کلاس‎های قرآن؛ بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
کد خبر: 1428163
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
موسوی بلده بیان کرد:

کلاس‎های قرآن؛ بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

گروه جهاد و حماسه: یک استاد برجسته قرآنی با تأکید بر اینکه مفهوم ایثار با‌ارازش ترین مفهوم در این کتاب الهی است گفت: کلاس‌های قرآن، بهترین فرصت برای ترویج ایثار و شهادت است.

استاد سیدمحسن موسوی بلده، قاری و مدرس قرآن کریم در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره ارتباط این کتاب الهی با ارزش های ایثار و شهادت گفت: مفهوم ایثار و از خودگذشتگی برگرفته  از آیات الهی است و شهدای ما در آن دوران این مفهوم را به خوبی دریافتند.

وی ادامه داد: در جلسات قرآنی که هر صبح جمعه برگزار می شود، کلاس را با یاد و خاطره شهدا آغاز می کینم و در ادامه نیز به بررسی این مفهوم می پردازیم؛ چراکه جهاد در راه خدا و شهادت از جمله عمیق‌ترین و با ارزش ترین مفاهیم قرآنی است.

استاد موسوی بلده با بیان اینکه در جلسات قرآنی حضور غیاب شهدا نیز صورت می گیرد اظهار کرد: بیان اسم شهدا، زمینه ساز زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان است بر همین اساس در جلساتی قرآنی ذکر نام شهدا، بیان خاطرات و وصیت نامه های شهدا نیز انجام می شود.
وی افزود: در سایر کلاس هایی قرآن نیز باید همین رویه در دستور کار قرار گیرد چراکه همه ما رسالت ترویج ارزش های ایثار و شهادت و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا را بر عهده داریم و از هر ابزاری برای بیان آن باید بهره ببریم.

ترویج ارزش های ایثار و شهادت بخشی از برنامه های کلاس های قرآنی باشد

این استاد برجسته قرآنی با تأکید بر اینکه ترویج ارزش های ایثار و شهادت باید بخشی از برنامه های کلاس های قرآن باشد، عنوان کرد: کلاس های آموزش قرآن روح را برای دریافت مفهوم  ارزش های دینی آماده می سازد لذا می توان ازاین فرصت استفاده کرد و مفهوم ایثار و شهادت را برای قران آموزان بیان کرد.
وی در ادامه سخنان خود به سال های جنگ اشاره کرد و افزود: از سال 59 یعنی همان سال های ابتدایی جنگ، جلسه آموزش قرآن صبح جمعه در دارالتحفیظ آغاز و با استقبال بسیار خوبی از علاقه‌مندان به این کتاب الهی مواجه شد.
استاد موسوی بلده یادآور شد: فضا کلاس های قرآن با فضای جنگ و دفاع مقدس گره خورده بود، با اینکه در این جلسات، قرائت قرآن در دستور کار بود اما خود را از فضای جنگ دور ندیدیم و با این دید که در فضای قرآنی باید جنگ و جبهه نیز باشد، کلاس ها را آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه سعی کردیم حال و هوای جبهه را در کلاس برای شاگردان فراهم کنیم عنوان کرد: در کلاس ها رویدادهای جبهه تشریح می شد تا قرآن آموزان با این حال و هوا گره بخورند، بچه ها نیز شیفته حضور در جبهه بودند تک تک عازم نبرد با دشمن و دفاع از کشور می شدند.
این قاری برجسته کشور ادامه داد: یکی از شاگردان برای اولین بار نامه ای از جبهه خطاب به کلاس فرستاد و این نامه در کلاس قرائت و همین امر تبدیل به یک رسم شد و بچه ها از جبهه نام می فرستادند فضای خوبی را ایجاد کرد و باعث شد تا دیگر بچه ها نیز برای حضور در جبهه ها راغب باشند.
وی با بیان اینکه در سال 60 اولین قرآن آموز دارالتحفیظ در عملیات فتح المبین به شهادت رسید اظهار کرد: یکی از پس از دیگری بچه ها راهی جبهه ها می شدند و خبر شهادت برخی نیز می رسید، در کلاس حضور غیاب داشتیم و بچه هایی که به شهادت می رسیدند نیز نامشان در جلسات قرائت می شد.

 

30نفز از قرآن آموزان دارالتحفیظ به شهادت رسیدند

وی افزود: تعداد شهدا زیاد می شد و تا کنون نزدیک به 30 شهید از دارالتحفیظ شناسایی شدند و نامشان هنوز هم قرائت می شود، بیشتر قرآن آموزان آن دوران که با شهادت رسیدند اگر اکنون بودند قاری طراز اول محسوب می شدند.
استاد موسوی بلده بیان کرد: بحث ایثار و شهادت، تحلیل عملیات و رفع شبهات کسانی که با جنگ و انقلاب مخالف بودند نیز در کلاس ها صورت می گرفت تا فضای کلاس های قرآن بیش از پیش با حال و هوای جبهه انس پیدا کند.

captcha