وجود مانع برای عضویت جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها
کد خبر: 1435170
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
فیض تصریح کرد:

وجود مانع برای عضویت جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها

گروه جامعه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حال حاضر جهاد دانشگاهی برای عضویت در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها با مانع مواجه است، گفت: جهاد دانشگاهی با این جایگاه لرزان چگونه می‌تواند پل ارتباطی دانشگاه و جامعه باشد؟

مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آستانه سی و چهارمین سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با هدف ایجاد پل رابط بین دانشگاه و جامعه ایجاد شد تا نیازهای جامعه را به دانشگاه معرفی و دانشجو را به گونه‌ای آماده کند تا پس از فارغ التحصیلی بتواند وظایف اجتماعی خود را به شکل اثرگذاری انجام دهد.

وی به ثمر رساندن این وظیفه را در صورتی امکان پذیر دانست که تمام نهادهای در ارتباط با دانشگاه نیز این وظیفه را برای جهاد دانشگاهی متصور باشند و گفت: اگر دانشگاه به جهاد دانشگاهی میدان عمل ندهد این وظیفه قابل تحقق نیست.

فیض ادامه داد: اگر نهادهای برنامه ریز و سیاست‌‌گذار دانشگاهی، این فرصت را برای جهاد دانشگاهی مهیا نکنند، این نهاد انقلابی نمی‌تواند به وظیفه خود که ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه است عمل کند.

تعامل ضعیف دانشگاه‌ها با جهاد دانشگاهی

وی همکاری بین نهادهای مرتبط با دانشگاه با جهاد دانشگاهی را طی 34 سال گذشته ضعیف ارزیابی و عنوان کرد: جهاد طی این سه دهه به نحوی خود را به دانشگاه و نهادهای برنامه ریز و سیاست گذار تحمیل کرده است. وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین وظیفه‌ای را برای جهاد دانشگاهی قائل شده است باید شرایط ایفای این وظیفه نیز مهیا شود.

مانع برای عضویت جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها

وی با بیان اینکه در حال حاضر جهاد دانشگاهی برای عضویت در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها با مانع مواجه است، گفت: آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها که در سال 89 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است جهاد دانشگاهی را به عنوان عضو اصلی شورای فرهنگی دانشگاه به شمار نمی‌آورد، حال باید دید جهاد دانشگاهی چگونه با این جایگاه لرزان و غیرمطمئن باید این وظیفه ارتباطی را در سطح کشور به انجام رساند.

وی خواستار همکاری دستگاه‌هایی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با جهاد دانشگاهی به منظور ایجاد جایگاه اصلی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها شد.

وی به دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری طی خردادماه سال جاری، اشاره و عنوان کرد: معظم له در این جلسه از مهم ترین وظایف جهاد دانشگاهی را تربیت دانشجویان در محیط دانشگاه‌ها برای ایفای نقش‌های علمی تأثیرگذار در کشور دانستند، پس سایر نهادها نیز باید چنین جایگاهی را برای این نهاد انقلابی متصور باشند.

فعالیت‌های مکمل؛ مبنای کار جهاد دانشگاهی

وی مبنای کار جهاد دانشگاهی را فعالیت‌های مکمل دانست و افزود: همکاری سایر نهادها سبب می‌شود تا جهاد دانشگاهی در اجرای برنامه‌های فرهنگی مزاحم هیچ نهادی نباشد و از موازی کاری نیز جلوگیری شود.

جهاد دانشگاهی الهام‌بخش و ایده‌ساز در حوزه فعالیت‌های فرهنگی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی طی 34 سال فعالیت اشاره کرد و گفت: این نهاد انقلابی توانسته است در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها جریان ساز و الهام بخش باشد.

وی اصل و منشأ بسیاری از فعالیت‌هایی که امروزه در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد را مربوط به جهاد دانشگاهی دانست و اظهار کرد: این نهاد به دلیل داشتن نیروهای جوان و خلاق ایده‌های نویی را در حوزه فرهنگی مطرح کرده است که از این جمله می‌توان به برگزاری پیوسته مسابقات قرآن دانشجویی طی 25 سال اشاره کرد.

وی بنای جهاد دانشگاهی را بر ایده پردازی و الهام بخشی ارزیابی و  ادامه داد: بنیان بسیاری از فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی دانشگاه‌ها توسط جهاددانشگاهی گذاشته شده است. مسابقات مناظره دانشجویی، جشنواره‌های تئاتر دانشجویی و ایجاد حلقه‌های مطالعاتی از جمله فعالیت‌هایی است که برای اولین بار توسط جهاد شکل گرفت، سپس از سوی سایر دستگاه‌ها نیز دنبال شد.

راه‌اندازی باشگاه‌های علمی و فرهنگی دانشجویی در انتظار ساختمان

وی راه‌اندازی باشگاه‌های علمی و فرهنگی دانشجویی را از جمله ایده‌های در دست اجرای جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: عدم وجود امکانات اولیه ساختمانی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی ایجاد این باشگاه‌ها است.

captcha