چرا آمریکا به‌دنبال همکاری با ایران برای مقابله با داعش است؟
کد خبر: 1443181
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
کنعانی‌مقدم پاسخ‌ می‌دهد:

چرا آمریکا به‌دنبال همکاری با ایران برای مقابله با داعش است؟

گروه سیاسی: حسین کنعانی‌مقدم درباره دلایل واقعی ابراز تمایل آمریکا به همکاری با ایران در جهت مقابله با داعش گفت: آمریکا بحث همکاری با ایران را برای مشروعیت‌بخشی به حضور نظامی خود در عراق در افکار عمومی مطرح ساخته است.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل واقعی ابراز تمایل آمریکا و انگلیس برای همکاری با ایران در جهت مقابله با داعش در عراق گفت: هدف اصلی آمریکا در منطقه خصوصا در شمال عراق، ایجاد یک پایگاه نظامی مانند اینجرلیک ترکیه است و از طرفی می‌خواهد حضور مستمر نظامی خود در این منطقه را فراهم کند  تا بر منطقه هژمونی داشته باشد.

هیچ قرابتی بین همکاری ایران با امریکا و انگلیس در عراق وجود ندارد

وی افزود: اما آمریکا می‌داند که ایران مخالف حضور آنها در عراق و دخالت در معادلات و تحولات سیاسی عراق است و مقام معظم رهبری نیر بارها این مسئله را بیان کرده‌اند.

کنعانی مقدم عنوان کرد: نکته‌ای که آمریکایی‌ها درباره همکاری با ایران در جهت مقابله با داعش می‌گویند بیشتر برای ساماندهی افکار عمومی در جهت مقبول ساختن ضرورت حضورشان در عراق است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار کرد: در حقیقت هدف آمریکایی‌ها از بیان این مسئله القای این مطلب است که ورود آمریکا به عراق با هماهنگی و همکاری ایران بوده است و این مسئله تعارضی با مسائل داخلی عراق نخواهد داشت، زیرا ایران بارها به عراق اعلام کرده است که آماده هرگونه کمک در جهت مبارزه با تروریسم است.

دبیرکل حزب سبز تأکید کرد: باید دانست آمریکا و انگلیس در چارچوب ناتو عمل می‌کنند، اما ایران عضو ناتو نیست و مخالف اقدامات ناتو در منطقه است. پس هیچ قرابتی بین ایران و ناتو و همکاری آمریکا و انگلیس با ایران در مقابله با داعش وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما رسانه‌های غربی با پرداختن به این مسئله می‌خواهند هم فضای مورد نظر در سطح افکار عمومی را برای حضور دائمی نظامی امریکا و انگلیس فراهم کنند و از طرفی این حضور را با عدم مخالفت ایران جلوه دهند زیرا می‌دانند اگر ایران مخالفت کند هیچ آمریکایی در عراق امنیت مالی و جانی نخواهد داشت.

کنعانی‌مقدم افزود: در واقع آمریکا بحث همکاری با ایران را برای مشروعیت‌بخشی به حضور نظامی خود در عراق در افکار عمومی مطرح ساخته است.

داعش بهانه جدید آمریکا برای تکرار سناریوی افغانستان و عراق در منطقه است

کنعانی مقدم درباره امکان اینکه سوریه مقصد بعدی حضور نظامی آمریکا پس از عراق باشد، گفت: گروه‌های تروریستی مانند داعش و النصره ابزار سیاست‌های آمریکا در منطقه هستند. با توجه به اینکه آمریکایی‌ها دیدند نتوانستند از طریق این گروه‌های تروریستی با سوریه مقابله نظامی کنند اکنون به دنبال حضور نظامی در منطقه برای ایجاد یک پایگاه دائمی نظامی در منطقه هستند.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها همان‌طور که به اسم مبارزه با القاعده و صدام، افغانستان و عراق را اشغال کردند و بعد هم پایگاه نظامی در افغانستان ایجاد کردند امروز هم با این بهانه به دنبال حضور بیشتر در منطقه با حمایت شورای امنیت و سازمان ملل هستند.

captcha