بررسی دنیا، مرگ و برزخ از منظر امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 1333812
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۹
در تازه‌ترین اثر فاطمه احمدی؛

بررسی دنیا، مرگ و برزخ از منظر امیرالمؤمنین(ع)

گروه ادب: فاطمه احمدی، قرآن‌پژوه و محقق علوم دینی در تازه‌ترین اثرش به نام «دنیا، مرگ و برزخ در آئینه نهج‌البلاغه» برای نخستین‌ بار به بررسی دنیا، مرگ و برزخ از منظر امیرالمؤمنین(ع) می‌پردازد.


فاطمه احمدی، قرآن پژوه و محقق علوم دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ازانتشار کتاب «دنیا، مرگ و برزخ در آئینه نهج‌البلاغه» خبر داد و اظهار کرد: این اثر را نیستان منتشر می‌کند.



وی ادامه داد:  واژه مرگ مانند واژه زندگی، مفهوم روشن و عامی دارد که بر کسی پوشیده نیست، اما در آن سوی این مفهوم، دنیایی قرار دارد که شاید هرگز برای همه افراد آشکار نشود. کتاب «دنیا، مرگ و برزخ در آینه نهج‌البلاغه» زوایای پنهانی مرگ و برزخ را از نگاه امیرالمومنین علی(ع) بررسی کرده است.



احمدی گفت: با توجه به این‌که مرگ در مسیر زندگی انسان تاثیر شگرفی دارد، این کتاب می‌کوشد با بیان مسأله مرگ، تلنگری به انسان وارد کند. یاد مرگ کوبنده و بیدار کننده است و تاکنون کتاب‌هایی با این موضوع نگاشته شده‌اند که در برخی به شکل پراکنده از منظر مولای متقیان نیز به این موضوع نگریسته اما نخستین بار است که این مسأله در کتابی از نگاه امیر‌المومنین(ع) بررسی می‌شود.



این پژوهشگر قرآنی افزود: همچنین در بعضی کتاب‌ها با بیانی اغراق‌گونه و دور از واقعیت به موضوع مرگ و برزخ نگریسته شده است، در حالی که اثر حاضر تلاش دارد با نگاهی واقع‌بینانه، برگرفته از کلام امیر‌المومنین علی(ع) مرگ و برزخ را بررسی کند.



وی همچنین به فصل‌های این اثر اشاره کرد و گفت: این کتاب در سه فصل با عنوان‌های تصویر دنیا در کلام علی(ع)، مرگ سرفصل بازگشت به خدا و عالم قبر یا برزخ با استناد به نهج البلاغه در ابتدا و بعد استناد به آیات و روایات و احادیث، به بررسی این سه رخداد مهم در زندگی بشر می‌پردازد.



شایان ذکر است کتاب «دنیا، مرگ و برزخ در آئینه نهج‌البلاغه» در 280 صفحه و تیراژ 1200 نسخه با قیمت 6500 تومان وارد بازار نشر شده است.



گفتنی است پیش از این از این نویسنده کتاب «تجلی قرآن در صحیفه سجادیه» در دو جلد منتشر شده بود. البته کتاب «تجلی قرآن در صحیفه سجادیه» یک مجموعه 10 جلدی است که انتشارات نیستان انتشار جلد سوم این مجموعه از این نویسنده را نیز در دست دارد.



احمدی ضمن اعلام این مطلب که جلد سوم «تجلی قرآن در صحیفه سجادیه» به ناشر سپرده می‎شود، گفت: «تجلی قرآن در صحیفه سجادیه» عنوان اثری است که در آن ادعیه‎های ذکر شده در صحیفه سجادیه به فرازهایی تقسیم‎بندی شده و در هر فراز، تجلی آیات قرآن مورد بررسی قرار گرفته است.



وی ادامه داد: علاوه بر بیان چگونگی بازتاب آیات وحی در کلام امام سجاد(ع)، در فرازهای تعیین شده در این اثر، به مبنای شروح معروف به شرح و تبیین کلام امام(ع) نیز پرداخته‌ام.



این پژوهشگر دینی، مبنای پژوهش در این اثر را شرح «ریاض الصالحین»، تألیف امام یحیی ابن شرف نووی، دانست و یادآور شد: از دیگر منابع به کار رفته در این اثر، «شهود و شناخت» اثر آیت الله ممدوحی، شرح آیت الله مدرسی، شرح علامه شعرانی و متون معتبر ادبی و عرفانی می‌توان اشاره کرد.

captcha