موضع تروریسم از سوریه به عراق انتقال داده شده است/ داعش؛ میراث سیاست غربی ـ عربی
کد خبر: 1427180
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
سخنگوی فراکسیون قرآن مجلس:

موضع تروریسم از سوریه به عراق انتقال داده شده است/ داعش؛ میراث سیاست غربی ـ عربی

گروه سیاسی: زارع با بیان اینکه داعش نتیجه مستقیم سیاست‌های آمریکا و متحدان غربی و عربی آنهاست، گفت: گروه‌های تروریستی پس از ناکامی‌های پی در پی در سوریه تنها راه فرار از تنگنا را هدف قرار دادن شهرها و مردم عراق دیدند و تلاش کردند تا از این طریق به اختلافات دامن بزنند.

رحیم زارع، منتخب مردم آباده،‌ بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تأکید بر اینکه داعش میراث یک سیاست غربی ـ عربی است، گفت: گروهک‌های تروریستی چون داعش در منطقه خاورمیانه، نتیجه مستقیم سیاست‌های آمریکا و متحدان غربی و عربی آنهاست.
وی با اشاره به اقدامات آمریکا در سال‌های گذشته در خاورمیانه افزود:‌ آمریکا نه تنها بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای خاورمیانه نداشته بلکه با بازیگران نزدیک خود از حضور داعش نیز حمایت کرده است.
زارع ابراز کرد: گروه‌های تروریستی پس از ناکامی‌های پی در پی در سوریه تنها راه فرار از تنگنا را هدف قرار دادن شهرها و مردم عراق دیدند و تلاش کردند تا به  اختلافات دامن بزنند.
وی افزود: این گروه‌های تروریستی دامن‌زدن به اختلافات فرقه‌ای و مذهبی را در عراق در پیش گرفتند که البته تصمیم‌سازان آمریکایی در مبارزه با تروریسم نیز سیاست یک بام و دو هوا را بر پایه منفعت‌محوری دنبال می‌کنند.
سخنگوی فراکسیون قرآن،‌ عترت و نماز مجلس شورای اسلامی هدف از شکل‌گیری داعش در عراق را تلاشی در جهت تجزیه عراق دانست و گفت: گروهک‌های تروریستی و تکفیری‌ها در واقع می‌خواهند انتقام شکست خود را در سوریه از عراق بگیرند و این کشور را تجزیه کنند.

لزوم تشکیل بسیج مردمی و همبستگی طیف‌ها در عراق
زارع اظهار کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط تشکیل بسیج مردمی و همبستگی طیف‌ها و گروه‌های گوناگون عراق می‌تواند بهترین نسخه برای خروج از وضعیت کنونی تلقی شود.
وی ادامه داد:‌ حمله گروه‌های تروریستی از یک طرف باعث بیداری مردمی و تقویت وحدت در میان گروه‌های مختلف مذهبی و قومیتی عراق را به دنبال دارد که ما می‌توانیم خطابه‌های اخیر مراجع تقلید شیعیان و علمای اهل تسنن علیه داعش و اندیشه تکفیری و مبارزه با آنها را به عنوان نمونه مثال بزنیم و از یک طرف یورش نیروهای تکفیری به شهرهای عراق سبب شد موانعی که در مسیر پاکسازی نیروهای نظامی و دفاعی وجود دارد، برداشته شود که تلاش برای تشویق نیروهای داوطلب در این زمره محسوب می‌شود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تحولات اخیر عراق را باید ناشی از یک برنامه‌ریزی در سطح منطقه دانست که رقابت‌های منطقه‌ای به جای رویارویی مستقیم به جنگی نیابتی در مناطق نفوذ کشورهای رقیب کشانده شده است که پیامدهای بسیاری برای کشورهای هدف و همچنین برای ثبات کل منطقه در پی دارد.
وی عنوان کرد: موضع تروریسم از سوریه به عراق انتقال داده شده است که منطقه را به صورت گسترده فراگرفته است و احتمال انتقال آن به دیگر کشورها وجود دارد.
زارع ابراز کرد: نکته جالبی که وجود دارد این است که با وجود تأکید چهره‌های شاخص تکفیری بر بایسته‌های مبارزه با دشمنان اسلام، در سال‌های گذشته هیچ تهدید جدی از سوی سلفی‌های تکفیری متوجه صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس نشده است که بیانگر آن است که اینها دست‌نشانده خود اسرائیل و آمریکا هستند.
سخنگوی فراکسیون قرآن،‌ عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عراق می‌تواند با 3 گزینه روبه‌رو شود، گفت: نخستین مسیر آن به گذشته ختم می‌شود یعنی کودتا که جز ایجاد ساختار متمرکز نتیجه‌ای در کشور نخواهد داشت؛ دوم تجزیه ژئوپلتیکی است که مستقیماً در ساختار فدرالیسم نقش دارد و می‌تواند دومین سناریوی احتمالی برای عراق باشد که این مسئله خواست آمریکا است و سوم نیز تجزیه سرزمین عراق به سه اقلیم کردی، شیعی و سنی با حکومت‌های مستقل است و این نیز از اهداف داعش است.

آمریکا مبارزه با تروریسم را به‌صورت منفعت‌محوری دنبال می‌کند
وی خاطرنشان کرد: آمریکا منافع خود را در منطقه دنبال می‌کند به طوری که هر زمانی اقدامات نیروهای تندرو با برنامه‌های آمریکا همخوانی نداشته باشد به رویارویی با آن‌ها می‌پردازد و هر منطقه‌ای که تروریست داشته باشد نیز از آنها حمایت می‌کند.
زارع گفت: ظهور پدیده دولت اسلامی عراق و شام در محدوده سرزمین عراق که همراه با مشی تروریستی عریان است، زمینه شکل‌گیری پلکان ناامنی در این کشور را فراهم کرده است که بر همین مبنا می‌توان به توجیه راهبرد مدیریت بی‌ثباتی توسط ایالات متحده رسید.
منتخب مردم آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس ادامه داد: در این راهبرد سطح مشخصی از ناامنی کنترل شده ایجاد می‌شود تا به واسطه آن تحرکات سیاسی هر بازیگر از طریق ایجاد ناامنی قابل مدیریت باشد.
وی تأکید کرد: اساساً آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش اینگونه استدلال می‌کنند که شکست دادن ایران و متحدان آن از جمله سوریه، دولت شیعی عراق، حزب‌الله و حماس غیرممکن است و گزینه بهتر به راه انداختن جنگ‌های مذهبی در منطقه که موسوم به جنگ مذهب علیه مذهب است، می‌باشد و به این دلیل توان نیروهای طرفدار ایران تحلیل خواهد رفت.

سرنوشت گروه‌های تروریستی مانند صدام خواهد شد
زارع با بیان اینکه گروه‌های تروریستی در نهایت منافع غرب را تهدید می‌کنند و سرنوشت چنین گروه‌هایی مانند صدام در عراق خواهد شد، گفت: علی‌رغم وجود برخی اختلافات در میان تصمیم‌سازان آمریکایی، این کشور در مبارزه با تروریست به طور عام و داعش به طور خاص یک بام و دو هوا را بر پایه منفعت‌محوری پیگیری می‌کند.
وی افزود: با توجه به وفاداری آمریکا به غالب دولت‌های شورای همکاری‌های خلیج فارس که از تروریست‌های داعش حمایت می‌کنند اگر واقعا مبارزه با تروریسم و حقوق بشر را دنبال می‌کند باید به‌منظور اثبات ادعای خود مبنی بر مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی، به متحدان منطقه‌ای خود به‌ویژه عربستان جهت خودداری از ترویج تفکرات افراطی و سلفی و حمایت از گروه‌های تندرو اعمال فشار کند.
سخنگوی فراکسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ این سیاست‌های خصمانه و غلط آمریکا و متحدان غربی ـ عربی در حمایت از تروریست‌ها در سوریه نهایتاً موجب رشد و تقویت گروه‌هایی چون داعش در منطقه فراهم کرده است.
زارع بحران عراق را نتیجه سیاست‌های نادرست غرب و آمریکا دانست و گفت:‌ ایالات متحده، رژیم غاصب صهیونیستی و متحدان غربی ـ عربی آنها از مقصران اصلی پیدایش بحران اخیر در عراق هستند و مطمئناً اینها در آینده همانند اینکه در سوریه ناکام ماندند در عراق نیز شکست خواهند خورد.
وی افزود: این گروه‌های تکفیری و تروریستی در آینده گریبانگیر آمریکا و کشورهای عربی و متحدان آنها می‌شوند به نحوی که دیگر نمی‌توانند آنها را کنترل کنند و دامن خودشان را خواهند گرفت؛ زیرا این تروریستها به کشورهای خود باز می‌گردند.

captcha