
به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج)، یکصد و هفتادمین نشست فرهنگ مهدوی با حضور حجتالسلام محمد شهبازیان، حجتالاسلام سیدحسن پورآذر و اسماعیل شفیعی سروستانی برگزار شد.
این نشست در آخرین پنجشنبه آذرماه با حضور حجتالسلام محمد شهبازیان متخصص مطالعات فرهنگ مهدوی و فرق انحرافی، حجتالاسلام سیدحسن پورآذر پژوهشگر مطالعات فرق مدعی مهدویت (یمانی)، اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) با تمرکز بر فرآیندها و چگونگی افسون فرقه انحرافی احمدالحسن الیمانی در سالن اجتماعات مسجد امیر برگزار شد.
خاستگاه تاریخی فرق انحرافی در جهان اسلام
اسماعیل شفیعی سروستانی در طلیعه نشست با اشاره به خاستگاه تاریخی فرقههای انحرافی یادآور شد: در قرون ۱۲ و ۱۳ هجری شمسی، دو جریان مهم وهابیت در عربستان و بهائیت در ایران شکل گرفتند که هر دو بهویژه بر ضد شیعیان و با هدف ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی عمل کردند. این جریانها بهطور خاص موضوع مهدویت را هدف قرار دادند و تأثیرات آن تا امروز ادامه دارد. در دوره معاصر، صدها فرقه نوظهور دیگر نیز فعال شدهاند.
نقش استعمار در راهبری فرق انحرافی و پیشبینی دقیق ائمه هدی
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) با اشاره به حمایت استعمارگران از فرق انحرافی اظهار داشت: شواهد تاریخی نشان میدهد که شکلگیری بسیاری از فرقهها از سوی قدرتهای استعماری مانند بریتانیا و صهیونیسم حمایت شده است.

عملکرد فرق انحرافی شبیه افسانه فلوت نواز شهر هاملن آلمان است
شفیعی سروستانی با اشاره به خطر فرقههای نوظهور برای جامعه مشتاق به مهدی موعود(عج) یادآور شد: داستان «فلوت نواز شهر هاملن» (فلوتزن افسانهای در آلمان که کودکان را فریب میداد)، هشدار میدهد که امروزه نیز برخی با ادعاهای جذاب و فریبنده، مانند «فلوت نوازهای عصر ما»، مردم را مسحور کرده و به بیراهه میکشند. فرقههای جدید بهطور ویژه جوانان و زنان را هدف قرار دادهاند.
محمد شهبازیان: استفاده دین علیه دین راهبرد ابلیس لعین در آخرالزمان است
در ادامه نشست محمد شهبازیان پژوهشگر مطالعات مهدوی و فرق انحرافی به دسته بندی روندهای جاری فرق انحرافی پرداخت: پیش از ورود به این حوزه لازم است درباره چگونگی مواجهه اصولی با فرقههای انحرافی نکتهای در نظر گرفته شود راه مقابله با این جریانها، برخورد قضایی و امنیتی نیست؛ زیرا مسئلهای فکری است. باید به ریشههای فکری آنها پرداخت و نگاههای اساسی دینی را تقویت کرد تا بازار این اندیشهها کمرونقتر شود. ارائه آمارهای ناخوشایند درباره گرایش به فرقهها به معنای ناامیدی نیست. اقدامات مثبتی مانند برگزاری جلسات نقد، تولید کتابها و حتی بازگشت برخی افراد از این جریانها نشاندهنده اثرگذاری فعالیتهای آگاهبخش است. در مجموع می توان گفت استفاده دین علیه دین جهت انحراف مشتاقان منجی آخرالزمان راهبرد اصلی شیطان در آخرالزمان است.
نامبرده با اشاره به نمونههای عینی از ادعاهای انحرافی بیان داشت: موارد متعددی از مدعیان دروغین مانند فردی در کرمان با ادعای خدایی، یا «خراسانی زمینهساز» که قصد ترور علما را داشت، نشاندهنده گستردگی و گاه عجیب بودن این ادعاهاست. همچنین خوابگرایی به عنوان ابزاری برای فریب، توسط برخی مانند احمد اسماعیل و دیگران استفاده میشود.جریان احمد اسماعیل بصری به عنوان نمونه شاخص که توانسته است تا حدی ضعف های نظری دیگر فرق را پوشش بدهد و به دلیل ادعاهای متنوع (امامت، نیابت، زمینهسازی، ارتباط با امام زمان) و تلفیق اندیشههای فرقههای پیشین (مانند اخباریگری افراطی، بهائیت، قادیانیه) نمونهای مهم برای مطالعه و نقد است. نقد این جریان میتواند به مهارتافزایی در مواجهه با فرقهها بینجامد. برخی جزئیات و نامها صرفاً برای بحث در محیطهای نخبگانی و دغدغهمند مطرح میشود و نباید بدون تحلیل کافی در فضای عمومی پخش شود، زیرا ممکن است خود به تبلیغ برای این جریانها تبدیل گردد. هدف اصلی، آگاهیبابی درباره مولفههای فکری این فرقههاست.

خاستگاه فرقه احمد الحسن الیمانی
شهبازیان با اشاره به هویت و ادعاهای احمد اسماعیل بصری یادآور شد: او با هویت نسبتاً مشخص (متولد بصره و دارای تصاویر و مدارک شناسایی) ادعاهای بزرگی مانند معصوم پانزدهم و داشتن معجزه (مانند ادعای عدم وجود تصویر از خود) میکند. این در حالی است که تصاویر و اطلاعاتی از دوران زندگیاش (مانند دانشگاه، خانواده) موجود است. احمد اسماعیل پس از تحصیل در رشته معماری، مدتی کوتاه در حوزه علمیه عراق تحصیل کرد و با عنوان "الشیخ احمد البصری" شناخته شد.
وی با فردی به نام حیدر جاسم (مشتت) همکاری کرد که ادعای نیابت خاص امام زمان و یمانی موعود را داشت. حیدر برای تبلیغ به ایران آمد، اما دستگیر و دیپورت شد. با گذشت زمان، بین احمد اسماعیل و حیدر مشتت اختلاف افتاد. هر یک ادعاهای دیگری را رد کرده و یکدیگر را تکذیب کردند. حیدر مشتت با تغییر نام و گذاشتن عمامه سیاه، خود را «سید ابی عبدالله الحسینی القحطانی» نامید و احمد اسماعیل را دروغگو خواند. احمد اسماعیل نیز در پاسخ، ادعا کرد در رویایی با امام زمان مواجه شده که نسب او را به سلمان فارسی تأیید کرده است.
وی ادامه داد: احمد اسماعیل سپس نام خود را به «سید احمد الحسن» تغییر داد و با استناد به برخی روایات، ادعاهای گستردهتری مطرح کرد. او خود را «احمد» موعود، برتر از حضرت عیسی(ع)، علت شهادت امام حسین(ع) و حتی موجودی همراه پیامبران گذشته دانست. همچنین ادعا کرد وصی پیامبر 24 نفر هستند و او امام سیزدهم و همزمان یمانی موعود و آخرین نائب خاص امام زمان است. او با ادعای دسترسی مستقیم به امام زمان، فتوا به باطل شدن تمام احکام فقهی موجود داد و شروع به ایجاد تغییرات اساسی در شریعت کرد. این تغییرات شامل نسخ موقت احکام اسلام، اجرای احکام یهود و نصاری برای آزمون پیروان، تغییر در اذان، وضو و دیگر احکام شرعی بود. این روشها مشابه الگوهای استفادهشده توسط جریانهای انحرافی مانند بهائیت برای نصب شریعت جدید توصیف شدهاست.
عقاید رادیکال فرقه احمدالحسن و نسخ شریعت
شهبازیان در ادامه با اشاره به فعالیتها، عقاید و خطرات جریان احمد اسماعیل بصری(احمد الحسن) و انشعابات پرداخت و گفت: احمد اسماعیل بصری با ادعاهای گسترده مانند نیابت خاص امام زمان، برتری بر پیامبران و امام سیزدهم بودن، به نسخ احکام اسلام فتوا داده است. او با ایجاد تغییرات اساسی در فقه (مانند تغییر وضو، اذان و توصیه به اجرای موقت احکام یهود و مسیحیت) و با الگوبرداری از روشهای فرقههای انحرافی مانند بهائیت، در صدد نصب شریعت جدید است. تفکر او با تکیه بر برداشتهای ظاهری از قرآن و حدیث، مردم را جذب میکند.

گرایش به خشونت، تکفیر و اقدامات نظامی
پژوهشگر مطالعات فرق انحرافی مدعی مهدویت ضمن اشاره به گرایش شدید این فرقه به خشونت تأکید کرد: این جریان دارای عقاید تکفیری و خشونتآمیز است و با الهام از تفکر اباحیگری و جهادی، به اعضای خود دستور آمادگی برای درگیریهای مسلحانه میدهد. اسناد و گزارشها حاکی از برنامهریزیهای آنان برای ترور شخصیتهای مذهبی(مانند مراجع تقلید) و انجام شورشهای خیابانی است. آنان فقها و علمای دینی را مانع ظهور و خطرناکتر از دجال میدانند و حتی نسبت به شهید سلیمانی موضعی خصمانه داشتند.
تشکیلات منسجم، انشعابات و ارتباطات بیرونی فرقه احمدالحسن
محمد شهبازیان با اشاره به ساختاربندی این فرقه یادآور شد: این جریان دارای تشکیلات منظم با هستههایی در نجف(مکتب نجف) و مصر(مکتب مصر) است و برخی اعضای سابق سازمان منافقین در ساختار آن حضور دارند. همچنین شواهدی از دریافت کمکهای مالی از خارج (مانند امارات) و ارتباط با سازمانهای جاسوسی وجود دارد. این گروه دچار انشعابات متعدد شده که برخی مانند جریان عبدالله هاشم (ادعای امامت و جواز بیحجابی) حتی افراطیتر و غالیتر هستند و مشابه فرقههای منحرف عصر ائمه عمل میکنند.
چگونگی اغوای مشتاقان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف توسطه فرقه احمد الحسن الیمانی
در بخش دوم نشست یکصد و هفتاد و نهم فرهنگ مهدوی سیدحسن پورآذر استاد پیشین حوزه علمیه و عضو منفک از فرقه احمد الحسن الیمانی به بیان چگونگی فرآیند جذب نخبگان حوزه های علمیه به این فرقه اشاره کرد و اظهار داشت: این جریان با رویکردی حسابشده و خستگیناپذیر اقدام به جذب افراد میکند.

آنها با ایجاد ارتباط عاطفی، نقل خوابها و القای حس رازآلودگی، فرد را تحت نظر گرفته و با ارائه اطلاعات گزینشی و ایجاد قرنطینه فکری (با ترساندن از مراجع و متخصصان)، بهتدریج باورهای پیشین فرد را سست و باورهای جدید را جایگزین میکنند. ارائه استدلالهای به ظاهر محکم بر پایه روایات از دیگر شگردهای این فرقه است، یکی از قویترین ابزارهای این جریان برای فریب افراد با سواد دینی، ارجاع به حجمی از روایات بهظاهر متعارض است. آنها با استناد به احادیثی درباره «وصیت پیامبر»، «۱۲ مهدی» یا «اوصیای بعد از پیامبر»، این شبهه را القا میکنند که امامت منحصر در ۱۲ نفر نیست و شخصیت حضرت مهدی(عج) پیچیدهتر از باور رایج شیعه است. این در حالی است که شخص برای اولین بار با چنین تحلیلهایی مواجه میشود.
بهرهگیری از نقاط تاریک و کمکارشده
سیدحسن پورآذر با اشاره به بهره گیری فرقه احمد الحسن الیمانی از نقاط تاریک و کمتر کار شده در روایات شیعی هشدار داد: این جریان عمدتاًبر حوزههای کمکارشده و پیچیده مهدویت و نیز روایات متشابه یا نادر (شاذ) دست میگذارد. از آنجا که این مباحث در فضای حوزوی و دانشگاهی کمتر به صورت عمیق و تخصصی تدریس یا تحقیق شده، بسیاری از طلاب و علاقهمندان در برابر این استدلالهای به ظاهر نو و «اسرارآمیز» آسیبپذیر هستند و گمان میکنند به حقایق پنهانی دست یافتهاند. استدلالهای این فرقه بر پایه¬ تحریف، تقطیع و برداشتهای غلط از روایات است. آنها بخشی از یک حدیث را که به نفعشان است جدا کرده و بخش واضحتر آن را حذف میکنند. همچنین روایات نادر و شاذ(که مخالف صدها روایت متواتر و مشهور است) را مبنای اعتقادی خود قرار داده و تمام باورهای مسلم شیعه را با تفسیر به رأی آن چند روایت نادر زیر سؤال میبرند.
وصیت پیامبر(ص) و حصر امامت در دوازده نفر
وی ادامه داد: علما و محدثان بزرگ شیعه در طول تاریخ،به این روایات نادر (مانند حدیث «۱۲ مهدی») پرداخته و آنها را نه به معنای امامت جدید، بلکه به معنای «حاکمان و والیان عهد حضرت مهدی(عج)» در زمان حکومت جهانی ایشان تفسیر کردهاند. این افراد، نقیبان و یاران خاص حضرت هستند که در مناطق مختلف به نیابت از ایشان حکومت میکنند، نه اوصیا و امامان پس از ایشان. مهمترین و محکمترین رد ادعای این فرقه، روایات متواتر و صریح درباره وصیت و تصریح پیامبر اکرم(ص) بر امامت دوازده نفر بهطور خاص است. این روایات که بیش از ۳۰۰ مورد با تعابیر مختلف (مانند تعداد ماههای سال، حواریون عیسی و...) در منابع شیعه و سنی وجود دارد، به وضوح نام ائمه از حضرت علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) را به عنوان خلفا و اوصیای منحصر به فرد پیامبر تا قیامت برمیشمارد.
هشدار نهایی عضو منفک از فرقه احمد الحسن البصری
سیدحسن پورآذر با بیان تجربه شخصی خود هشدار میدهد که این جریان با ترکیب هوشمندانه احساسات(خواب، استخاره، ایجاد رابطه عاطفی) و شبهات عقلی مبتنی بر روایات تحریفشده، حتی افراد با سواد حوزوی را نیز میفریبد. تنها راه مصونیت، آشنایی با محکمات اعتقادی شیعه(همان روایات متواتر و صریح درباره ائمه) و شناخت روشهای تحریف و تفسیر به رأی است که اجازه نمیدهد شخص در برابر حجم عظیم روایات متشابه و نادر، از اصول مسلم خود دست بردارد.
انتهای پیام