قرآن با اعراب‌گذاری هندی آماده انتشار شد/ توزیع رایگان فایل قرآن «نیریزی» میان ناشران
کد خبر: 1395971
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
سرابی:

قرآن با اعراب‌گذاری هندی آماده انتشار شد/ توزیع رایگان فایل قرآن «نیریزی» میان ناشران

گروه ادب: قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم از طی مراحل نهایی آماده‌سازی قرآن با اعراب‌گذاری هندی خبر داد و اظهار کرد: این مرکز، قرآن کریم با خط نیریزی را نیز اصلاح و آماده کرده است که هر ناشری می‌تواند فایل آن را به صورت رایگان تهیه کند.

سیدعلی سرابی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان برخی از فعالیت‌های این مرکز در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت و اظهار کرد: قرآن‌ دانش‌‌آموزی که مرکز آن را آماده کرده است در چاپخانه دچار برخی مشکلات شد که همین موضوع باعث شد رونمایی این مصحف به تأخیر بیفتد. البته امید است قرآن‌ دانش‌آموزی در نمایشگاه کتاب رونمایی شود.

وی همچنین درباره قرآن دانشجویی که این مرکز بر اساس قرآن حکیم و ویژه دانشجویان آماده کرده است، گفت: این مصحف شریف نیز در حال ویرایش نهایی است و در سال جاری مراحل مختلف ویرایش، چاپ و ... آن به اتمام می‌رسد.

قرآن جمهوری اسلامی با شیوه اعراب‌گذاری هندی

سرابی همچنین به مصحف جمهوری اسلامی با شیوه اعراب‌گذاری هندی اشاره و اظهار کرد: هر کشور زبان مخصوص به خود را دارد و باید از شیوه اعراب‌گذاریِ خاص آن کشور برای قرآن مخصوص به آن استفاده کرد. در منطقه شبه‌ قاره نیز حدود یک میلیارد مسلمان در کشور‌هایی نظیر هند، پاکستان، مالزی، اندونزی، بنگلادش و ... زندگی می‌کنند.

وی همچنین به مصحف شریف با اعراب‌گذاری هندی اشاره کرد و ادامه داد: مرکز طبع و نشر قرآن کریم برای کشورهای شبه قاره هند، قرآن را با شیوه اعراب‌گذاری هندی با مستند‌سازی بسیار مطلوب فراهم کرده است. البته این مرکز تنها فایل الکترونیکی این مصحف را آماده می‌کند و چاپ آن مثل قرآن جمهوری اسلامی با شیوه اعراب‌گذاری مصری برعهده سازمان‌ها و نهادهای متولی آن است.

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر درباره چرایی فقدان قرآن با شیوه اعراب‌گذاری مصری در ایران، گفت: این قرآن به منظور توزیع در کشورهای عربی به‌ویژه حوزه بیداری اسلامی تولید شده است و از آنجا که ترجمه فارسی نیز ندارد، نیازی نیست در ایران توزیع شود. البته در نمایشگاه سال گذشته نمونه‌ای از آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

قرآن 120 حزبی

بخش دیگری از سخنان سرابی به چاپ قرآن کریم در قالب 120 حزبی اختصاص داشت. وی گفت: این قرآن کریم با ترجمه و شرح برخی آیات، برای مساجد و مجالس ختم چاپ می‌شود. البته مرکز طبع و نشر قرآن کریم به دلیل هزینه‌های بالایی که چاپ این مصحف دارد تنها یک نمونه از این مصحف شریف را آماده می‌کند و در صورت ثبت سفارش، به چاپ آن اقدام می‌کند.

سرابی ادامه داد: مرکز طبع و نشر قرآن کریم، قرآن 120 حزبی را با تحقیقات جدید و با توجه به معنای آیات آماده کرده است. قرآن 120 حزبی در قطع وزیری و با خط درشت و صفحه‌بندی مناسب چاپ می‌شود. همچنین تحقیقات در حوزه کتابت، نظارت بر چاپ، خوشنویسی و ... که جزء فعالیت‌های مرکز است به روال خود انجام می‌شود.

مرکز آماده اهدای رایگان فایل قرآن نیریزی به ناشران است

وی همچنین اظهار کرد: قرآن‌هایی که ناشران دیگر چاپ می‌کنند، طبق سیاست‌های اعلام شده بررسی و نظارت می‌شوند و تاکنون رسم‌الخط قرآن بسیاری از ناشران اصلاح شده است. همچنین اگر ناشری علاقه داشته باشد می‌تواند از مصحف‌های تصحیح‌ شده این مرکز به شکل رایگان استفاده کند. برای نمونه مرکز، قرآن کریم با خط نیریزی را اصلاح و آماده کرده است که هر ناشری می‌تواند فایل آن را از مرکز تهیه کند.

captcha