گفتمان دینی «توحید از نگاه فطرت و عقل» در قم برگزار شد
کد خبر: 1366672
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹

گفتمان دینی «توحید از نگاه فطرت و عقل» در قم برگزار شد

خبرنگاران افتخاری/ محمود لطفیان: گفتمان دینی «توحید از نگاه فطرت و عقل» با حضور جمعی از جوانان و خانواده‌های عضو طرح یاوران نماز در مدرسه حیات در شهر یزدانشهر قم برگزار شد.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در گفتمان دینی «توحید از نگاه فطرت و عقل» بیان کرد: در جنگ احد گروهی از مسلمانان به خیال آنکه پیامبر اکرم(ص) شهید شده است پا به فرار گذاشتند. قرآن کریم در سوره آل‌عمران آیه 144 می‌فرماید «به فرض که پیامبر اسلام شهید شد و یا از دنیا رفت آیا باید شما فرار کنید و به عقب برگردید» قرآن به توجیهات افراد ترسو پاسخ می‌دهد.



وی ادامه داد: همین که فرمان بسیج مردمی صادر شد گروهی می‌گفتند «هوا گرم است» قرآن می‌فرماید «آتش دوزخ گرم‌تر است» عده‌ای از مسلمانان تن‌پرور هنگام جنگ تبوک گفتند ما نگرانیم که در مسیر چشمان به دختران رومی بیفتد و گرفتار گناه شویم، غافل از آنکه شکستن فرمان رهبری و عدم تبعیت از ولایت از گناه نگاه به زنان و دختران بدتر است.



مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم اظهار کرد: خیانت و فاش کردن اسرار نظام به بیگانگان و به سود دشمنان نیز از گناهان بزرگ است. در بحارالنوار آمده است، پیامبر اکرم(ص) در آستانه رحلت، لشکر را به فرماندهی جوان 18 ساله‌ای به نام «اسامه» به منطقه‌ای فرستاد و فرمود «خداوند لعنت کند هرکس که از لشکر او تخلف کند». یکی از دلایل شکست مسمانان در احد نافرمانی از دستور فرمانده رهبر و امام بود. اسلام برای فرمانده و رهبر عنصر عدالت، تقوا، توان و تفکر و برای مردم عنصر عشق و اطاعت را شرط لازم برای رسیدن به اهداف والای خود می‌داند. در واقع باید در دفاع از دین، تبلیغ، تدریس و تحصیل دنبال غنیمت‌گرایی و سود شخصی نباشیم.



وی بیان کرد: بعد از جنگ خیبر پیامبر اکرم(ص) شخصی را همراه با گروهی به سوی یهودیانی که در روستای فدک زندگی می‌کردند فرستاد. یکی از یهودیان به نام «مرداس» همین که از آمدن سپاه اسلام آگاه شد با شعار «لااله الا الله، محمد رسول الله» به استقبال مسلمانان آمد. آن شخص خیال کرد او از ترس مصادره اموال تظاهر به اسلام می‌کند و او را کشت. آیه 94 سوره نساء از این ماجرا درس‌هایی را به ما می‌آموزد. به نام هرج و مرج ممنوع، برچسب بی‌دینی به افراد نزنیم، نسبت به افراد مشکوک زود تصمیم نگیریم، از قدرت خود سوءاستفاده نکنیم، انگیزه‌های مادی ما را به گناه نکشاند، قداست جنگ را با کسب غنایم نشکنید و جاذبه‌های مادی به قدری قوی است که حتی رزمندگان را هم رها نمی‌کند.



وی یادآور شد: فردی به مسلمانان افزوده شود بهتر است تا اموالی به سرمایه‌ها اضافه شود. با عقل، حوصله و تحقیق برخورد کنید نه با احساسات. قرآن در سوره توبه آیه ششم می‌فرماید «هرگاه یکی از مشرکان به تو پناه آورد پناهش بده تا کلام خدا را بشنود» یعنی به کفار فرصت تحقیق بدهید. منکرات تنها در گناهان فردی و اخلاقی خلاصه نمی‌شود بلکه منکرات سیاسی، امنیتی و بین‌المللی علاوه‌بر اینکه خود گناه بزرگی است، بستری برای سایر گناهان است.



کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: براساس آیه 36 سوره نحل اولین وظیفه انبیا بعد از دعوت به توحید مبارزه با طاغوت است و پذیرفتن طاغوت‌ها و رهبری نااهلان پذیرفتن عوامل بیگانه، پخش شایعات، جاسوسی، تبلیغات به نفع دشمن، نپذیرفتن منصوبین الهی، سوء‌ظن به اولیای مخلص خدا، قتل مردم و محو کشاورزی، سکوت و بی‌تفاوتی، تفرقه و به بردگی کشاندن مردم بزرگترین منکر امنیتی، سیاسی و بین‌المللی است.



وی با بیان اینکه افشای اسرار نظامی، سیاسی و علمی از دیگر منکرات مهم سیاسی است، گفت: اگر طاغوت‌ها نباشند مردم به طور طبیعی به سراغ توحید که ریشه فطری و عقلی دارد می‌روند. مشکل امروز مسلمانان دنیا این است که از میان دو بال کفر به طاغوت و ایمان به خدا تنها بال دوم را دارند. یعنی ایمان به خدا دارند ولی کفر به طاغوت ندارند. اسلام ناب محمدی است که لرزه بر اندام کفار می‌اندازد؛ مسجد مدینه با 10 ستون از تنه درخت خرما، کاخ‌های طاغوت را متزلزل کرد. ایمان بدون عمل سیمان است و خشک و جامد.



حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: در قرآن پیروی گناهکاران، کافران، مفسدان، هوسرانان، فرومایگان و .. با صراحت نهی شده است. اگر تنها به این آیات عمل شود، بساط تمام سران کشورهای غیراسلامی برچیده خواهد شد. نه تنها پیروی از طاغوت گناه است بلکه کمک به او، رضایت بر کار او، دعا به او، بیعت با او، بدرقه او، تشویق او و سکوت در برابر او نیز گناه است.



وی یادآور شد: خداوند به موسی(ع) می‌فرماید «به سراغ فرعون برو، زیرا طغیان کرده است» قرآن با کمال صراحت می‌فرماید «بیگانگان را مستشار خود قرار ندهید» امروزه بر اثر ترس دولتمردان کشورهای اسلامی خواب رفتن مسلمانان و بیداری دشمنان کار به جایی رسیده که دشمنان کتاب‌های خطی و آثار عتیقه مسلمانان را دزدیده و برخی افراد نابغه مسلمان را به خدمت اهداف خود به کار گرفته‌اند و این کار تا آنجا پیش رفته که برخی دولتمردان کشورهای اسلامی به صورت عناصری بی‌اراده و مزدوران مزد بده در آمده‌اند.



کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم یادآور شد: یادآوری نعمت‌های بی‌شمار الهی انگیزه‌ای قوی برای توجه به خدا و عبادت اوست. عبادت عالی‌ترین نوع کرنش در برابر خداوند بوده و فراتر از نماز و روزه است. نیت صحیح و رنگ الهی دادن به کارها، آنها را عبادت و گاهی برتر از عبادت می‌سازد. عبادت قرار دادن همه ابعاد زندگی در مسیر نو و رضای الهی است.

captcha