برگزاری بزرگداشت سعدی در «آموزگار ادب»
کد خبر: 1398508
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸

برگزاری بزرگداشت سعدی در «آموزگار ادب»

گروه ادب: سومین جشنواره علمی فرهنگی «آموزگار ادب»؛ گرامیداشت سعدی شیرازی، همزمان با روز بزرگداشت سعدی با حضور خوآکین رودریگرز و مدیر انجمن پاسداری و پالایش زبان پارسی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه سومین جشنواره علمی فرهنگی «آموزگار ادب» گرامیداشت سعدی شیرازی با ضرب زورخانه‌ای و با اجرای مرشد تمولی با اشعار سعدی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برپا شد. سپس دربندی، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، پیام حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی  به همایش آموزگار ادب را قرائت کرد.
پس از آن خوآکین رودریگرز، دبیر انجمن ایرانشناسان اسپانیا، سردبیر نشریه دنیای ایرانی، مترجم و مدرس زبان فارسی به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به نحوه آشنایی با زبان فارسی و چگونگی فرا گرفتن آن به تحسین و ستایش آثار سعدی پرداخت. وی در پایان خطاب به دانشجویان گفت که گنجینه بزرگ زبان و ادبیات فارسی را بیش از اینها جدی بگیرند.
در ادامه مراسم، پرده‌خوانی گلستان سعدی با تنها پرده موجود در ایران با نقل چند حکایت از باب‌های مختلف گلستان سعدی توسط هنرمندی از شیراز اجرا شد.
سپس رودریگرز، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دربندی، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، شریفی‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی واحد تهران و فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی بالای سن حضور یافتند و از برگزیدگان جشنواره آموزگار ادب در بخش‌های مقاله (در دو بخش استادان و دانشجویان)، نقیضه‌نویسی آثار سعدی، نمایشنامه و طراحی پوستر تقدیر کردند.
همچنین از شعب فعال و برتر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در بخش استانی طرح که نشست‌های دانشجویی، کارگاه  داستان‌نویسی، کارگاه بوستان و گلستان‌خوانی و مسابقات مشاعره برگزار کردند، تقدیر شد.
میهمانان حاضر در بالای سن پس از اهدای جوایز از کتاب‌های مجموعه مقالات «آموزگار ادب» و «سفر سعد»؛ مجموعه نمایشنامه‌های جشنواره آموزگار ادب رونمایی کردند و تندیس ویژه دبیرخانه نکوداشت مفاخر ایران اسلامی به خوآکین رودریگرز برای تلاش در گسترش زبان فارسی و ترجمه گلستان سعدی به زبان اسپانیایی اهدا شد.
دبیرخانه نکوداشت مفاخر ایران اسلامی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی از علیرضا قربانی نیز به دلیل اهتمام به اجرای اشعار سعدی در فعالیت‌های موسیقایی‌اش با اهدای تندیس تقدیر کرد.
اجرای علیرضا قربانی به همراه گروه موسیقی «آهنگ اشتیاق» و شور و شوق دانشجویان، پایان‌بخش اختتامیه جشنواره علمی فرهنگی آموزگار ادب بود.

captcha