رمان بهترین قالب برای بیان ناگفته‌های دفاع مقدس است
کد خبر: 1416448
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
عزت‌الله الوندی:

رمان بهترین قالب برای بیان ناگفته‌های دفاع مقدس است

گروه جهاد و حماسه: نویسنده و منتقد ادبیات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه در زمینه بیان دفاع مقدس باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد، گفت: رمان بهترین قالب برای بیان ناگفته‌های دفاع مقدس است.

عزت‌الله الوندی، نویسنده و منتقد کتب دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌ا‌لمللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه مکتوبات در طول تاریخ بشر نقش بسزایی در زنده نگه داشتن و ترویج فرهنگ داشته‌اند، گفت: کتاب در تمامی عرصه‌ها حضور داشته و توانسته‌ بسیاری از نیازهای بشر را رفع کند.

وی ادامه داد: در این میان تمامی حوزه‌های مکتوبات می‌توانند مؤثر باشند و هر یک در جای خود، مخاطبانی را جذب کرده و تاثیر بسزایی بر مخاطب داشته باشند؛ پس در استفاده از مکتوبات نباید تک‌بعدی برخورد کرد.

دفاع مقدس ابعاد مختلفی دارد 

نویسنده منظومه «شهر آزاد» با بیان اینکه دفاع مقدس بسیار گسترده بوده و ابعاد بسیار متخلفی دارد، اظهار کرد: باید همه جنبه‌های جنگ را مورد توجه قرار داد و در تمامی حوزه‌های ادبیات باید به این مقوله پرداخته شود؛ نباید محدوده‌ای را در این زمینه مشخص کرد و خود را محدود به تولید یک نوع آثار کرد.

وی با تأکید بر اینکه داستان بلند و رمان می‌تواند موضوع را به بهترین نحو بیان کرده و مخاطبان را بیشتری جذب کند، عنوان کرد: این قبیل مکتوبات می‌تواند چیزهایی را بیاموزد که سایر مکتوبات نمی‌توانند آن را به درستی منتقل کنند. رمان بهترین راه بیان و تشریح ابعاد مختلف دفاع مقدس است.

این نویسنده عرصه دفاع مقدس افزود: سرمایه‌گذاری در بخش رمان دفاع‌ مقدس می‌تواند بسیار مفید باشد و نقش ارزنده‌ای در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های ایثار و شهادت را ایفا کند اما با توجه به اینکه نوشتن رمان، بسیار با اهمیت بوده و توانایی خاص را می‌طلبد، بسیاری از نویسندگان ما به این حوزه وارد نمی‌شوند.

کمبود بودجه؛ اصلی‌ترین مانع در زمینه رمان نویسی

وی به تشریح موانع عرصه رمان‌نویسی پرداخت و گفت: خیلی از دلایل مانع نگاشتن رمان‌های فاخر ‌شده است که مهمترین آن، بحث مالی است و سرمایه‌گذاری نکردن متولیان عرصه‌ مکتوبات در زمینه رمان است که مانع از توسعه این حوزه از ادبیات شده است.
الوندی عنوان کرد: مسئولان فرهنگی باید از قالب ادبی رمان به ویژه در دفاع مقدس به بهترین نحو استفاده کنند؛ این ظرفیت می‌تواند بهترین ابزار برای ترویج بسیاری از ارزش‌ها و مفاهیم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، آموزه‌های ملی، دینی و الگوهای دفاع مقدس باشد.
وی با بیان اینکه می‌توان بسیاری از حرف‌های نگفته دفاع مقدس را در قالب رمان به تصویر کشید، اظهار کرد: پرداختن با این ابزار به رویدادهای دفاع مقدس و سیره عملی رزمندگان و فرماندهان آن دوران، می‌تواند پیام‌های بسیاری را به نسل حال و آینده منتقل سازد؛ این در حالی است که در زمینه نگاشتن و چاپ رمان ضعف‌های بسیاری داریم و نمی‌توانیم به خوبی حق مطلب را ادا کنیم.

این نویسنده عرصه‌ دفاع مقدس یادآور شد: داستان‌های کوتاه و داستانک نیز کمک شایانی به ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌کنند و مخاطبان خاص خود را نیز دارند، اما آنچه می‌تواند تأثیری بسزایی در این زمینه داشته باشد و بسیاری از حرف‌های ناگفته را بیان کند.

نویسنده «جان پاتیس»  در پایان به نقش تبلیغات در زمینه مکتوبات پرداخت و بیان کرد: کتاب خوب راه خود را برای جذب مخاطب پیدا می‌کند؛ چه بسا برخی مواقع تبلیغات از سوی مراکز فرهنگی معتبر بازخورد عکس داشته باشند، اما با این وجود تبلیغ این کتب، یکی از راه‌هایی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

captcha