توجه به روح واحد علم برای احیای تمدن اسلامی/ اعطای جایزه علامه‌ طباطبایی
کد خبر: 1398247
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
حسینی تأکید کرد:

توجه به روح واحد علم برای احیای تمدن اسلامی/ اعطای جایزه علامه‌ طباطبایی

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه حکمای ایران علم را الهامی اشراقی می‌دانستند نه معرفت شناختی حاصل زحمت خود، بر لزوم توجه به روح واحد علم برای احیای تمدن اسلامی تأکید کرد.

سید حسن حسینی، معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این مطلب که در سال جاری بنیاد ملی نخبگان توجه ویژه‌ای به مسئله نخبگی و نخبگان در تعالیم دینی خواهد داشت، گفت: در منابع دینی در خصوص ارزش، جایگاه و ویژگی‌های نخبگی و نخبگان منابع ارزشمندی وجود دارد که در سال جاری مورد توجه بنیاد خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه دانشمندان ما را در گذشته حکیم خطاب می‌کردند، گفت: مهم‌ترین عنصر حکیم بودن این بود که حکما علم را از ریشه بالاتر می‌دانستند و علم را حاصل دست آوردهای معرفت شناختی و زحمت خود نمی‌دانستند بلکه معتقد بودند یک الهام اشراقی است.
حسینی در نتیجه‌گیری از سخنان خود اظهار کرد: پس معلوم می‌شود اگر بخواهیم علم در دوره جدید را حداقل در تمدن اسلامی احیا کنیم باید به این روح واحد توجه کنیم؛ علم نمی‌تواند از مقولات دینی و ارزش‌های دینی جدا باشد و گفتن این مسائل به نخبگان و استعدادهای برتر و مطرح کردن موضوعاتی مانند تواضع و اخلاق عناصری مهمی در علم هستند که معمولاً دانشمندان ما از این خصائل بهره‌مند بوده‌اند.

جوان بودن تعداد زیادی از نخبگان کشور
وی به جوان بودن تعداد زیادی از نخبگان کشور نیز اشاره و تصریح کرد: استخراج این مباحث و گفتن آنها به نخبگان به ویژه اینکه اکثراً جوان هستند در قلب آنها اثر می‌کند و تجربیات موفقی نیز در این خصوص وجود داشته است. در بحث فرهنگ جدا از برنامه‌های مذهبی و عقیدتی که در جای خود ارزشمند است سطح عمیق‌تری از فرهنگ علم و نخبگی وجود دارد که در سالی که شعار فرهنگ و اقتصاد را به خود اختصاص داده باید مورد توجه قرار گیرد.

اعطای جایزه علامه‌طباطبایی به 17 استاد برتر کشور
معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان به اهدای جایزه علامه‌طباطبایی به استادان برتر نیز اشاره و عنوان کرد: این جایزه جزو برترین جوایز علمی و پژوهشی کشور است که به اساتید کشور اهدا می‌شود؛ تاکنون 72 نفر از این جایزه استفاده کرده‌اند و 17 نفر هم منتخبان سال 92 هستند که در سال گذشته نتوانستیم مراسم آنها را برگزار کنیم به همین دلیل در هفته آخر اردیبهشت ماه در تهران و با حضور رئیس جمهور این جایزه به این 17 نفر استاد برتر اهدا می‌شود.
وی ادامه داد: آیت الله طباطبایی طرفاً یک مدرس و استاد نبودند بلکه از منظر اخلاقی و اعتقادی نیز فرد برجسته‌ای بودند، به همین دلیل اسم این جایزه، جایزه علامه طباطبایی گذاشته شده است تا توجه به معلمی و روحیه شاگرد پروری و ویژگی‌هایی مانند تواضع و اخلاق مد نظر انتخاب کنندگان استادان برتر قرار داشته باشد و تا جایی که قابل تشخیص بود کسانی انتخاب شدند که الگوی اخلاق و شاگرد پروری بوده از نظر روحیه شبیه به علامه طباطبایی باشند.

captcha