استفاده از مهد کودک فقط در هنگام ضرورت
کد خبر: 1397271
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۷
راستگو تأکید کرد:

استفاده از مهد کودک فقط در هنگام ضرورت

گروه اجتماعی: بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تا زمانی که در کودکان اثر تراکمی تربیت ایجاد نشده نباید زیاد دور از خانواده باشند، گفت: مهد کودک یک نهاد ضروری برای تربیت بچه‌ها نیست بلکه فقط در هنگام ضرورت باید از آن استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تاریخچه ایجاد مهدهای کودک در کشورهای صنعتی گفت: پس از جنگ جهانی دوم و در پی ویرانی‌های به وجود آمده بانوان نیز وارد کارهای تولیدی و صنعتی شدند و وقتی که قرار باشد خانم‌ها نیز کارهای مردان را انجام دهند نیاز به محلی برای نگهداری از فرزندان آنها به وجود می‌آید و این نیاز یکی از ضرورت‌های غیر قابل انکار در چنین جوامعی است.
ایجاد مهدهای کودک در ایران بدون مطالعه جامعه‌شناسانه
وی در خصوص ایجاد مهدهای کودک در کشورمان گفت: در کشور ایران بدون مطالعه جامعه شناسانه مهدهای کودک ایجاد و مردم به استفاده از آنها روی آورده‌اند. در حالی که بر اساس فرهنگ ایرانی فقط باید زمانی که ضرورت ایجاد می‌کند از مهد کودک استفاده شود، نه اینکه استفاده از مهدهای کودک یک ضرورت باشد.
مهد کودک یک نهاد ضروری برای تربیت بچه‌ها نیست
حجت‌الاسلام راستگو تصریح کرد: مهد کودک یک نهاد ضروری برای تربیت بچه‌ها نیست بلکه فقط در هنگام ضرورت باید از آن استفاده شود. مثلاً نیمی از معلمان مدارس ابتدایی ما را بانوان تشکیل می‌دهند که در صورت نبود فرد صالحی که از فرزندان آنها در خانه مراقبت کند مجبورند بچه‌هایشان را به مهدهای کودک بسپارند.
وی با اشاره به آیات و احادیث متعدد در تشویق به ازدواج و اینکه با زنان دیندار ازدواج کنید و اگر مردی به خواستگاری دختر شما آمد از ایمان وی سؤال کنید، اظهار کرد: اگر اینطور شد خانواده دارای بافت سالم می‌شود و بچه‌های سالمی نیز در آن رشد خواهند یافت.
بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم به تفاوت فضای تربیتی مهدهای کودک و خانواده اشاره و اظهار کرد: در مهدهای کودک تعداد زیادی کودک از بافت‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف در یک محیط جمع شده و توسط یک مربی نگهداری می‌شوند و این مربی نمی‌تواند بچه‌هایی از چندین فرهنگ متفاوت را به یک صورت تربیت کند.

ارائه آموزش‌هایی متفاوت با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در برخی مهد کودک‌ها
وی ادامه داد: اما در خانواده اعضای یک خانواده در تربیت یک فرزند نقش دارند و خانواده‌ای که مطهر باشد می‌تواند فرزندان خوبی نیز تربیت کند در حالی که در برخی از مهدهای کودک آموزش‌هایی متفاوت و متناقض با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی به بچه‌ها ارائه می‌شود.
اصالت خانوادگی در خانه باید به فرزندان منتقل شود
حجت‌الاسلام راستگو با تأکید بر اینکه هرگز کار مهدهای کودکی که محلی مناسب برای نگهداری و تربیت فرزندان است را نادیده نمی‌گیریم، گفت: باید تأکید کرد که اصالت خانوادگی پایه تشکیل خانواده است اما این اصالت باید به فرزندان در خانه منتقل شود و نمی‌توان آن را در مهد کودک به کودک آموخت.
تا زمانی که در کودکان اثر تراکمی تربیت ایجاد نشده نباید دور از خانواده باشند
وی ادامه داد: تا ضرورت ایجاد نکند نباید خانواده‌ها از مهدهای کودک استفاده کنند و تا زمانی که در کودکان اثر تراکمی از تربیت ایجاد نشده و شکل صحیح خانواده را نپذیرفته‌اند نباید مدت‌های زیادی به دور از خانواده باشند.
حجت‌الاسلام راستگو به نقش تربیتی رسانه‌ها، بازی‌های کامپیوتری و فضای بازی بیرون از خانه در تربیت کودکان نیز اشاره و تصریح کرد: برخی از بازی‌های کامپیوتری بچه را خشن، بدخلق و انتقام جو بار می‌آورند و محبت، عاطفه و نرمش بچه را از آنها می‌گیرند اما والدین می‌توانند با انتخاب بازی‌های مناسب، تعیین زمان برای بازی (تا کودک به دلیل محرومیت از بازی دست به مخفی کاری نزند) و به کار بردن بازی‌های جمعی، خانوادگی و نیز محبت و قصه‌گویی آرامش و آموزش را به بچه‌ها هدیه کنند.

captcha