جایزه جهانی ویژه آثار دینی راه‌اندازی شود/ ابداع زبانی نو در بیان واقعه عاشورا
کد خبر: 1445565
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
در رونمایی کتاب «زینب، فریاد فرمند» عنوان شد؛

جایزه جهانی ویژه آثار دینی راه‌اندازی شود/ ابداع زبانی نو در بیان واقعه عاشورا

گروه ادب: مراسم رونمایی از کتاب «زینب، فریاد فرمند» امروز با حضور علی جنتی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، آنتوان بارا(نویسنده مسیحی کتاب) و جمعی از پژوهشگران و اهالی فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی کتاب «زینب، فریاد فرمند» ظهر دوشنبه، دهم شهریورماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و آنتون بارا، نویسنده مسیحی کتاب «زینب، صرخة اکملت مسیرة» در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

علی جنتی در این مراسم گفت: من در این جمع شرکت کردم تا با برادر عزیز، آنتون بارا که سابقه دوستی طولانی در کویت با وی داشتم، تجدید دیداری با وی داشته و از وی به خاطر تلاشی که در رابطه با نگارش کتاب «زینب، فریاد فرمند» انجام داده، تشکر و تقدیر کنم.

وی افزود: حماسه عاشورا و زندگی ائمه معصوم(ع) به گونه‌ای است که نه تنها مسلمانان و شیعیان را شیفته خود کرده، بلکه همه آزادگان جهان به هر اندازه که با زندگی این سروران آشنایی داشته باشند، شیفته آنها می‌شوند. به ویژه واقعه عاشورا که به تعبیر امام خمینی(ره)، پیروزی خون بر شمشیر بود.

جنتی ادامه داد: در حال حاضر نیز همه آزادیخواهان جهان آمادگی دارند درباره این واقعه بنویسند و مرثیه بخوانند، حتی کشورهایی که مسلمان نیستند، اما این روز را تکریم و تجلیل می‌کنند و در کشوری مانند هند، روز عاشورا، تعطیل است و در هر نقطه از جهان که نگاه کنید، آزادگان جهان نسبت به فداکاری‌هایی که امام حسین(ع) داشته، آن را گرامی می‌دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از شخصیت‌ها که با آثارش آشنا هستیم، جورج جورداق است که درباره امام علی(ع) کتاب‌هایی تألیف کرده و این کتاب‌ها تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ترجمه و منتشر می‌شدند و نگارش این کتاب از سوی آنتون بارا نیز ارزشمند است؛ چرا که از سوی یک مسیحی نوشته شده است و آنتون بارا نیز همانند جورج جورداق، شیفته امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) بود و این تنها علاقه شخصی و حبّ بدون شناخت نیست و براساس شناختی است که نسبت به این موضوع دارد، برخلاف برخی از ماها که گاهی شناخت واقعی درباره این موضوعات نداریم و تنها بر مظلومیت امام حسین(ع) می‌گرییم.

وزیر ارشاد در ادامه یادآور شد: جا دارد در مجامع علمی و فرهنگی نیز بر تکریم چنین نویسندگان و شخصیت‌هایی اقدامی انجام شود و از تلاش‌های این نویسنده و سایر نویسندگان قدردانی به عمل آید.

گروه‌های تکفیری صهیونیست‌های در لباس مسلمان هستند

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه هر چه در طی این سال‌ها درباره امام حسین(ع) کار کرده‌ایم بسیار ناچیز بوده است، گفت: برنامه سازمان تبلیغات اسلامی این است که زمینه نشر هر اثر فاخر و شایسته درباره ائمه اطهار(ع) و موضوعاتی از این دست را فراهم کنیم.

وی در ادامه به گروه‌های تکفیری و داعش اشاره و عنوان کرد: انتشار چنین کتاب‌هایی در این برهه از زمان که گروه‌های تکفیری بروز و ظهور زیادی دارند، دارای اهمیت بالایی است. این نحله جدید، صهیونیست‌های در لباس مسلمان هستند و به جان مسلمان، شیعه، سنی، مسیحی و ... افتاده‌اند.

حجت‌الاسلام خاموشی در ادامه با اشاره به ویژگی کتاب «زینب، فریاد فرمند» بیان کرد: لطافت کلام در نثر کتاب یکی از ویژگی‌های آن است و این لطافت کلام از جنس لطافت و جذابیت کلام در شعر است که آن را برای مخاطب جذاب و خواندنی کرده است و آنتون بارا، نویسنده مسیحی این اثر به دنبال حقیقت انسان کامل است و در جای جای کتابش تأکید می‌کند که قصد معرفی حضرت زینب(س) به عنوان انسان کامل است.

چاپ کتاب «زینب، فریاد فرمند» برنامه استراتژیک است

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در کویت نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تلاش گروه‌های تکفیری در ایجاد فتنه میان مسلمانان گفت: گروه‌های تکفیری در تلاشند بذر کینه و نفاق را بکارند و سعی در تلقین واگرایی در میان ادیان آسمانی هستند تا شکاف عمیق‌تری در میان آنها ایجاد کنند و نگارش و انتشار کتاب «زینب، فریاد فرمند» در چنین برهه از زمان جای تقدیر دارد.

وی نگارش کتاب توسط آنتون بارا را اقدام جسورانه خواند و افزود: مسیحیان می‌دانند که حرکت امروز و چاپ این کتاب و یا مباحثی پیرامون گفت‌وگوی ادیان یک اقدام تاکتیکی نبوده بلکه یک برنامه استراتژیک است و در اهداف انقلاب اسلامی نیز این جریان دنبال می‌شود و امروز گفت‌وگوی ادیان در کشورهای اسلامی از برکت انقلاب اسلامی پاگرفته است.

خامه‌یار ادامه داد: جوزف هاشم، ادیب بزرگ لبنانی سروده‌های بلندآوازه‌اش درباره امام علی(ع) و شهادت امام حسین(ع) است که زبانزد روشنفکران مسیحی لبنانی است و یا شاعر دیگری که تمام عمر خود را صرف تبیین اهداف اهل بیت(ع) قرار داد و در اواخر عمر خود کتابی درباره امام خمینی(ره) نوشت و آنتون بارا نیز نمونه برجسته‌ای از نویسنده مسیحی تأثیرگذار در جهان عرب است و از این منظر باید وی را شناخت.

وی در ادامه گفت: از سه سال پیش که با وی آشنا شدم، تعامل و ارتباط تنگاتنگی با رایزنی فرهنگی ایران در کویت دارد و می‌توان وی را زبان گویای اهل بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) در این کشور دانست. عشق وی به سرور شهیدان، صرفاً یک عشق نظری نیست، بلکه یک عشق عملی است و یک سال پیش مسیر نجف تا کربلا را در روز اربعین پیاده طی کرد و در این راستا پرچمدار مقاومت بود.

رایزن فرهنگی ایران در کویت تصریح کرد: آنتوان بارا با پژوهش عمیق پیرامون واقعه کربلا شیفته روش و منش حضرت امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) شد و با مطالعه بیش از 300 عنوان کتاب و کتاب‌های ادیان ابراهیمی و فرق گوناگون پس از 25 سال کتاب «زینب، فریاد فرمند» را به رشته تحریر درآورد.این اثر به سبک روایت ادبی نوشته شده و بیش از پیش بر جذابیت اثر افزوده است.

وی درباره این نویسنده گفت: این نویسنده مسیحی با نیم قرن سابقه فعالیت ادبی و رسانه‌ای تحصیلاتش را در دانشگاه ادیان به پایان رسانده است و بیش از 25 کتاب در زمینه سفرنامه، قصه و رمان نوشته است و کتاب «امام حسین(ع)» را پاره تن خود می‌داند. از این رو می‌توان وی را مبتکر و ابداع‌کننده زبانی نو برای بیان واقعه عاشورا دانست و این سبک بیان، نیاز امروز جامعه است.

خامه‌یار ادامه داد: وی قصد دارد دو کتاب دیگر درباره امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) تألیف کند. کتاب امام حسین(ع) وی نیز به 35 زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از 12 پایان‌نامه درباره آن به نگارش درآمده است.

فقر آثار در حوزه کودک و نوجوان عاشورایی داریم

محمدرضا سنگری، پژوهشگر عاشورایی درباره حضرت زینب(س) گفت: زینب به معنای درخت خوش منظر سایه‌گستر است، در حالی که در میان جامعه ما به عنوان «زینت پدر» جا افتاده است. کتابی که درباره این بانوی بزرگوار به نگارش درآمده، امیدوارم طلیعه‌ای برای آغاز زینب‌نگاری‌های آینده باشد تا نیمه دوم شخصیت ایشان نیز به درستی شناخته شود، چرا که بخشی از شخصیتشان به عنوان ادامه‌دهنده راه امام حسین(ع) و شریکةالحسین(ع) مغفول مانده است.

وی ادامه داد: زینب(س) آغاز کربلاست و اگر حسین(ع) آیت، آیینه و اسوه برای همه ماست، زینب(س) نیز اسوه و الگویی برای همگان است، هر چند در قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) به اسوه حسنه معرفی شده است، اما امام حسین(ع) نیز در کربلا خود را به عنوان الگو و اسوه معرفی می‌کند. و این اسوه در هیئت و حرکت، مسیر و اهداف حضرت زینب(س) ادامه یافته و باید کاویده شود.

سنگری حضرت زینب(س) را ذخیرةالله برای آینده خواند و بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که قرآن بر آن تأکید کرده، ذریه‌پروری و نسل‌پروری است و اینکه فرزندان را باید برای چالش‌های آینده آماده کرد و این موضوع باید به عنوان اصل مهم جدی گرفته شود.

وی با اشاره به عنوان دقیق و روان کتاب «زینب، فریاد فرمند» تصریح کرد: نویسندگان و شاعران باید در حوزه خلق آثار ادبی بیش از پیش تلاش کنند؛ چرا که فقر آثار در حوزه کودک و نوجوان عاشورایی داریم؛ در حالی که باید به حنجره آن معصوم(ع)، پاسخی ادبی داده شود.

ادبیان میان‌دینی جریان‌ساز است

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین نیز در ادامه گفت: ادبیات میان‌‌دینی و تعامل میان ادیان و مذاهب از این نظر اهمیت دارد که جریان‌ساز است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، برای ارائه این تصویر برنامه‌ریزی شده است و یکی از عواملی که برای معرفی و تصویرسازی در زمینه گفت‌‌وگوی ادیان و مذاهب نیاز است، ادبیات و هنر است و شاید به این دلیل است که پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر، به حسان بن ثابت دستور می‌دهد که شعر بخواند و این تعبیر مقام معظم رهبری که اگر اندیشه با هنر آمیخته نشود، ماندگار نخواهد بود بیش از پیش بر این موضوع تأکید می‌کند.

وی افزود: در قرون گذشته از تولستوی یا پولس سلامه، آثار ارزشمندی درباره اسلام وجود دارد و این آثار باید معرفی شود همچنین مردم دنیا باید مظلومیت امام حسین(ع) را بدانند تا امام عصر(عج) بتواند پرچم اسلام را برافرازد.

حجت‌الاسلام زائری تصریح کرد: ادبیات دینی بسیار ریشه‌دار است و آثار ارزشمندی در این حوزه داریم که ترجمه و معرفی نشده است و توجه به بیداری اسلامی در آثار اندیشمندان مسیحی 100 سال پیش دیده می‌شود و این آثار گنج‌هایی است که ناشناخته مانده است و امروز آنتون بارا درباره حضرت زینب(س) کتاب نوشته است که بسیار ارزشمند بوده و جای تقدیر دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: جایزه نوبل جهان اسلام باید در ایران تأسیس و راه‌اندازی شود تا نویسندگان مورد حمایت جدی قرار گیرند، از این رو خلأیی که در این مورد وجود دارد باید پُر شود.

زینب اقیانوس بیکران مملو از گوهرهای نبوی است

آنتون بارا، نویسنده کتاب «زینب، صرخة اکملت مسیرة»، در ادامه این مراسم گفت: برای گوینده بسیار سخت است که از شخصیت بزرگی چون حضرت زینب(س) صحبت کند، زیرا این شخصیت اقیانوس بیکرانی است که مملو از گوهرهای نبوی است و نظیری در جهان ندارد.

وی افزود: این شخصیت، شریک برادر بزرگوارش در حادثه کربلاست و حادثه‌ای که برای آن مانندی رقم نخورده است، از این رو این حادثه را نباید یک قضیه بنامیم، بلکه شور بزرگی است که نظیر آن در تاریخ به وقوع نپیوسته است. حادثه عاشورا، واقعه‌ای است که در ابعاد مختلف با خون امام حسین(ع) و یارانش نگاشته شده است و من بیش از 100 بار این کتاب را به پایان رساندم و در ادامه مطالب دیگری را از کتاب‌های دیگر یافتم و درباره این شخصیت مطالبی را بر آن اضافه و بازنویسی کردم.

بارا در ادامه گفت: آیا تاریخ خواهری را دیده است که مانند وی در نهضتی چون کربلا ایفای نقش کند، در حالی که از قبل به مصیبت‌ها و مشکلات آن آگاه بود. به این معنی که حضرت زینب(س) با آگاهی این مسیر را انتخاب و برادرش را همراهی کرده است.

وی با بیان اینکه در رسم اعراب در گذشته این موضوع نبوده که زنان و فرزندان را سر ببرند، اما این فاجعه و جنایت در کربلا رخ داد، اظهار کرد: بعد از اینکه امام حسین(ع) شعار حرکت خود را اصلاح امور جدش معرفی می‌کند و اگر چنانچه حضرت زینب(س) امام حسین(ع) را همراهی نمی‌کرد، این واقع فقط در چارچوب کشته شدن افراد محصور می‌ماند.

این نویسنده مسیحی در ادامه گفت: در این راه حضرت زینب(س) به عنوان سخنگوی این نهضت بیانگر حقایق و ابعاد گوناگون واقعه عاشورا بود و اگر چنانچه همراه برادرش نمی‌رفت، رسانه‌های نفاق این گونه بیان می‌کردند که فتنه‌ای برای به قدرت رسیدن بوده است و عنوان کتاب هم در این راستا انتخاب شده است که حضرت زینب(س) تکمیل‌کننده راه برادرش بود و توانست وقایع و حقایق و پیام‌های نهضت را به گوش جهانیان برساند.

captcha