کسب هویت دینی و ملی، از اهداف مهم آموزش و پرورش است
کد خبر: 1422519
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
مدیر آموزش و پرورش خوزستان:

کسب هویت دینی و ملی، از اهداف مهم آموزش و پرورش است

گروه اجتماعی: محمد تقی‌پور کسب هویت دینی و ملی را یکی از هدف‌های آموزش و پرورش دانست و گفت: اگر جهت کسب این دو مورد حرکت کنیم می‌توانیم عمده فرمایشات مقام معظم رهبری در‌خصوص فرهنگ را در جامعه به خوبی تحقق بخشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، محمد تقی‌پور، مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان در نشست خبری که امروز، 4 تیر در سالن الغدیر اداره‌کل آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه هویت هر جامعه و هر ملت فرهنگ تعلیم و تربیت آن است، گفت: هیچ تغییر و تکاملی در هیچ جامعه‌ای به‌وجود نمی‌آید مگر اینکه تعلیم و آموزش آن جامعه دچار تحول و دگرگونی شود.

مدرسه بالاترین سطح فرهنگ جامعه است

وی با بیان ‌اینکه سطح فکری و فرهنگی هیچ جامعه‌ای بالاتر از سطح مدرسه آن جامعه نیست، گفت: بر این اساس مدرسه باید اولویت همگان قرار گیرد و بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها نیز در مدارس صورت گیرد.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه داد: در تاریخ معاصر ما همواره یک آسیب و مصیبت بزرگ ما را تهدید می‌کرد و آن اینکه در هیچ دوره‌ای آموزش و پرورش اولویت نبود. اما امروزه با توجه به انقلاب اسلامی توجه خاصی به موضوع تعلیم و تربیت شده است.

چالش‌های عمیق آموزشی خوزستان

تقی‌پور با تأکید بر اینکه چالش‌های آموزشی در استان خوزستان فوق‌العاده عمیق‌ است، گفت: با مشاهده پیشینه تاریخی خوزستان، درمی‌یابیم که همه اولین‌ها متعلق به استان خوزستان است. اولین دانشگاه جهان در استان خوزستان احداث شده است و منابع علمی ـ فرهنگی فراوانی در این استان وجود دارد اما شرایط فعلی برخلاف این پیشینه درخشان خوزستان است.

وی با بیان اینکه رتبه علمی و آموزشی خوزستان در حال حاضر از سی و دو استان کشور31 بوده است، گفت: چه عواملی باعث شده که این استان تا این حد از نظر آموزشی افت پیدا کند؟ خوزستان سرشار از منابع انسانی مستعد و منابع مالی فراوان است و نباید این مشکلات آموزشی در خوزستان پدیدار شود.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان با تصریح بر اینکه عمده‌ترین عاملی که باعث افت آموزشی در خوزستان شده است، نبود برنامه کلی علمی ـ آموزشی برای استان است، گفت: در شرایط فعلی و با وجود کاستی‌های فراوانی که وجود دارد یک برنامه توسعه آموزشی استان بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، ملی و استانی تدوین شده است.

تقی‌پور با بیان اینکه 4 محور دانش‌آموز، معلم، خانواده و تجهیزات از اساسی‌ترین موضوعات این برنامه بوده‌اند، افزود: این برنامه بر اساس سند تحول بنیادی آموزشی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است تدوین شد و باید این برنامه در کوچکترین فضای آموزشی که همان مدرسه بوده است انتقال پیدا کند و همه کارکنان آموزش و پرورش خوزستان باید از این برنامه پیروی کنند.

لزوم فعالیت آموزش و پرورش جهت توسعه آموزشی فرزندان خوزستان

وی با اشاره بر اینکه برنامه تدوین شده هویت سازمانی آموزش و پرورش خوزستان بوده است، افزود: همه باید این برنامه را در اولویت قرار دهند و اجازه ندهند که موضوعات سیاسی درون آموزش و پرورش وارد شوند و آموزش و پرورش نیز جهت توسعه آموزشی فرزندان این خطه حرکت کند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: اگر بر این اساس برنامه‌ایی تدوین شد و اقدامی صورت گرفت، بیشتر مشکلات آموزش خوزستان برطرف خواهند شد در غیر این صورت آموزش و پرورش وارد منازعات سیاسی می‌شود و هدف اصلی خود را فراموش می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه باید در آموزش و پرورش دانش‌آموزی را تربیت کنیم که رفتار آن بر رفتار جهانی تأثیرگذار باشد، گفت: این تربیت باید در رفتار تربیتی دانش‌آموزان جهان تأثیرگذار باشد.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان در ادامه کسب هویت دینی و ملی را یکی از هدف‌های آموزش و پرورش دانست و گفت: اگر جهت کسب این دو مورد حرکت کنیم می‌توانیم عمده فرمایشات مقام معظم رهبری در‌خصوص فرهنگ را در جامعه به خوبی تحقق بخشیم.

وی در‌خصوص جزییات این برنامه تدوین شده، گفت: 23 شاخص برای این برنامه تعیین شده است که اولین و مهم‌ترین آن از بین بردن بی‌سوادی مردمان این خطه بوده است. 650 هزار بی‌سواد در خوزستان هستند که اولویت اول آموزش و پرورش ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان است. اگر بی‌سوادی از بین رود همه مشکلات نیز به تبع آن از بین می‌رود.

تقی‌پور در ادامه توجه به پیش‌دبستانی‌ها را یکی از شاخص‌های بین‌المللی در امر آموزش و پرورش دانست و گفت: تنها 30 هزار نوآموز تحت پوشش پیش‌دبستانی‌ها قرار گرفته‌اند و باید زمانی فرا‌رسد که همه نوآموزان اول ابتدایی از پیش‌دبستان فعالیت‌های خود را در زمینه آموزش آغاز کنند.

همه معلمین از شاخص‌های علمی روز برخوردار باشند

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان در ادامه ارتقاء سطح علمی و حرفه‌ای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش را یکی دیگر از اولویت‌های مهم این سند آموزشی خوزستان اعلام کرد و گفت: اگر شخصی بخواهد خوب آموزش دهد باید بتواند خوب یاد بگیرد. همه معلمان باید از شاخص‌های علمی روز برخوردار باشند.

وی در ادامه از توجه خاص خود به مدارس دخترانه با توجه به نقش فرهنگی این مدرسه در جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به محرومیت‌هایی که در این استان وجود دارد این سند تحول یک نگاه ویژه‌ای به بخش دختران دارد.

تقی‌پور گفت: مسیر تعلیم به دانش‌آموزان باید از مدرسه به خانه و برعکس آن باشد. خانواده قوی‌ترین تکیه‌گاه آموزش و پرورش است. یکی از شاخص‌های هویت دینی ما موضوع حجاب دختران در مدارس بوده که حجاب مایه آسایش دختران بوده است.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان در خصوص اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: بیش از 30 دستگاه در استان متولی اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند اما در این میان آموزش و پرورش وظیفه خاصی در این زمینه دارد. در استان خوستان 950 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند که قطعاً در فصل تابستان نباید آنها را رها کرد.

وی ادامه داد: در استان خوزستان 62 کانون اوقات فراغت به همراه 300 پایگاه وجود دارد که در این پایگاه‌ها رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری،‌ ورزشی، آموزشی، الکترونیکی به دانش‌آموزان آموزش خواهند داد.

تقی‌پور با بیان اینکه هیچ مدرسه حق گرفتن مبلغی به هر بهانه را از دانش‌اموز ندارد، گفت: مدارس غیردولتی شیوه‌نامه‌ای خاص برای نام‌نویسی از دانش‌آموزان دارند و در حال حاضر نیز 81 درصد از دانش‌آموزان در سراسر استان خوزستان اقدام به ثبت‌ نام کرده‌اند.

راه‌اندازی موزه آموزش و پرورش در آینده نزدیک

وی با تاکید بر اینکه مدیران باید با اهداف دولت تدبیر و امید همسو باشند، تا روند پیشرفت این دولت به صورت منظم طی شوند، عنوان کرد: راه‌اندازی موزه تاریخی آموزش و پرورش، تدوین کتاب تاریخ آموزش و پرورش، تعریف زنگ اولیا‌ از جمله برنامه‌های این اداره‌کل خواهد بود.

captcha