ضرورت ایجاد بانک بین‌المللی اسلامی بر مبنای موازین دقیق شرعی
کد خبر: 1402313
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
آیت‌الله اراکی تأکید کرد:

ضرورت ایجاد بانک بین‌المللی اسلامی بر مبنای موازین دقیق شرعی

گروه اقتصاد: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: جهان اسلام باید بتواند بانک بین‌المللی اسلامی را بر مبنای موازین دقیق شرعی و ابتکارات برخاسته از فقه اسلامی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پیش از ظهر امروز، 13 اردیبهشت‌ماه در اولین اجلاس تجار و بازرگانان جهان اسلام در سخنانی ابراز امیدواری کرد که این نشست گامی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و تجاری و وحدت جهان اسلام و وحدت همه تلاشگرانی باشد که برای آبادی جهان و رفاه جامعه بشری تلاش می‌کنند.
وی با اشاره به تأکید قرآن مبنی بر تلاش انسان‌ها برای آبادانی زمین با تکیه بر یقین و ایمان گفت: مشکلات جامعه بشری نشأت گرفته از حذف خداوند از گردونه رفتارها، به ویژه در عرصه اقتصادی است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ما معتقدیم اگر روابط اقتصادی بر مبنای ایمان و تقوا شکل بگیرد، نه تنها فقر از جامعه بشری رخت می‌بندد، بلکه ثروت‌های زمین صدها برابر بیشتر از امروز در اختیار انسان‌ها قرار می‌گیرد.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه گنجینه‌های زمین هنوز برای بشر کشف نشده است، گفت: معتقدیم نیروها، استعدادها، ارزش‌ها و امکانات فوق‌العاده‌ای از زمین و پیرامون آن نهفته است که در اثر پشت کردن بشر به ارزش‌های الهی نتوانسته از آن استفاده کند.
وی اظهار کرد: کره زمین را شهر خدا می‌شناسیم و اگر جامعه‌ای که به فرمان فرمانروای آن، یعنی خداوند تعالی گردن نهد، خوشبخت است و به مرور زمان اقتصاد از خشکی و دریا رخت برمی‌بندد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: اگر این مجمع بتواند یک هسته اقتصادی نیرومند مبتنی بر ارزش‌های الهی را تشکیل دهد، هم وحدت جهان اسلام شکل می‌گیرد، و هم اقتصاد سالم را نشان می‌دهد.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: اگر این اقتصاد سالم شکل بگیرد جهان نیز به آن می‌پیوندد؛ در صورتی‌‌که امکانات اقتصادی کشورهای اسلامی با یکدیگر گره بخورد، جهان آباد خواهد شد.
وی اظهار کرد: با پیوند مجمع بازرگانان و اقتصاد جهان اسلام و ایجاد جریان اجتماعی سالم، شاهد جهانی بهتر خواهیم بود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه با تشکیل اتحادیه نخبگان اقتصادی جهان اسلام، زمینه برای فعالیت‌های سالم اقتصادی فراهم می‌شود، گفت: جهان اسلام باید بتواند بانک بین‌المللی اسلامی را بر مبنای موازین دقیق شرعی و ابتکارات برخاسته از فقه اسلامی ایجاد کرده و به فعالیت‌های اقتصادی بپردازد.
وی همچنین افزود: جمع‌آوری ذخایر جامد و فعال‌سازی سرمایه‌های پراکنده زمینه‌ها را برای حرکت در مسیر درست فراهم می‌کند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان بر تشکیل بازار مشترک اسلامی و ابتکار پول اسلامی تأکید کرد.

captcha