بازنگری در سیاست‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 1398591
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
علی جنتی خواستار شد؛

بازنگری در سیاست‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، خواستار بازنگری در ترکیب و سیاست‌گذاری‌های این کمیسیون شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم امروز، دوم اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این کمیسیون در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

توجه همگانی به آموزه‌های قرآن
بنابر این گزارش، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه ضمن تاکید بر توجه همگانی مردم به آموزه‌های قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن کریم کتاب هدایت و بزرگترین گنجینه تربیت انسان‌ها است و در جمهوری اسلامی ایران باید بیش از پیش به اخلاق قرآنی توجه کنیم و از آموزه‌های این کتاب آسمانی بهره ببریم.
وی عنوان کرد: متاسفانه در هفت ماه گذشته کمتر توفیق حضور در این جلسات را داشته‌ام و البته در طول این مدت دعوتنامه جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی فقط یک بار به دست من رسید که آن یک بار هم با جلسه ریاست جمهوری تلاقی پیدا کرده بود، اما امید است طبق تقویم اعلام شده برای برگزاری جلسات بیشتر حضور پیدا کنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تجلیل از خدمات معاون پیشین قرآن و عترت گفت: تاسیس معاونت قرآن و عترت در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتخار بزرگی برای این وزارتخانه محسوب می‌شود که مرهون زحمات معاون پیشین، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی است.

اهتمام نمایندگان مجلس به گسترش فرهنگ دینی و قرآنی
وی ادامه داد: فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی از جمله وسیع‌ترین فراکسیون‌های مجلس است که این خود نشان‌دهنده اهتمام نمایندگان مجلس در گسترش فرهنگ دینی و قرآنی در کشور دارد که امید است، مشکلات بودجه‌های دینی و قرآنی نیز در این راستا تامین شود.
جنتی با اشاره به فعالیت‌های کارگروه‌ کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده‌دار آن است، تصریح کرد: در ترکیب کارگروه‌های این کمیسیون و همچنین شرح وظایف آن باید بازنگری شود تا در قدم اول با تدوین شرح وظایف جدید و شفاف‌سازی سیاست‌گذاری، برنامه‌های جامعی تدوین شود و سپس از میان این برنامه‌ها اولویت‌بندی صورت گیرد که این امر برعهده دبیرخانه این کمیسیون است.
وی یادآور شد: در رویکردهای جدید باید افرادی از بیرون مجموعه اعضای کمیسیون نیز که صلاحیت عضویت دارند، به کمیسیون بپیوندند؛ همچنین افراد حقیقی یا حقوقی از شهرداری تهران که بر فعالیت‌های قرآنی آگاهی دارند نیز باید در این کمیسیون عضو شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با نگاهی به برنامه‌های قرآنی کشور مشاهده می‌کنیم که مجامع و جلسات قرآنی زیادی برگزار می‌شود و باید با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح به این برنامه‌های قرآنی کشور جهت‌دهی کنیم؛ البته در گذشته این جلسات سنتی نیز برگزار می‌شد و افراد خود متخلق به اخلاق قرآنی بودند.
استفاده از ظرفیت‌‌های هنری وزارت ارشاد
وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت زیادی در زمینه گسترش فرهنگ قرآنی با استفاده از کتاب‌های قرآنی، فیلم‌های سینمایی، هنرهای نمایشی و ... دارد که تجربه نیز نشان داده است که تولید آثار هنری همانند سریال‌ داستان‌های قرآنی و پیامبران با استقبال جهانی مواجه می‌شود.
جنتی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فرصت مناسبی برای ارائه آثار فاخر هنری با محوریت قرآن است و شایسته است در سالی که با نام فرهنگ مزین شده است، فعالیت‌های قرآنی نیز مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد؛ زیرا قرآن کریم بزرگترین منبع فرهنگی ما است.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: بیست و دومین نماشگاه بین‌المللی قرآن از 25 شعبان تا 15 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: احکام لازم برای مدیران و مسئولان آماده شده است و نمایشگاه امسال باید با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه با رعایت صرفه‌جویی و در  شأن نام قرآن برگزار شود و لازم است از نظر کیفی بخش‌های آن همراه با ارتقاء همراه باشد.
وزیر ارشاد: در جریان جزئیات معوقات نمایشگاه قرآن نیستم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره عدم پرداخت معوقات نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سال گذشته، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:‌ بنده در جریان جزئیات آمار دقیق این بدهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام نیستم و این موضوع را باید از معاون قرآن و عترت این وزارتخانه پیگیری کرد، اما می‌دانم که بدهی و مطالبات افراد زیاد بوده و ما تلاش کردیم تا حد امکان بدهی‌ها را پرداخت کنیم.
یادآوری می‌شود، در سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، اعضا گزارش عملکرد دستگاه‌های خود را ارائه کردند.

captcha