عطر کلام الهی برای همیشه در باغ‌موزه دفاع مقدس یه یادگار ماند
کد خبر: 1432283
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
پایان بیست‌دومین نمایشگاه قرآن/

عطر کلام الهی برای همیشه در باغ‌موزه دفاع مقدس یه یادگار ماند

گروه فعالیت‌های قرآنی: اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز با حضور آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، احمد مسجدجامعی و حجت‌الاسلام حشمتی در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پرونده بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز، 31 تیرماه، با برگزاری مراسمی در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس بسته شد.
این مراسم با حضور آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس نمایشگاه و معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و جمعی از فعالان قرآن کشور در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
آغازگر آیین اختتامیه نمایشگاه قرآن پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط حسین فردی، قاری ممتاز کشورمان بود. در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، رئیس نمایشگاه قرآن، به ارائه گزارشی درباره این دوره از نمایشگاه پرداخت.

نیاز به تأسیس محل دائمی نمایشگاه قرآن کریم

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما حدود چهل روز پیش وارد باغ موزه دفاع مقدس شدیم و ترتیب آماده‌سازی فضا و پذیرایی از بازدیدکنندگان را فراهم کردیم.  ویژگی این دوره از نمایشگاه قرآن این بود که همجوار شهدای گمنام و در فضایی معنوی بود و این فرصت را به هنرمندان داد تا در قالب کلام وحی هنر خود را متجلی کنند.


حجت‌الاسلام حشمتی خاطرنشان کرد: در این ایام صدها تن از زنان و کودکان غزه و مردم مظلوم فلسطین با وحشیگری صهیونیست‌ها به خاک و خون کشیده شدند و ما از همینجا با این مردم مظلوم ابراز هم‌دردی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: استقبال خوب از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باعث شد که ما دوبار زمان آن را تمدید کنیم. در برپایی این نمایشگاه 17 کمیته و 15 ستاد با هم تعامل و همکاری داشتند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر تهران نیازمند یک نمایشگاه فرهنگی  دائمی است تا بتوانیم از روزه‌داران و علاقه‌مندان به ساحت قرآن و عترت پذیرایی شاسیته‌ای به عمل آورد. ما همچنین درخواست تاسیس فضایی مناسب برای نمایشگاه دائمی قرآن و عترت شهر تهران را با دولت و شهردار تهران مطرح کردیم.

بیانیه دومین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی»

در ادامه عیسی علیزاده، دبیر یازدهمین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» بیانیه پایانی این جشنواره را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده است: «جشنواره بانوی ایرانی – هنر قرآنی با الهام از تعالیم وحی و تلفیق آن با ذوق و توانمندی بانوان هنرمند ایرانی همه‌ساله زمینه‌ساز بروز و خلق اثار هنری قابل توجهی در رشته‌های مختلف و با بهره‌گیری از مضامین قرآنی شده است.
این جشنواره از سال‌ها پیش با هدف معرفی و حمایت از آثار قرآنی بانوان در عرصه‌های مختلف هنری کارخود را آغاز کرد و اکنون که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان 1435 ه.ق یازدهمین دوره آن را به پایان می‌بریم؛ خوشحالیم که تداوم و استمرار همه‌ساله این حرکت باعث ایجاد تاثیرات و جریان‌های ارزشمندی در این عرصه شده است. استمرار سالانه، عدم وابستگی به نهادهای رسمی و دولتی و بهره‌مندی از توانمندی بانوان در اکثر رشته‌ها ی هنری باعث شده است که این حرکت موجبات حضور هنرمندان و علاقه‌مندان با رویکردها و سلایق مختلف را فراهم سازد.


اطلاع‌رسانی این دوره از جشنواره از ماه‌ها قبل آغاز شد و آثار هنری در رشته‌های خوشنویسی تذهیب، گل و مرغ، نگارگری، نقاشی، قلم‌زنی و سایر رشته های هنری به دبیرخانه ارسال گردید.
هیئت داوران پس از گزینش اولیه، مجموعا 80 اثر را حائز شرکت در نمایشگاه دانست و از میان آنها 12 اثر را شایسته تقدیر معرفی کرد. از مهمترین ویژگی‌های انتخاب آثار این دوره می توان به خلاقیت ونوآوری طراحی، و ترکیب مناسب و توجه مفهومی به تعالیم قرآن کریم اشاره کرد. علاوه بر این بخش ویژه‌ای با عنوان سوره مبارکه یس نیز در این دوره لحاظ گردید که در مجموع دواثر به عنوان آثار برگزیده این قسمت شناخته شد.»

جایگاه ویژه تهران در فعالیت‌های قرآنی

سخنران بعدی مراسم احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود که در سخنان خود با اشاره به اینکه تهران با استناد به مدارک تاریخی جایگاه وِیژه ای در زمینه فعالیتهای قرآنی د ارد، گفت: در شرایطی که بسیاری از شهرهای ایران حتی شهرهای مذهبی همچون مشهد مقدس هیچ المان مذهبی نداشتند، تهران در روزگاری پیش از این زمانی که می‌خواست از روستا به شهر تبدیل شود، در حصارکشی آن 114 برج و بارو به تعداد سوره‌های قرآن ایجاد شد که این مسئله در نوع خود و حتی در سایرشهرهای کشورهای اسلامی نیز بی‌بدیل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فعالیت بانوان در عرصه‌های هنری گفت: در روزگاری که دولت‌های مردسالار(قاجاریه) در تهران حکومت می‌کردند، شاهد هنرنمایی بانویی بودیم که بسیاری از تأسیسات عمومی و شهری ایران را بنا نهاد و الان در جای جای شهر شاهد مدرسه، حمام و تکیه به نام این خانم هستیم که اتفاقا ایشان هنرمند مکتب هرات نیز بوده و اثار خوشنویسی در زمینه های قرآنی از ایشان به یادگار ما نده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنان خود با اشاره به جنایت‌های صهیونیست‌ها در نوار غزه، نامگذاری بخشی تحت عنوان «قرآن، پناه فلسطین» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن را خواستارشد.

پایان بخش این مراسم تجلیل از 12 بانوی برگزیده دومین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» با حضور آیت‌الله هاشم زا ده هریسی، احمد مسجدجامعی، حجت الاسلام حشمتی و سرکار خانم موسوی بود.

اسامی این افراد عبارتند از؛ آنیتا هرندی فصیح، سارا ساسانیان، اکرم السادات حسینی، الهه خاتمی، ازهار شرکاء، فاطمه پناهیان پور، زهرا جعفری، عذرا عقیقی بخشایشی، مرضیه محمدی، سحر حسینی، زهرا حسینی، محبوبه عارفی و سکینه آقانسب.

از نکات قابل تأمل، برگزاری همزمان همایش «فلسطین، پاره تن اسلام» با حضور حجت‌الاسلام وا لمسلمسین سیدحسن خمینی، زهرا مصطفوی و جمعی از فعالان حوزه دفاع از فلسطین در سالن هویزه باغ موزه دفاع مقدس که در جوار سالن برگزاری اختتامیه قرار دارد، بود.

 

captcha