ایران نیازی به همکاری با آمریکا علیه داعش ندارد
کد خبر: 1449576
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
منصور حقیقت‌پور:

ایران نیازی به همکاری با آمریکا علیه داعش ندارد

گروه سیاسی: نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره موضع کشورمان در قبال تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش بدون حضور ایران گفت: اگر داعش امروز دچار تقابل جدی شده، عاملش ایران بوده است؛ لذا در این زمینه اساساً نیازی به همکاری با آمریکا نداریم.

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش به رهبری آمریکا از یک‌سو و از طرفی حمایت‌های مالی و تسلیحاتی غرب و برخی کشورهای حاضر در این ائتلاف از داعش گفت: ادعای امریکایی‌ها برای مقابله با داعش ادعایی دروغ است. خود امریکا متهم به تولید و سزارین داعش است. در واقع آنها داعش را زودتر از موعد برای جلوگیری از تحولات منطقه به وجود آوردند.

وی افزود: همچنین هم‌پیمانان آمریکا از جمله قطر، عربستان، ترکیه و اردن متهم هستند که به لحاظ سرزمینی، تسلیحاتی و مالی به داعش کمک کرده‌اند و همچنان به انحای گوناگون کمک می‌کنند. حال چگونه می‌توانند هم در زایش و حمایت داعش نقش ایفا کنند و هم ادعای برخورد و مقابله با داعش را بکنند.

حقیقت‌پور افزود: در شأن جمهوری اسلامی هم نیست که بخواهد با امریکایی‌ها در این رابطه همکاری بکند. مطمئناً آمریکایی‌ها اراده جدی برای برخورد با داعش را ندارند و اگر هم برخورد داشته باشند، موفق نخواهند شد.

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی عنوان کرد: مقابله هوایی با داعش یک بازی برای فرستادن داعش به یک نقطه امن‌تر است تا آنها را برای یک روز مبادا حفاظت کنند؛ مانند همان کاری که با القاعده انجام دادند.

وی تأکید کرد: در واقع آمریکایی‌ها برای حضور مجدد نظامی خود در منطقه داعش را بهانه کرده‌اند، اما آزموده را آزمودن خطاست و اگر هم بخواهند به این بهانه در سوریه حضور پیدا کنند، باید بدانند در حدود سه سال نزدیک 60 کشور نتوانستند حکومت سوریه را ساقط کنند زیرا در مقابل اراده ملتی قرار گرفتند که حاضر نشدند دست از مقاومت بردارند و کشورشان را حفظ کردند؛ لذا مادران آمریکایی باید منتظر باشند تا جنازه سربازانشان را به‌زودی از منطقه تحویل بگیرند.

حقیقت‌پور درباره موضع ایران در مورد تشکیل این ائتلاف جهانی علیه داعش گفت: ایران بلد است که با داعش چه کار کند. اگر داعش امروز دچار تقابل جدی شده است، عامل آن ایران بوده است و لذا در این زمینه اساسا نیازی به همکاری با آمریکا نداریم.

captcha