تعجیل در ساخت سریال‌های مناسبتی عامل ضعف آثار است
کد خبر: 1425411
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
محمود پاک نیت:

تعجیل در ساخت سریال‌های مناسبتی عامل ضعف آثار است

گروه هنر: بازیگر سریال «شب دهم» گفت: در قدم اول، ساخت یک سریال مناسبتی نیازمند زمان کافی و حساب‌شده است؛ یعنی با تمام شدن ماه رمضان ساخت مجموعه سال آینده آغاز شود؛ در این شرایط مسلم بدانید بسیاری از خطاها از بین خواهد رفت.

محمود پاک نیت، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره سریال‌های ماه مبارک رمضان گفت: سریال‌های ماه رمضان همان اندازه که قادرند در موفقیت کارگردان یا بازیگر نقش مهمی ایفا کنند، این امکان را نیز دارند که سبب افول کاری آنان شود؛ در کلامی دیگر این دست آثار را باید همانند تیغی دو لبه به حساب آورد که حرکت کردن به روی آن باید با رعایت کامل صورت گیرد.

وی افزود: در قدم اول برای ساخت یک سریال مناسبتی نیاز است زمانی که برای آن صرف می‌شود، کاملاً حساب شده باشد؛ یعنی با تمام شدن ماه رمضان ساخت مجموعه بعدی برای سال آینده آغاز شود. در این شرایط مسلم بدانید بسیاری از خطاها و اشتباهات از بین خواهد رفت، چون تعجیل سبب خطاهای احتمالی نخواهد شد.

بازیگر سریال «شب دهم» اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است مسئولان سیما وقتی می‌خواهند فیلمسازی را برای ساخت یک سریال مناسبتی انتخاب کنند تمام جوانب را بسنجند تا بهترین فرد را برای آن کار برگزیند، چون فردی که پشت دوربین قرار می‌گیرد، باید علاوه بر تخصص کافی، دغدغه کافی نیز برای تولیدات مناسبتی داشته باشد، در چنین شرایطی است که می‌توان انتظار داشت کاری چون «شب دهم» تولید شود که هنوز پس از سال‌ها از کیفیت و جذابیتش کاسته نشده است.

سریال ضعیف ماه رمضان هدر دادن بیت‌المال است

وی در پاسخ به این سؤال که ساخت یک سریال ضعیف ماه رمضان چه تبعاتی به همراه دارد، گفت: وقتی یک فیلم یا سریال ضعیف مناسبتی تولید می شود، تنها یک اشتباه حرفه‌ای صورت نگرفته است، بلکه بیت‌المال نیز به هدر رفته است، همچنین وقت مردم به هدر رفته و حتی سبب شده که سطح سلیقه مخاطبان کاهش پیدا کند، اما آسیب جدی در این حوزه ماهواره‌ها هستند که فرهنگ و خانواده ما را نشانه رفته‌اند.

پاک‌نیت اضافه کرد: سریال‌‌های مبتذل ماهواره که تنها هدفشان نابودی بنیاد خانواده است آگاهانه تولید می‌شوند، برای همین هم باید آنان را جدی گرفت و زمینه‌ای را فراهم نیاورد تا تماشاگر داخلی جذب آن آثار شود. مثال روشن در این زمینه سریال‌های ماه رمضان است که اگر جذابیت و کیفیت لازم نداشته باشد، ناخودآگاه تماشاگر مجبور می‌شود که رو به سریال‌‌های ماهواره بیاورد که به هیچ وجه با فرهنگ ما همخوانی ندارد.

عوامل ضعف و قوت اثر

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اولین شرط برای موفقیت یک سریال مناسبتی، فیلمنامه آن کار است که باعث می‌شود پایه یک کار خوب ریخته شود. اگر متن دارای امتیازات بالای حرفه‌ای باشد، مسلم بدانید تاثیرش به روی کارگردان، بازیگر، تهیه کننده و... نیز مشاهده خواهد شد. مطلب دیگر که به روی کیفیت کار تاثیر می‌گذارد نبود امکانات مادی کافی در ساخت سریال یا فیلم است که باعث می‌شود هر اثری افت کند. برای این گفته مثالی می‌زنم؛ در مواقعی از ما خواسته می‌شود از لباس‌های شخصی خودمان برای حضور در فیلم‌های یا سریال‌ها استفاده کنیم، درصورتی‌که هر نقش و شخصیتی پوشش خاص خود را طلب می‌کند.

وی به مطلب فوق اضافه کرد: عاملی دیگری که سبب افت کیفی برخی آثار مناسبتی می‌شود انتخاب عوامل است، چون ممکن است متن و کارگردان خوب باشند، اما انتخابی که برای عوامل جلو و پشت دوربین صورت می‌گیرد، به هیچ وجه با استانداردهای لازم همخوان نباشد.

پاک‌نیت در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است این سوال پیش آید که چرا بازیگر یا کارگردان با وجود ضعف متون پیشنهادی باز هم آن را می‌پذیرد؟ جواب این پرسش مشخص است. آن نیز گذران زندگی است که برخی مواقع، اجبار برای حضور در کارهای ضعیف را پیش می‌آورد.

captcha