نشست هم‌اندیشی اولویت‌های مسائل زنان در ایران برگزار شد
کد خبر: 1383054
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵
با حضور معاون رئیس‌جمهور؛

نشست هم‌اندیشی اولویت‌های مسائل زنان در ایران برگزار شد

گروه اجتماعی: طی نشستی با حضور فعالان سازمان‌های غیر دولتی عصر امروز با معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز در امور زنان و خانواده اولویت‌های مسائل زنان در ایران بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان در آستانه روز جهانی زن(هشتم مارس)، امروز سه شنبه 13 اسفند ماه نشست هم اندیشی اولویت های مسائل زنان در ایران را با حضور شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده و جمعی از فعالان امور زنان برگزار کرد.
در ابتدای این نشست منیر امدی قمی، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل مؤسسه مطالعات و تحققات زنان با اشاره به پیشینه انتخاب هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن، گفت: اعتصاب زنان در امریکا به دلیل شرایط بد کاری و بهبود شرایط کاری آنها پس از این اعتصاب موجب شد هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن انتخاب شود.
وی با اشاره به اینکه در کشورمان هفته زن و روز مادر داریم، گفت: علی رغم این، خالی از لطف نیست که همگام با سایر زنان جهان این روز را گرامی بداریم.
در ادامه نشست هم اندیشی اولویت های مسائل زنان در ایران شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده، گرامیداشت مناسبت‌های جهانی را در کنار مناسبت های ملی فرصتی برای پرداختن به مشکلات و چالش های جهانی مسائل و ارائه راه حل های مشترک دانست و اظهار کرد: پنجاه و هشتمین کمیسیون مقام زن اوایل هفته آینده در سازمان ملل با موضوع بررسی اولویت‌های مسائل زنان برگزار می شود که هیئت ایرانی نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.
وی به اقدامات صورت گرفته طی مدت حضور خود در سمت معاونت امور زنان اشاره و عنوان کرد: اکنون  در مرحله بررسی چشم اندازها، اصول و راهبردها هستیم تا شاخص‌ها را بر اساس اسناد بالادستی و برنامه رئیس‎جمهور تدوین کنیم.
وی ادامه داد: فعالیت واحد حقوقی معاونت با پیگیری لوایحی که در کمیسیون‌های دولت متوقف مانده است و نیز پیگیری قوانینی که به تصویب رسیده و بانوان در انتظار اجرایی شدن آنها هستند، در حال انجام است.
مولاوردی از امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت خانه های بهداشت، کشور، آموزش و پرورش، رفاه و جهادکشاوری خبر داد و عنوان کرد: تفاهم نامه همکاری با سه وزارت خانه نیز با هدف حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته، سرپرست خانوار، ارائه بسته حمایتی به دختران مدارس شبانه روزی و ... منعقد خواهد شد.

همایش ملی روز زن با حضور رئیس جمهور برگزار می شود
وی از برگزاری بخش بانوان همایش بزرگ سازمان های غیر دولتی توسط این معاونت خبر داد و اعلام کرد: برنامه ریزی برای بزرگداشت روز مادر و هقته زن نیز اغاز شده و تلاش داریم همایش ملی روز زن را با حضور رئیس جمهور برگزار کنیم.
در ادامه این نشست، مینو مرتاضی لنگرودی، عضو انجمن مادران صلح ایران حضور مولاوردی در این نشست را به معنی به رسمیت شناختن روز جهانی زن از سوی دولت تعبیر کرد و گفت: رابطه  درست بین دولت و ملت شکل نگرفته است و این رابطه می تواند از طریق NGO ها شکل درستی گرفته گسترش پیدا کند.

برای توان افزایی فکری زنان تلاش صورت گیرد
فیروزه صابر، عضو بنیاد توسعه کارافرینی زنان و جوانان نیز پیشنهاد کرد به همان میزان که در جهت مطالبات زنان تلاش می شود، برای توان افزایی فکری زنان هم فعالیت صورت گیرد.
وی با تأکید بر اینکه NGOها باید بازوی اجرایی معاونت امور زنان باشند، گفت: انتظار معاونت نیز ازNGO ها باید بیش از این باشد.
این فعال امور زنان نقش اقتصادی زنان را حق انها دانست و اظهار کرد: حضور زنان در فعالیت های اقتصادی موجب توسعه ملی می شود و معاونت باید به انتقال تجارب و الگوهای موفق ایران به صحنه های بین المللی کمک کند.

NGO ها بازوی مشورتی معاونت امور زنان
وی خواستار حضور نمایندگان NGO ها به عنوان بازوی مشورتی در سفرهای معاون رئیس جمهور شد.
نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر نیز با مطرح کردن این سؤال که ایا دولت و حاکمیت می تواند به تنهایی در تحولات حوزه زنان تأثیرگذار باشد، گفت: موانع مشارکت زنان در حوزه های مختلف باید برداشته شود و تا نهادهای مشخصی برای این کار ایجاد نشود، چنین مسئله ای میسر نیست.

نهادها باید ابزار گفت و گوی بین دولت و مردم باشند
وی گفت و گوی بین دولت و مردم را نیازمند وجود ابزار دانست و گفت: در حوزه مدنی نهادها باید ابزار برقراری ارتباط و گفت و گوی بین دولت و مردم باشند.
منصوره شایسته مسئول یکی از مؤسسات فرهنگی تهران نیز اظهارات خود را با این عنوان که بین انچه در اسلام از زن انتظار می رود با انتظاراتی که اکنون از زنان وجود دارد، فاصله زیادی هست، آغاز کرد و گفت: این فاصله نه تنها در ذهن زنان ما بلکه در ذهن علمای ما نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در کتاب های دینی نقش هایی از زنان در تاریخ اسلام ذکر شده است که این فاصله را به روشنی نشان می دهد، اظهار کرد: در کتاب زن در آیینه جمال و جلال الهی آیت الله العظمی جوادی آملی این مسائل به خوبی بیان شده است.
شایسته ادامه داد: در زمان حضرت علی(ع) یک زن به نمایندگی از سوی مردم یک شهر به سوی خلیفه زمان فرستاده می شود و عملکرد آن زن در جنگ صفین اینگونه عنوان شده است که در میدان جنگ، سوار بر شتر در حالی که مردم را به حمایت از حضرت علی(ع) فرا می خوانده دیده می شود. این زنی است که در دوران حکومت حضرت علی(ع) تربیت شده است که با زن متدینی که در فضای اجتماعی کنونی تعریف می شود فاصله زیادی دارد.

چه چیزی به زنانمان نداده ایم که خلأ آن را با مصرف لوازم آرایشی پر می کنند؟
وی با اشاره به اینکه دختران جامعه ما جزو پر مصرف ترین زنان در خصوص لوازم آرایشی هستند، سؤال کرد: ما چه چیزی به زنانمان نداده ایم که خلأ آن را با مصرف لوازم آرایشی پر می کنند؟
شایسته افزود: ما یک هفته به عنوان هفته زن در اختیار داریم که با تشکیل یک واحد و مجموعه می توانیم فعالیت های این هفته را عمق ببخشیم.
منیر امدی قمی، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل مؤسسه مطالعات و تحققات زنان نیز دو پیشنهاد مطرح کرد؛ اول جدی گرفتن مسئله اشتغال بانوان و گفت: اگر دولت همت کند و سازمان های غیر دولتی نیز وارد مسئله اشتغال شوند، بسیاری از مشکلات اجتماعی زنان، فسادهای خیابانی، فقر زنان و ... کاهش پیدا می کند.

با نسلی از دختران جوان مواجه هستیم که هویت ملی و دینی خود را گم کرده اند
وی ادامه داد: نسل جوان ما نیازمند بازگشت به هویت ایرانی خود است. ما به رسالت ها، مأموریت ها و مسئولیت های زنان نپرداخته ایم و اکنون با نسلی از دختران جوان مواجه هستیم که هویت ملی و دینی خود را گم کرده اند، هیچ مسئولیتی برای خود قائل نیستند و از دیگران نیز جز مسائل اقتصادی انتظار دیگری ندارند.
مدیر عامل مؤسسه مطالعات و تحققات زنان در پایان گفت: تاکنون در خصوص مسائل مربوط به زنان به خطا رفته ایم چون کار در دست کارشناسان نبوده است اما از این به بعد باید درست عمل کنیم.

captcha