تربیت فاطمی؛ نیاز نسل امروز/ نقش مادر، تربیت نیکوی فرزندان است
کد خبر: 1396915
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

تربیت فاطمی؛ نیاز نسل امروز/ نقش مادر، تربیت نیکوی فرزندان است

گروه اجتماعی: مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) بانویی است که نسل پیامبر(ص) را تربیت کرد، گفت: نقش مادر در قرآن تربیت نیکوی فرزندان است.


حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، در باب ویژگی‌های شخصیتی حضرت زهرا(س) گفت: این بانوی بزرگوار از بعد خداشناسی بسیار مورد لطف و عنایت خداوند بودند و عمر خود را برای خشنودی خدا صرف کردند.



وی ادامه داد: شخصیت زهرا(س) آنقدر بالا است که پیامبر(ص) فرمودند: فاطمه(س) پاره تن من است، هر که او را خشنود کند من و خدا را خشنود کرده و هر که او را ناراحت کند من و خدا را ناراحت کرده است.



مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در بُعد همسرداری و فرزندداری بسیار نمونه بود، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) فرزندانی را تربیت فرمود که هر کدام با ایفای نقش بی‌نظیر خود، درس عزت و سربلندی، عشق و وفاداری، تقوا و عبودیت، صبر و شکیبائی، شجاعت و کرامت، جهاد و مبارزه، مهر و عاطفه، ایثار و گذشت، جان‌فشانی در راه خدا و اسلام و... را از خود به یادگار گذاشتند و برای مسلمانان اسوه و الگو شدند.



مسئولیت‌شناسی؛ از آموزه‌های اخلاقی حضرت زهرا(س)



عبدالرزاق‌نژاد مسئولیت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری را از آموزه‌های اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا(س) برای زن‌ها و دخترها دانست، افزود: حضرت زهرا(س) به همه می‌آموزند که چگونه از یک زندگی طیبه و حیات پربار انسانی برخوردار شوند.



وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در بُعد سیاسی و حضور در اجتماع توانست از ولایت و امامت دفاع کند، عنوان کرد: حضور فعالانه حضرت زهرا(س) در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کاملاً جدی و ایجابی بود نه سلبی و بی‌طرفانه، تا آنجا که امام خمینی(ره) حضور حضرت زهرا(س) در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی را الگوی زنان ایرانی می‌داند و مشارکت زنان در شکل‌گیری انقلاب را تأثیر الگویی از زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) معرفی می‌کنند.



مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) زمانی که دیدند حضرت علی(ع) تنهاست به حمایت از او و ولایت، حریم خلوت خود را در هم شکستند تا از ایشان دفاع کنند و این بزرگوار به‌گونه‌ای در جمع سخن گفتند که تمام مردم به گریه افتادند.



عبدالرزاق‌نژاد افزود: شخصیت حضرت زهرا(س) به‌گونه‌ای بود که پیامبر(ص) ایشان را بانوی بهشتی معرفی کردند و فرمودند: من بوی بهشت را از فاطمه استشمام می‌کنم و برای احترام و حرمت، او را پاره جگر خود خطاب می‌کردند.



نقش مادر در قرآن و روایات تربیت نیکوی فرزندان است



وی نقش مادر در قرآن و روایات را تربیت نیکوی فرزندان دانست و گفت: قرآن زنانی چون مریم(س)، آسیه(س)، خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) را از زنان برتر می‌داند که از دامن این بزرگواران کسانی تربیت‌ شدند که نامشان تا ابد باقی است.



عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به حدیث پیامبر(ص) که فرمودند: بهشت زیر پای مادران است. ادامه داد: جامعه با اقدامات بهشتی مادران به‌سوی سعادت رهنمون می‌شود.



مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زنان با همکاری صحیح در اقتصاد خانواده و جزئی‌نگری خود می‌توانند کمک‌حال مناسبی برای مردان خود باشند، یادآور شد: اگر امروز مردان بزرگی داریم به خاطر آن است که در دامان مادرانی پاک‌سرشت تربیت شده‌اند.

captcha