برپایی نشست بین‌المللی اخلاق محیط زیستی/ تقدیر از خدمات آیت‌الله محقق داماد
کد خبر: 1447299
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱

برپایی نشست بین‌المللی اخلاق محیط زیستی/ تقدیر از خدمات آیت‌الله محقق داماد

گروه سلامت: نشست بین‌المللی اخلاق محیط زیستی امروز با حضور جمعی از چهره‌های محیط زیستی و دینی جهان برگزار و در بخشی از این مراسم نیز با حضور رئیس سازمان محیط زیست از خدمات آیت الله محقق داماد در زمینه اخلاق محیط زیست تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست بین‌المللی اخلاق محیط زیستی امروز، 15 شهریورماه با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، آیت‌الله محقق داماد، مدیرگروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم و جمعی از فعالان و میهمانان داخلی و خارجی در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد.
براساس گزارش ایکنا، اصغر فاضل، رئیس دانشگاه محیط زیست در ابتدای این نشست طی سخنانی با تاکید بر اینکه این همایش به منظور پاسخ دادن به الزامات اخلاقی به محیط زیست شکل گرفته است، ادامه داد: امروزه تجربیات خوبی در افزایش آگاهی عمومی در این زمینه و نیز توجه هر چه بیشتر به اخلاق زیست محیطی شکل گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه توجه به این مقوله در مذهب ما نیز کاملا مشهود است، عنوان کرد:  باید در این نشست به این سوال‌ها پاسخ بدهیم که آیا دین می‌تواند بخشی از راه‌حل مسائل محیط زیست باشد؟ موضع دین در قبال حفاظت از محیط زیست چگونه است؟ و چه ارزش‌های را باید در قبال محیط زیست پاس بداریم.
براساس گزارش ایکنا، صلاح زواوی، سفیر فلسطین در ایران نیز در این مراسم با تشکر از حمایت‌های کشور ایران در جنگ رژیم صهیونیستی از مردم غزه، عنوان کرد: ایران هیچگاه در این عرصه ما را تنها نگذاشته و امام راحل و مقامامت مختلف اولویت‌های خود را در سیاست‌های خارجیشان منوط به فلسطین کرده‌‌اند.
سفیر فلسطین در ایران تصریح کرد: پس از 51 روز حمله اسرائیل به غزه شاهد ویرانی بیش از 60 هزار خانه، 160 مسجد، 52 بیمارستان، هشت مرکز آب‌رسانی، 52 کشتی ماهیگیری، نیم میلیون سرگردان و ... در منطقه بوده‌ایم.
زواوی با اشاره به اینکه این منطقه توسط پنج هزار تن بمب رژیم صهیونیستی بمباران شده است، ادامه داد: تمامی این مسائل باعث شد تا شرایط ما در نوار غزه، ساحل غربی رود اردن و مناطق اشغالی 1948 بسیار خطرناک باشد ولی مقاومت مردم غزه در این مدت باعث شد تا اسرائیل برای نخستین بار ببیند که امنیت مردم و ارتشش مورد تهدید قرار گرفته است.
نظام اخلاق اسلامی از دیدگاه آیت‌الله محقق داماد/ رابطه این نظام در آشتی بین بشر و طبیعت
براساس گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، مدیر گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اسلام مکتب خاصی در اخلاق دارد، ادامه داد: در اسلام اخلاق یک پکیج سه بُعدی با سه ضلع است که یک بعد آن انسان، بعد دوم انسانی دیگر و ضلع سوم نیز طبیعت و محیط زیست است؛ شخص متخلق کسی است که این رابطه سه گانه را حفظ کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: تمامی طوفان‌هایی که در قرآن از آن‌ها نام برده شده است به دلیل عملکرد مفسدان در زمین است. مفسد فی الارض یک مفهوم عام است و تنها به افراد ستمگر اطلاق نمی‌شود بلکه هر فردی که طبیعت را نابود کند نیز مفسود محسوب می‌شود.
آیت الله محقق داماد در پایان گفت: انسان درست تربیت شده با رعایت نظام سه بعدی یاد شده می‌تواند زمین را آباد و بین طبیعت و بشر آشتی برقرار کند؛ البته نخستین گام در تحقق این مقوله آشتی با طبیعت است. اگر فردی طبیعت را حق خود بداند و در پی از بین بردن آن باشد مسلما در این بین خود متضرر می‌‌شود.
بسیاری از دولت‌ها به شعارهای خود در زمینه محیط زیست عمل نمی‌کنند
براساس گزارش ایکنا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست نیز در این نشست یکی از چالش‌های جهان بعد از صلح و امنیت را بحث محیط زیست و میزان پایبندی به آن برشمرد و افزود: این مهم امروزه چالش بزرگ اخلاقی حکومت‌هاست و هم اکنون با این واقعیت مواجه هستیم که بسیاری از دولت‌ها شعار همراهی با محیط زیست را می‌دهند، ولی در عمل به شکل دیگری عمل می‌کنند که این دوگانگی بین حرف و عمل، یکی از موضوعات مهم بین‌المللی است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
ابتکار خاطرنشان کرد: بارزترین موارد عدم عمل به شعارهای زیست محیطی دولت‌ها مربوط به تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین است که بسیاری از دولت در عمل به وعده‌های خود مبنی بر کاهش عوامل مرتبط با وقوع چنین پدیده‌های به خوبی عمل نکرده‌اند و به طبع این مسئله در آینده به یکی از چالش‌های جدی بشریت تبدیل خواهد شد.

captcha