لزوم نظارت و دقت‌نظر بیشتر وزارت ارشاد بر قرآن‎های عرضه شده در نمایشگاه
کد خبر: 1397274
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۹
یوسفی‎مقدم اظهار کرد:

لزوم نظارت و دقت‌نظر بیشتر وزارت ارشاد بر قرآن‎های عرضه شده در نمایشگاه

گروه ادب: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه برخی از ترجمه‌های قرآن کریم مشکلاتی دارند که باید از عرضه آنها در نمایشگاه کتاب جلوگیری کرد، گفت: در موضوع کتاب‌های حوزه دین به ویژه قرآن، ضرورت نظارت، دقت و تأمل وزارت ارشاد بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‎شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، به عرضه قطع‌ها و چاپ‌های متعدد از قرآن کریم در نمایشگاه بین‎المللی کتاب اشاره کرد و گفت: نگاه کلی نسبت به نمایشگاه در دو وجه تشریح می‎شود؛ یکی تمام آثار و دیگری آثار حوزه دین، به ویژه قرآن کریم که ازاهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم اظهار کرد: نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران به جای اینکه محلی باشد برای ارائه جدیدترین آثار حوزه قرآن در بخش‌های مختلف، از آموزش و پژوهش گرفته تا تحقیق، ترویج، آموزش و تعلیم و تعلم، تبدیل به محل و مرکزی برای فروش محصولات کمتر تأثیرگذار این حوزه‌ها شده است.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم با بیان اینکه مردم از سر صداقت و برای افزون کردن ایمان خود به سراغ قرآن و در کل آثار حوزه دین در نمایشگاه کتاب می‌روند، گفت: در موضوع کتاب‌های حوزه دین به ویژه قرآن، ضرورت دقت نظر و تأمل وزارت ارشاد بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‎شود.

فرصت مناسب نمایشگاه کتاب برای اندیشه‌های قرآنی

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب باید مرکزی برای تولید اندیشه‌ها باشد، ادامه داد: نمایشگاه کتاب به ویژه برای اندیشه‌های قرآنی فرصت بسیار مناسبی محسوب می‌شود. متأسفانه در نمایشگاه خبری از آثار جدید و پژوهش‌های جدید نیست، بلکه عرضه و فروش محصول به منظور کسب منافع مالی اولویت اصلی نمایشگاه شده که به این موضوع برخلاف اساس برپایی نمایشگاه کتاب است.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از مسئولان فرهنگی وزارت ارشاد به ویژه معاونت فرهنگی درخواست می‌کنم که نمایشگاه کتاب به عرصه‌ای برای عرضه تولیدات فرهنگی و نوآوری‌ها در حوزه‌های آموزش و تعلیم یا پژوهش و تحقیق تبدیل شود تا بتواند رسالت اصلی خود را ایفا کند.

ارشاد باید از ارائه ترجمه‌هایی از قرآن که مشکل دارند جلوگیری کند

وی همچنین به وظیفه مسلمانان در تلاوت و عمل به قرآن اشاره و عنوان کرد: توزیع قرآن یک وظیفه است و اینکه مسلمان به حکم مسلمانی، باید در خانه خود قرآن داشته باشد، آن را تلاوت کند و در آن به اندیشه و تدبر بپردازد و به آن عمل کند، اما دراین میان آنچه مهم است، وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. برخی از ترجمه‌های قرآن کریم که عرضه شده‌اند، مشکلاتی دارند که قابلیت ارائه به مخاطب را ندارند و حتی باید از عرضه آنها جلوگیری شود؛ چراکه این مسئله می‌تواند مشکلات بزرگ بعدی را در پی داشته باشد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه نظارت‌های وزارت ارشاد به ویژه در حوزه قرآن باید هر سال به صورت علنی انجام شود، ادامه داد: این نظارت باید از جدیت بیشتری برخوردار باشد تا خدای ناکرده افراد سودجو نتوانند سوءاستفاده کنند.

captcha