رویکرد کلی مراجع به دولت، تأییدی و حمایتی است/ نزدیک‌شدن ادبیات سیاسی به اعتدال
کد خبر: 1443620
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
آیت‌الله غرویان:

رویکرد کلی مراجع به دولت، تأییدی و حمایتی است/ نزدیک‌شدن ادبیات سیاسی به اعتدال

گروه سیاسی: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: نگاه کلی علما و مراجع به دولت، نگاه حمایتی و تأییدی بوده است و اگر در جایی تذکری لازم باشد داده شده و می‌شود.

آیت‌الله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی عملکرد و روند کلی حرکت دولت یازدهم در یکسال گذشته گفت: من عملکرد دولت را در سال اول، مثبت ارزیابی می‌کنم. طبیعی است هر دولت جدیدی که روی کار می‌آید با مشکلاتی مواجه است؛ دولت یازدهم هم با مشکلاتی از قبل در حوزه‌های اقتصاد و سیاست خارجی روبرو بوده و هست.

نزدیک شدن ادبیات سیاست به ادبیات اعتدالی

وی اضافه کرد: اما آنچه مهم است عزم و اراده حل مشکلات با نگاه و رویکرد اعتدالی است که دولت یازدهم از آن برخوردار بوده است و آثار این رویکرد و سیاست‌ها نیز کم کم مشاهده می ‌شود. یکی از آثار مهم رویکرد و مشی اعتدالی دولت این است که آرامش در فضای سیاسی کشور حاکم شده است و اغلب صاحب‌نظران، علما و اساتید معتقدند که سیاست‌ها و خط مشی دولت یازدهم فضای مطلوب‌تری را در عرصه سیاسی کشور ایجاد کرده است.

آیت‌الله غرویان اظهار کرد: می‌توان گفت ادبیات و گفتار سیاست به ادبیات اعتدالی نزدیک شده است هرچند در برخی مواقع شاهد عصبانیت و از کوره در رفتن سیاسیون بودیم اما روند کلی روند مطلوب و مناسبی بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروز آرامش خوبی در فضای دانشگاه‌ها ایجاد شده است و در دانشگاه‌ها و حوزه فضای بهتری برای بحث و گفت‌وگو حاکم است.

تعامل سازنده ومخالفت با افراطی‌گری خط مشی دولت در سیاست خارجی

وی ابراز کرد: دولت در سیاست خارجی به دنبال تعامل سازنده ایران با همه کشورهای جهان به استثنای نظام‌های معاند و نامشروع بوده است و سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه مانند عراق و دیدار با مراجع نشان می‌دهد سیاست کلی دولت مبتنی بر ایجاد صلح  و دوستی در منطقه و مخالفت با افراطی‌گری است.

این استاد حوزه اظهار کرد: متاسفانه در داخل کشور گروه‌هایی هستند که فضای سیاسی را هر از چند گاهی به هم می‌ریزند و امیدواریم انها نیز از غفلت دربیایند و به پیشرفت کشور کمک کنند.

نابسامانی‌های فرهنگی را به حساب عملکرد یک دولت نوپا نگذاریم

آیت‌الله غرویان درباره ارزیابی خود از عملکرد فرهنگی دولت که مورد انتقاد شدید مخالفان دولت بوده است، گفت: اول باید به یاد داشت که به ثمر رسیدن برنامه‌ها و سیاست‌ها در حوزه فرهنگ زمان‌بر است، اما نکته مهم‌تر آن است که فرهنگ جامعه مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان گفت تنها ناشی از عملکرد دولت است.

وی با بیان اینکه دولت بخش کوچکی از جامعه را تشکیل می‌دهد، گفت: فرهنگ جامعه از مدرسه، دانشگاه، حوزه، بازار، خانواده، رسانه‌ها، بیرون مرزها و ... حاصل می‌شود و همه این موارد مؤلفه‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی جامعه را شکل می‌دهند.

آیت‌الله غرویان افزود: بنابراین نباید فکر کنیم تنها متولی فرهنگ جامعه، دولت است، هیچ‌گاه این چنین نبوده، نیست و نخواهد بود.  دولت در این مدت سعی کرده به صورت واقع‌بینانه فضای فرهنگی جامعه را در کنار تحولات جهانی رصد کند.

وی تأکید کرد: نکته دیگر اینکه نباید تغییرات و تحولات فرهنگی را به حساب عملکرد یک دولت نوپا بگذاریم. زیرا تغییرات فرهنگی جامعه در طول ده‌ها سال ایجاد می‌شود. حال اگر امروز نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی در جامعه مشاهده می ‌شود، انصاف و عدالت نیست که آن را به عنوان حاصل عملکرد یک دولت یک‌ساله تلقی کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: در واقع فرهنگ جامعه به مانند غذا و معجونی است که اشخاص، نهادها وسازمان‌های درونی و بیرونی زیادی در شکل‌گیری آن دخیل هستند.

وی عنوان کرد: می‌توان گفت رویکرد فرهنگی کشور در دولت جدید توجه به آزاد‌اندیشی، نظریه‌پردازی و بحث و گفت‌وگو بوده است، حالا ایرادات و اشکالاتی هم وجود دارد اما نگاه و رویکرد دولت در حوزه فرهنگ، رویکردی مطابق با مقتضیات زمان است. 

نگاه تأییدی و حمایتی مراجع و علما از دولت یازدهم

آیت‌الله غرویان درباره رابطه دولت با مراجع و روحانیت با توجه به رابطه نامطلوب دولت قبل با روحانیت به ویژه در دو سه سال آخر گفت: از آغاز ریاست جمهوری آقای روحانی، غالب حوزویان هم مانند سایر اقشار ملت معتقد بودند که رئیس‌جمهور منتخب ملت، انتخاب درست و صحیحی بوده است.

وی اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، بیشترین رای در حوزه علمیه را آقای روحانی کسب کردند. مراجع و علما ایشان را تأیید کردند و می‌کنند. نگاه کلی علما و مراجع نگاه حمایتی و تأییدی بوده است و اگر در جایی تذکری لازم باشد داده شده و می‌شود.

وحدت میان بزرگان روابط جامعه با حکومت را بهبود می‌بخشد

آیت‌الله غرویان درباره نحوه تعامل قوا در یک‌سال اخیر اظهار کرد: بحمدالله تفرقه و اختلاف میان قوا نسبت به قبل بسیار کاهش یافته است و در طی یک‌سال اخیر جلسات خوب و مکرری میان رؤسای قوا برگزار شده است و اینها بر افزایش انسجام میان قوا تاثیرگذار است.

وی در پایان عنوان کرد: وقتی بزرگان با یکدیگر وحدت داشته باشند مردم نیز با حکومت اتحاد خواهند داشت و اگر در بالا اختلاف وجود داشته باشد، این اختلاف به میان مردم نیز کشیده خواهد شد و موجب عدم رضایت مردم می‌شود.

captcha