تشکیل 8 کارگروه ویژه برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت در کشور
کد خبر: 1410938
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
در گفت‌وگو با ایکنا تشریح شد:

تشکیل 8 کارگروه ویژه برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت در کشور

گروه سلامت: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری، از تشکیل هشت کارگروه ویژه برای تحقق هر چه بهتر تاکیدات این برنامه خبر داد.

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، بر لزوم توسعه بیمارستان‌های دوستدار مادر در کشور تاکید کرد.

یو گفت: هم اکنون 12 بیمارستان دوستدار مادر در کشور وجود دارد ولی تعدادشان کم است و باید در تمامی کشور چنین بیمارستان‌های افزایش پیدا کند تا هم مادر در سلامت بیشتری فرزند خود را به دنیا آورد، هم عوارض بیماری‌های زمان بارداری کمتر شود و هم عوارض زایمان که تا 42 روز بعد از زایمان مادر تحت مراقبت قرار می‌گیرد.
تا سال آینده تمامی بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات زایمان تبدیل به مراکز دوستدار مادر می‌شود
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: بدین منظور هر دانشگاهی باید یک تا دو بیمارستان خود را در سال جاری تبدیل به چنین مراکزی کند و تا سال آینده نیز تمامی بیمارستان‌های که زایمان در آن‌ها انجام می‌شود، تبدیل به بیمارستان‌های دوستدار مادر می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر نرخ باروری در کشور 1.8 است که باید این میزان را به بالای دو برسانیم که بدین منظور کارگروه‌های مختلفی در این مجموعه به منظور تحقق تاکیدات این ابلاغیه تشکیل شده است.
مطلق با تاکید بر اینکه چالش‌ها شناسایی و براساس آن در حال برنامه ریزی هستیم، گفت: در اداره مادران مجموعه چالش‌ اصلی مراقبت جدی از ماداران باردار است که به میزان هشت بار باید مورد مراقبت قرار بگیرند، منتها در شهرها اگر خانواده مراجعه نمی‌کرد دخالتی نمی‌کردیم ولی در روستا‌ها و شهرهای زیر 20 هزار نفر که پزشک خانواده داشتیم حتما بهرورزان و کاردانان مجموعه پیگیر انجام چنین برنامه‌های بوده‌اند که پس از تشکیل کارگروه در تلاشیم تا تمامی مادران تحت انجام چنین مراقبت‌های قرار بگیرند تا میزان مرگ مادران باردارمان کمتر شود.
سطح بندی خدمات مادر و نوزاد باید به طور کامل در کشور اجرا شود
مطلق با بیان اینکه در اداره نوزادان مجموعه نیز سطح بندی خدمات مادر و نوزاد را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: امیدواریم منابعی بیشتری به این بخش اختصاص پیدا کند تا این برنامه هر چه سریعتر در کشور اجرایی شود. هم اکنون در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی این طرح در یکی از بیمارستان‌ها انجام می‌شود ولی به هر حال کافی نیست که در جلسه‌‌ای هم که با وزیر بهداشت داشته‌ایم ایشان هم از این مقوله حمایت کرده و تاکید کرده‌اند سطح بندی خدمات مادر و نوزاد به طور کامل در کشور اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه در تلاش برای به حداقل رساندن مرگ نوزادان هستیم، ادامه داد: هم اکنون به ازای هر هزار تولد 12 نوزاد جان خود را از دست می‌دهند که باید این رقم را به زیر 9 برسانیم. از سوی دیگر نیز مرگ مادران را که در حال حاضر 19 در صدهزار تولد زنده است را باید به 15 در صدهزار تولد زنده برسانیم.
ارائه شناسنامه کامل سلامت برای کودکان و دانش آموزان/ اجرای راهنمای تکاملی ابتدایی کودک
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای راهنمای تکاملی ابتدایی کودک، اضافه کرد: کودکان را علاوه بر سلامت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی باید از نظر گفتاری، کرداری و رفتاری با مشارکت خانواده، بهزیستی و آموزش و پرورش ارتقا بدهیم و برای کودکان و دانش آموزان پیش دبستانی و مهدکودک‌ها شناسنامه کامل سلامتی الکترونیک داشته باشیم.
مطلق افزود: در تلاشیم تا گروه سنی 0 تا 18 سال شناسنامه سلامت کودک تدوین کنیم تا مواردی که منجر به مرگ کودکان، نوجوانان و جوانان می‌شود را کمتر کنیم و باعث افزایش جمعیت شویم.
وی با اشاره به ارائه آموزش‌های قبل، حین و پس از ازدواج، گفت: این برنامه نیز در تلاش برای فرزندآوری و داشتن یک خانواده شاداب، بانشاط و کاهش طلاق است و از سوی دیگر در حال برنامه ریزی برای آموزش‌های لازم فرزندآوری و کم کردن فاصله‌های فرزندآوری هستیم چرا که بهتر است ازدواج‌ها ‌باید در سنین بین 18 تا 35 سال انجام شود.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت کارگروه‌های نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، باروری سالم، مادران و میانسالان در مجموعه تشکیل شده است اگر چه سابق بر این نیز دفتر به فعالیت در بخش‌های یاد شده پرداخته بود ولی با ابلاغ سیاست‌های یاد شده با برنامه ریزی بهتر و تلاش بیشتری در حال پشبرد اهداف این برنامه هستیم.
مطلق تاکید کرد: اگر اعتبارتی که سال گذشته برای افزایش فرزندآوری و ازدواج به مجموعه اختصاص پیدا نکرد در سال جاری در اختیارمان قرار بگیرد مطمئن باشید هم آگاهی مردم و هم فرزندآوری بیشتر خواهد شد و نهایتا در آینده نیز جمعیتی شاداب، با نشاط و جوان خواهیم داشت.

captcha