت: در ابتدای این سوره در مورد قرآن فرمود که آنچه در قرآن است عین حق و واقع است و تأیید کننده حقیقت کتب آسمانی قبل از خود است.
وی با اشاره به آیه چهارم این سوره و به کار رفتن تعبیر فرقان، اظهار کرد: فرقان اختصاص به قرآن ندارد و در مورد کتب انبیاء دیگر هم مطرح است کما اینکه در مورد حضرت موسی(ع) فرموده است که ما به او فرقان دادیم. فرقان طبق نظر علامه طباطبایی(ره)، فارق میان حق و باطل است که یکی از کارهای مهم انسان در زندگی تشخیص حق از باطل است.
آیتالله هادوی تهرانی با بیان اینکه آیا امروزه در زندگی ما قرآن را به عنوان فارق بین حق و باطل در نظر میگیریم یا اینکه برخورد تشریفاتی با آن داریم، اضافه کرد: متأسفانه برخی جز خواندن قرآن بر سر قبر اموات و استخاره، دیگر سراغ آن نمیروند و برخی هم صرفا عادت به قرائت دارند اما هدف حقیقی نزول قرآن به کاربردن آن در متن زندگی است.
استاد درس خارج حوزه افزود: حضرت فضه(س) در تاریخ مشهور به این هستند که هر سؤالی از او میشد با قرآن پاسخ میداد؛ بنده نیز با یک فردی روبرو شدم که واجد این ویژگی بود. کسی که چند زبان خارجی میدانست اما عربی نمیدانست و بر اثر تحولی که در زندگی او رخ داد سراغ قرآن رفت و در ابتدا هم صرفا ترجمه آن را میخواند و هر قسمت که برای او مهمتر بود علامت میگذاشت و تا جایی پیش رفت که در مورد قرآن با کشیشها مباحثه میکرد. چون این فرد قرآن را با نگاه کاربردی خوانده بود، راهنمای زندگی نیز بود و ما هم باید با این نگاه قرآن را بخوانیم.
قرآن فارق حق و باطل است
وی تصریح کرد: خداوند قرآن را فرقان معرفی کالان کرده است و با معیار قرآن میتوان در مسائل اجتماعی و زندگی شخصی، حق را از باطل تشخیص دهیم اما متأسفانه در حال حاضر اینگونه نیست.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی افراد که مسلمان شدهاند و بنده با آنان ارتباط دارم عمدتا با شنیدن و مواجهه با قرآن، مسلمان شدهاند؛ یکی از آنها نقل میکرد؛ روزی نزد یکی از رفقای مسلمان رفتم در حالی که گرفتاری فکری و روحی بسیاری در زندگی داشتم؛ و قتی وارد اتاق او شدم با قرآن مواجه شدم و چند صفحه از آن را خواندم، گویا پاسخ بسیاری از پرسشهای فکری و اندیشهای من در آن است و پاسخهای جالبی دارد و همین سبب شد تا در نهایت شیعه شود و اکنون از فعالان شیعه در اروپا است و کتب متعددی نیز به زبان کشور خودش ترجمه کرده است.
آیتالله هادوی تهرانی با بیان اینکه ما چون در متن کشور اسلامی هستیم، توجه زیادی به قرآن نداریم، اضافه کرد: قطعا روایات اهل بیت(ع) ارزش زیادی دارد و روایاتی که جعلی نباشد، تفسیر قرآن است اما اهمیتی که به قرآن میدهیم باید بسیار بیشتر باشد؛ برخی ممکن است یک کتاب روایی را چندبار بخوانند اما چند بار قرآن را با نگاه کاربرد در زندگی میخوانند؟ برخی وارد تفسیر میشوند و تطویل زیادی به آن میدهند که محتوای قرآن در آن گم میشود و مشحون از ادبیات و تاریخ، فقه، اصول، فلسفه، کلام و عرفان و ... است؛ قرآن برای هدایت مردم آمده است و باید با این نگاه در زندگی قرائت کنیم و به معنای آن توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه به تعبیر علامه طباطبایی(ره)، 200 آیه سوره آل عمران یک دفعه بر پیامبر(ص) نازل شد آن هم در وضعی که مسلمین در شرایط سختی به سر میبردند، افزود: علامه معتقد است آیه اول تا هفتم، خلاصه کل آیات این سوره است؛ ابتدا جایگاه خداوند مورد تأکید و توجه است و اینکه قیمومیت همه عالم در اختیار خداست و بعد نزول بر حق قرآن، مورد تأکید قرار میگیرد و سپس به موضوعات دیگر پرداخته است و قرآن را فرقان معرفی میکند. در ادامه آیه چهارم فرمود: کسانی که به آیات ما کافر شوند عذاب شدیدی خواهند دید و در انتظار آن باید باشند.
وی افزود: البته این عذاب دشمنان و کمک به مؤمنان در متن و بطن حوادث و پدیدههای طبیعی رخ میدهد و نه اینکه فکر کنیم همه چیز باید با معجزه انجام شود. بعد هم فرمود: والله عزیز دوانتقام یعنی خدا عزت و قدرت دارد و در عین مهربانی بی وصف، صاحب انتقام نیز است.
اتهامات بی پایه به ایران سابقه دیرینه دارد
هادوی تهرانی بیان کرد: در سال 2006 میلادی در واتیکان نشستی با موضوع جنگ و صلح در ادیان ابراهیمی برگزار شد و در این همایش برخی مطرح کردند که ایران قصد دارد بمب اتم بسازد و بنده عرض کردم طبق فتوای رهبری انقلاب این کار انجام نمیشود و جالب اینکه در همین اثنا هند، بمب اتم ساخته بود و البته فشارهای بینالمللی به این کشور نیز وارد کردند و البته آمریکا مدتی بعد اعلام کرد که ما آمادگی داریم تا با هند بر سر موضوعات هستهای مذاکره کنیم؛ یعنی از لحن خشن خودشان دست برداشتند.
استاد حوزه اظهار کرد: بنده در همین جلسه اعلام کردم که هند چون بمب اتم ساخت شما مجبور شدید با او مذاکره کنید و نگرانم که شما آنقدر ما را اذیت کنید که ما هم مجبور شویم بمب اتم بسازیم و در آن زمان شما هم مجبور خواهید شد با ما مذاکره کنید. در این جلسه یکی از کشیشان مسیحی گفت: من معتقدم جهنمی در کار نیست؛ زیرا خدا آنقدر مهربان است که همه را بهشت خواهد برد و این در حالی است که رحمت خدا بر غضب او غالب است اما در عین حال حکمت الهی سبب میشود تا عذاب نیز باشد.
استاد حوزه در پایان گفت: عادلانه نیست کسی که در دنیا به سلامت و معنویت زندگی کرده است و دیگران را مورد ظلم قرار نداده با کسی که به مردم ظلم میکند جایگاه یکسانی داشته باشد و در این آیه نیز تأکید شده است که عذاب دردناک در انتظار کافران است.
انتهای پیام