فرزندان با توجه به رابطه همسران با یکدیگر تربیت می‌شوند
کد خبر: 1405912
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲
حجت‌الاسلام پناهیان:

فرزندان با توجه به رابطه همسران با یکدیگر تربیت می‌شوند

خبرنگاران افتخاری/ نرگس زارعی: مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به زوج‌های جوان تأکید کرد: فرزندان با توجه به رابطه همسران با یکدیگر تربیت می‌شوند.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام پناهیان، مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم «پیوند آسمانی» از ویژه‌برنامه‌های مراسم ازدواج دانشجویی در حرم مطهرامام رضا(ع) با اشاره به شریفه «ومن آیاته أن خلق لکم ازواجا من انفسکم و جعل بینکم موده و رحمة...» گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید برای هر یک از انسان‌ها زوجی قرار داده است تا در کنار او آرامش یابد و بین آن‌ها مودت و رحمت را جاری کرده و این یکی از نشانه‌های خداست که می‌شود به واسطه آن خدا را شناخت و درک کرد.



وی با بیان اینکه مودت، ابراز محبت به صورت زبانی است، افزود: زن و مرد به گونه‌ای آفریده شده‌اند که نسبت به هم ابراز محبت می‌کنند، بنابراین به طور کلی مرد و زن نیاز به ابراز محبت به یکدیگر دارند البته باید توجه داشت که در روایات بیشتر از ابراز محبت زن به مرد، بر ابراز محبت مرد به زن تأکید شده است.



پناهیان در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: روایت است که «هر مردی که همسرش را خوشحال کند، خداوند متعال او را در قیامت خوشحال خواهد کرد». 



مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: زن و مرد باید توجه داشته باشند که در زندگی مشترک دو نقش را که در مفاهیم قرآنی «مودت» و «رحمت» اشاره شده، برای هم ایفا کنند، نخستین نقش این است که گاهی اوقات خانم‌ها تمایل دارند که نقش دختربچه را بازی کنند، لذا مرد باید نقش پدر را برایشان ایفا کند و مرد باید با بزرگواری(رحمت) با همسرش برخورد کند. نقش دوم این است که آقایان گاهی اوقات تمایل دارند نقش پسربچه را ایفا کنند لذا خانم‌ها باید با بزرگواری(رحمت) نقش مادر را برای آنان ایفا کنند.

وی با بیان اینکه «مودت» تنها میان زن و شوهر وجود دارد، اضافه کرد: باید توجه داشت که وجود محبت ـ به تنهایی ـ میان زوجین کافی نیست، زن و مرد باید به یکدیگر رحم کنند. اگر زن به مرد رحم نکند، مرد بیچاره و اگر مرد به زن رحم نکند، زن بسیار اذیت می‌شود. تلقی داشتن «ترحم» در زندگی مشترک، تلقی اشتباهی است.



پناهیان با بیان اینکه شیرینی ابتدای زندگی، هدیه خداوند متعال به عروس و داماد است، به زوج‌های جوان توصیه کرد: در سا‌ل‌های ابتدایی ازدواج به یکدیگر رحم کنید، اگر رحم کردید، در آینده زندگی، مودتی بی‌نظیر نصیبتان خواهد شد، اگر می‌خواهید محبت در میانتان شدید شود، نسبت به یکدیگر فداکاری کنید.



این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: یادتان باشد که برای فراهم شدن چنین شرایطی، به یکدیگر انتقاد نکنید و حیا و حجاب در این زمینه را حفظ کنید.



وی با تأکید بر اینکه همسران باید عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشند، یادآور شد: اگر زن و مرد محبت شدیدی نسبت به امام رضا(ع) داشته باشند، پیوندشان عمیق می‌شود. همچنین، عاشق امام حسین(ع) خودخواهی‌اش از بین می‌رود و برای زندگی محبت‌آمیز آماده می‌شود.



پناهیان با اشاره به اینکه اگر زوجین عشق خود را جاوید و آسمانی کنند، لذت‌های زندگی برای آنان بیشتر می‌شود، گفت: اگر در خانه بالاترین لذت‌ها نصیب زن و شوهر نشود، در بیرون منزل بسیار آسیب‌پذیر خواهند شد.



وی خطاب به زوج‌های جوان تأکید کرد: برای تربیت فرزند نقشه نکشید، فرزندان هنگامی که ملاحظه می‌کنند پدر به مادر رحم می‌کند و مادر در برابر پدر اطاعت و تواضع دارد، خود به خود متعادل تربیت می‌شوند زیرا تمامی امور تربیت فرزند معطوف به روابط همسران با یکدیگر است.



مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قبل از مودت و رحمت، رسیدن به «آرامش» امری ضروری است، تصریح کرد: «آرامش» پیش از رسیدن به عشق لازم است، همسرداری از نظر روحی به انسان تسکین می‌دهد بنابراین اولین نکته در آغاز زندگی مشترک تقویت و تشدید «آرامش» است.



یادآور می‌شود، هفدهمین دوره طرح ملی ازدواج دانشجویی (همسفر تا بهشت) که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از بهمن‌ماه سال92 آغاز شده، تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری به میزبانی مشهدالرضا(ع) ادامه خواهد داشت.

captcha