لوح تعزیه «روز عاشورا و شهادت حضرت رقیه(س)» بندرگاه بوشهر رونمایی شد
کد خبر: 1388882
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
در جوار ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع)؛

لوح تعزیه «روز عاشورا و شهادت حضرت رقیه(س)» بندرگاه بوشهر رونمایی شد

گروه فضای مجازی: لوح تعزیه «روز عاشورا و شهادت حضرت رقیه(س)» بندرگاه بوشهر با حضور رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان در جوار ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع)رونمایی شد.


محمودی، مسئول هیئت تعزیه بندرگاه در جوار ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، اظهار کرد: این مجموعه تصویری تعزیه بندرگاه شهر بوشهر به منظور استفاده علاقه‌مندان به فرهنگ و سیره غنی اهل بیت(ع) و ولایت‌مداری در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب اسلامی در این استان منتشر شده است.



مسئول هیئت تعزیه بندرگاه اضافه کرد: لوح تصویری تعزیه بندرگاه در دو بخش شامل تعزیه «روز عاشورا و شهادت حضرت رقیه(س)» با مجوز ارشاد تولید و تدوین شده و قابلیت استفاده و نمایش بر روی تمامی سیستم‌های سخت‌افزاری را دارد.



محمودی در ادامه با اشاره به اینکه آسیب‌های عزاداری را باید با فرهنگ‌سازی ریشه‌کن کرد و با بیان اینکه برای انجام هر رشته‌ هنری باید نخست بسترآن را فراهم کرد، اظهار کرد: از ملزومات اجرای تعزیه، ایجاد یک فضای مختص تعزیه‌خوانی است.



مسئول هیئت تعزیه بندرگاه بابیان اینکه تنها ساخت فضاهای تعزیه نمی‌‌تواند موجب پیشرفت این هنر آئینی و اسلامی شود، بیان کرد: برای پیشرفت این هنر اسلامی برپایی کارگاه‌‌های آزاد آموزشی، پالایش تحریفات تعزیه و انتشار نسخ تعزیه از واجبات است که باید در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی و هنری قرار گیرد.



محمودی با اشاره به ثبت ملی تعزیه تصریح کرد: با این اقدام مسئولیت گروه‌‌ها و مسئولان فرهنگی کشور به مراتب بیشتر شده و باید در راستای بالا بردن سطح علمی اجراکنندگان و ایجاد فضاهای مناسب تعزیه با همت مسئولان اقدامات مؤثری انجام شود.



وی راه‌اندازی کانون تخصصی و یا تأسیس هنرستان تعزیه را اقدامی مناسب در این راستا عنوان کرد و افزود: تعزیه می‌تواند در آینده حتی در راستای مسائل روز مانند بیداری اسلامی و یا مسائل اتفاق افتاده در دوران معاصر مانند اتفاقات جنگ تحمیلی حرفی برای گفتن داشته باشد.



محمودی، احیای تعزیه ضداستعماری امیر‌کبیر و سرایش نسخه تعزیه امام خمینی(ره) را از اقدامات خوب دلسوزان به این هنر دانست و گفت: باید هنر تعزیه در سطح کشور به صورت خودجوش و مردمی برپا شود و زنده ماندن فرهنگ اهل بیت(ع) از دلایل سفارش پیامبر اعظم(ص) وائمه اطهار(ع) برای برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) است.



این فعال فرهنگی با بیان اینکه در مجالس عزاداری امام حسین(ع) باید اخلاق و گفتاراهل بیت(ع) تبلیغ شود، افزود: رسیدگی به حال مردم و دستگیری از آنان از جمله سنت‌های حسنه اهل بیت(ع) است که توجه به این سنت و احیای آن،  فقر را در جامعه از بین می‌برد.



مسئول هیئت تعزیه بندرگاه عنوان کرد: هیئت تعزیه بندرگاه از سال 1380 در مسجد الزهرا(س) روستای بندرگاه کار خود را آغاز کرد و در سال 1382 با دریافت مجوز از حامد فکوری، رئیس سابق شورای هیئت‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، رسما کار خود را به صحنه بردیم.



وی ادامه داد: این گروه تعزیه 150 نفری متشکل از 40 بازیگر در بخش بانوان و 110 بازیگر در بخش آقایان است که در تعزیه‌های روز تاسوعا، روز عاشورا، طفلان مسلم، رقیه سه ساله امام حسین(ع) به عنوان یک خادم افتخاری نقش‌آفرینی و بازیگری می‌کنند.



محمودی با بیان اینکه حضور جوانان و نوجوانان در گروه‌های تعزیه بیانگرعلاقه این نسل به تنها هنر دینی و نمایشی‌، مذهبی جهان اسلام است، اضافه کرد: ما در کنار گروه تعزیه بزرگسالان، به ساماندهی و تشکیل گروه تعزیه 80 نفری نوجوانان بندرگاهی اقدام کردیم، که گروه تعزیه نوجوانان عهده‌دار اجرای تعزیه روز تاسوعا در این روستا است.



این فعال فرهنگی در ادامه افزود: از اجرای تعزیه روستای بندرگاه شهرستان بوشهر در جوار نیروگاه اتمی این شهر در این چند ساله با استقبال خوب مردم مواجه بوده و در هر مناسبت جمعیت 12 تا 15 هزار نفری برای تماشا و استفاده از برنامه تعزیه‌ای این روستا حضور دارند و هر ساله از شبکه یک و مستندسازان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و خانه عکاسان ایران و خبرگزاری مهر، ایکنا، جام جم، فارس و ایرنا از تهران برای پوشش و ضبط برنامه‌های تعزیه روستای بندرگاه به بوشهر می‌آیند که در این بین متأسفانه جای صدا و سیمای مرکز بوشهر همیشه خالی است.



وی از برپایی نمایشگاه و اجرای تعزیه حضرت زهرا(س) در روستای بندرگاه شهر بوشهر خبر داد و بیان کرد: برپایی نمایشگاه حضرت زهرا(س) در این روستا هزینه‌ای بالغ بر 33 تا 40 میلیون تومان در بر دارد که در این راستا باید متولیان فرهنگی و خیّران به کمک این هیئت بیایند و در برپایی نمایشگاه این مجموعه خادمان افتخاری و جهادی را یاری رسانند.



محمودی با بیان اینکه تعزیه نمایشی است که به جز ایران در هیچ جای دیگر وجود ندارد و این از افتخارات ما ایرانیان است، بر حفظ اصالت تعزیه تأکید کرد و از تعزیه‌خوان‌ها خواست بیشتر در گفتن واژه‌ها و الفاظ خاص تعزیه دقت کنند و ما باید الفاظ و جمله‌های اصیل این هنر را همانگونه که هست به مردم کشورمان و حتی جهانیان عرضه کنیم، زیرا تعزیه نمونه بارز نبوغ نمایشی ایرانیان است.



این تعزیه‌شناس با بیان اینکه ریا، ابهام، گزافه‌گویی و خرافه تعزیه را از مسیر واقعی خود خارج می‌کند، اخلاص و عشق را رمز بقا و ماندگاری این هنر نمایشی دانست و اظهار کرد: مسئولان و دستاندرکاران امر تعزیه باید مطالب و نسخه‌های درست و واقعی را در اختیار تعزیه‌خوان‌ها قرار دهند و در انتخاب شبیه‌خوان‌ها، بیان مطالب و همچنی نوع و رنگ لباس آن‌ها دقت کنند.

captcha