برپایی همایش را مهم‌تر از ساخت فیلم می‌دانند/ حوزه هنری استراتژی جهانی ندارد
کد خبر: 1444854
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
دلایل توقف پروژه سینمایی «داعش»؛

برپایی همایش را مهم‌تر از ساخت فیلم می‌دانند/ حوزه هنری استراتژی جهانی ندارد

گروه هنر: مسئولان فرهنگی ظاهراً برگزاری چند همایش با محوریت داعش را مطلوب‌تر از ساخت فیلم می‌دانند؛ حوزه هنری نیز فعالیت خود را در سینما محدود به کارهای اجتماعی کرده و استراتژی بلندمدت و جهانی ندارد.

پرویز شیخ طادی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که ساخت فیلم جدیدش به حالت تعلیق درآمده است، بیان کرد: قرار بود کاری را با محوریت «داعش» جلوی دوربین ببرم، اما متاسفانه به دلیل نبود بودجه این امر محقق نشد و این کار تا پیدا کردن سرمایه‌گذار جلوی دوربین نخواهد رفت. البته نبود بودجه در شرایطی است که می‌بینیم همایش‌های مختلف با این محوریت برگزار می‌شود، اما هنگامی‌ که به فیلم ساختن می‌رسد، بی‌پولی حرف رایج نهادهای مختلف می‌شود. چنین بهانه‌هایی این تصور را در ذهن به وجود می‌آورد که برگزاری چند همایش برای آنها مطلوب‌تر از ساخت یک فیلم سینمایی است.

انگیزه نگارش فیلم‌نامه‌ درباره داعش

وی درباره چرایی نگارش فیلم‌نامه‌ای درباره داعش گفت: دلیل نگارش فیلمنامه این کار انگیزه‌های مقطعی و شخصی نبود، بلکه این موضوع را از قبل پیش‌بینی می‌کردم که این جریانات در نهایت به حرکت خشن و وحشیانه ختم خواهد شد. برای همین قبل از شروع جنایات این گروه نگارش فیلمنامه را آغاز کرده بودم. نکته دیگر این‌که اگر در زمان حال هم در این حوزه تعلل کنیم و فعالیت لازم را انجام ندهیم، مطمئن باشید در آینده با آسیب‌های جدی ‌مواجه خواهیم شد. در این میان مصمم بودم تا با زبان سینما نشان دهم آنچه از رفتار این گروه‌ها می‌بینیم، هیچ ربطی به اسلام ندارد، بلکه نوعی رفتار گمراهانه است که در پی ضربه زدن به اسلام هستند.

کارگردان «روزهای زندگی» ادامه داد: هدفم از وارد شدن به این حوزه این نبوده که رویدادها را به تصویر کشم، بلکه قصدم بیشتر ریشه‌یابی این جریانات بود تا مخاطب بداند که این فرقه‌ها به چه واسطه به وجود آمده‌اند و چه بخش‌هایی با حمایت‌های خود سبب به وجود آمدن آنها بوده‌اند. یکی دیگر از موضوعات که در این فیلمنامه به آن پرداخته شده بود، هدف‌گذاری‌هایی است که برای این گروه‌ها در نظر گرفته شده تا به نوعی منطقه را دستخوش تغییر کند، چون با کمی دقت و تحقیق می‌توان فهمید، این جریانات هدایت شده اهداف خاص را دنبال می‌کند.

اهداف شکل‌گیری گروه‌هایی چون داعش

وی درباره نقش‌های کشورهای غربی و کارتل‌های صهیونیستی در رشد گروه‌هایی چون داعش چنین توضیح داد: کشورهای غربی از راه‌اندازی گروه‌هایی چون داعش چند هدف را دنبال می‌کنند. ابتدا در کوتاه مدت می‌توانند سلاح و تجهیزات نظامی خود را به فروش برساند و در ادامه بعد از این که آن کشور را نابود و ویرانه کردند، با مشارکت شرکت‌های ساخت و ساز اقدام به نوسازی آنها کنند تا هم پولی هنگفت به جیب بزنند هم این‌که سیطره خود را گسترش دهند. دلیل مهم دیگر که صهیونیست‌ها در پی آن هستند این است که به هر شکل چهره اسلام را خشن تصویر کنند، چون می‌بینند گرایش به سمت دین اسلام در جهان رشد محسوسی پیدا کرده است.

حوزه هنری استراتژی بلندمدت ندارد

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌که چرا مراکزی چون حوزه هنری نباید حامی این تولیدات باشد، تصریح کرد: توقع ما از نهادهایی چون حوزه هنری که زیر نظر رهبری کار می‌کند، این است توصیه ایشان را جدی بگیرد و بیشتر در پی انجام کارهایی باشند که در آن به روابط و پیچیدگی‌های سیاسی جهان توجه کنند، اما در عمل می‌بینیم که آنها رو به تولیدات اجتماعی آورده‌اند و از استراتژی بلندمدت و جهانی غافل شده‌اند. این توضیحات نیز تنها محدود به سینما نمی‌شود، بلکه در هنرهای تجسمی به ویژه تئاتر هم حوزه هنری بانی کارهای مثمر ثمر باشد به ویژه این‌که بسیاری از سالن‌های نمایش و تئاتر در اختیار حوزه هنری است.

captcha