جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی تقویت می‌شود
کد خبر: 1444701
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
اسحاق جهانگیری:

جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی تقویت می‌شود

گروه فضای مجازی: معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه قوانین فن‌آوری ارتباطات تا پایان دولت یازدهم، جایگزین سلیقه‌ها خواهد شد گفت: با تلاش برای کاهش آسیب‌ها، جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی تقویت می‌شود تا از دست‌آوردهای تکنولوژی، نهایت استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور امروز، هشتم شهریور در مراسم افتتاحیه همایش هفته فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان اظهار کرد: این همایش فرصت مغتنمی است تا از تجربیات دیگر کشورها در حوزه فن‌آوری براساس دغدغه مشترک استفاده کنیم و راه جدیدی را بیابیم و دولت هم به سهم خود از این دستاوردها در پیشبرد توسعه و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی بهره مناسب را خواهد برد.
وی افزود: همه ما می‌دانیم که ورود عصر ارتباطات که عصر دانایی، جابجایی ثروت، قدرت، هنر، کاهش فاصله‌ها و عصر شتاب یافتن تاریخ است، ورود به این عصر متکی به انقلابی است که فن‌آوری اطلاعات در آن رخ می‌دهد.
وی بیان کرد: اگر انقلاب صنعتی براساس انرژی جهان جدید شکل یافته است، انقلاب اطلاعات براساس فن آوری اطلاعات است.
وی عنوان کرد: امروزه اقتصاد، سیاست، اشتغال، مدیریت، دانش، هنر، زبان، فرهنگ، باورها، آداب، عادات و حتی زندگی، تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته است بنابر این نمی‌توان در برابر این پدیده منفعل و غیر منعطف عمل کرد بلکه باید قدرت انتخاب داشت و به موقع برای ارتقای ظرفیت‌های مادی و معنوی توسعه بهره‌مند شد.
وی بیان کرد: فن‌آوری اطلاعات همچون هر پدیده‌ای برای هر جامعه فرصتی به وجود می‌آورد و هم تهدید، بستگی به این دارد که از کدام زاویه به آن نگاه کنیم برای خود فرصتی خلق کنیم یا تهدید.
وی افزود: متاسفانه در فضایی که بهترین بهره‌ها در تحول اقتصاد فن‌آوری، اصلاح بروکراسی و سالم‌سازی جریان اطلاعاتی آزاد به سر می‌بریم، عده‌ای دامنه آن را محدود می‌بینند و با گمان بستن فضای دسترسی شهروندان، در را به روی دنیای جدید می‌بندند. دولت تدبیر و امید دنیای جدید اطلاعات، فضای مجازی و اینترنت را نشانه‌های تحول در جهان می‌دانند که صرفا عوامل تهدید به هیچ عنوان نمی‌تواند چشم بر روی گسترش ابزار اطلاعاتی ببندد.
وی عنوان کرد: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که با برنامه بسیج در زمینه فن آوری اطلاعات می‌توان در همه زمینه‌ها شاهد ارتقاء بود.
وی افزود: توسعه اقتصادی، اجتماعی، علمی و سیاسی، ارتباط وسیعی با توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات دارد و اینترنت به راستی پیشران توسعه کشور است اما برای آنکه فن آوری نوین ارتباطی بتواند نقش درستی داشته باشد نیازمند اندیشه و درک عملی و برنامه ریزی جامع و عزم جدی و همگانی است و این منحصر به وزارت فن آوری و دولت نمی‌شود بلکه نسبت به ابعاد آن باید مسئولیت‌هایی بین نظام باید تعاملی میان نهادهای مدنی و دولت و بخش خصوص ایجاد شود تا از پتانسیل نهفته نهادها استفاده کرد.
وی بیان کرد:ما در دولت یازدهم مصمم هستیم تا این حوزه‌ها با شتاب بیشتری شکل بگیرد و شاهد توسعه شبکه‌ای علمی کشور، سلامت و خدمات الکترونیک باشیم.
وی بیان کرد: تسهیل در اقداماتی که برای مقابله با فساد اقتصادی می‌شود اقدامات سیستمی، هوشمند و مدرن است و همچنین فن آوری اطلاعات در بستر تحقق دولت الکترونیک کار مقابله با فساد اقتصادی را تسهیل می‌کند، توسعه دولت الکترونیک جدا از خدمت رسانی در دسترس بودن شهروندان، امکان نظارت همگانی بر عملکردها و حذف زمینه رانت را فراهم می‌کند. توسعه کاربرد فن آوری در زمینه‌های جدید اداری و اجرایی با اولویت پیش میرود ظرفیت‌های دولت در کاهش بحران‌های اجتماعی نیز با اولویت ورود می‌یابد.
وی یادآور می‌شود: در دولت یازدهم موضوع فیلترینگ ضابطه مند شده و از مسدود کردن بی دلیل سایت‌ها جلوگیری می‌کنیم البته از این عملکرد چندان راضی نیستیم و سرعت اینترنت، پهنای باند و ضوابط موجود عقب‌تر از نیازها و درخواست جامعه می‌دانیم تا آنجا که این شبکه‌ها موجب ضرر اخلاقی و فرهنگی نشود نباید به محدودیت آن دست زد و تا پایان دولت یازدهم قوانین و مقررات را جایگزین سلیقه‌ها خواهیم کرد و با تلاش برای کاهش آسیب‌ها، جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی را تقویت می‌کنیم تا از دست آوردهای تکنولوژی نهایت استفاده را ببریم.
وی بیان کرد: در تسهیل دسترسی به اینترنت و افزایش پهنای باند جزء الزاماتی است که برای توسعه پیشنهاد شده است امیدواریم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا پایان دولت جهش خوبی در استفاده از اینترنت را به سمتی ببریم که زندگی بهتری برای شهروندان خلق کند.
وی افزود: توسعه اینترنت در دنیا، سبب گسترش تجارت الکترونیک می‌شود و همچنین توسعه بازارها، کاهش هزینه‌ها، بهبود زنجیره عرضه، حذف محدودیت‌های زمانی، ایجاد مدل‌های جدید کسب و کار و افزایش رفاه اقتصادی از پیامدهای آشکار گسترش ارتباطات الکترونیک است.
وی افزود: راه‌اندازی اپراتور نسل سوم و چهارم گام مهمی برای هدف‌های ویژه‌ای است که دولت در نظر گرفته است همچنین همه نهادها و دستگا‌های دولتی باید به حساسیت‌های فرهنگی، ارزش‌های دینی، ملی، اخلاقی برای کاربرد درست این فن آوری توجه کنند و البته دولت ملزم به وظایف قانونی آن است.

captcha