مبارزه با داعش نیاز به جنگ گسترده نظامی ندارد
کد خبر: 1450513
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
منصوری آرانی:

مبارزه با داعش نیاز به جنگ گسترده نظامی ندارد

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هدف اصلی امریکا از تشکیل ائتلاف علیه داعش حضور نظامی در منطقه است، گفت: لزومی به ایجاد جنگ نظامی گسترده با داعش نیست؛ کافی است پشتیبانی‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از داعش قطع شود تا در عرض چند روز از بین برود.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره اهداف آمریکا در تشکیل یک ائتلاف به اصطلاح جهانی علیه داعش با توجه به اینکه تا همین چندی پیش برخی از این کشورها از حامیان مالی ـ تسلیحاتی این گروه تروریستی بودند، گفت: داعش یک گروهک تروریستی مولود سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی است. در واقع آمریکایی‌ها همان‌طور که طالبان و القاعده را بوجود آوردند با همان نیت داعش را بوجود آوردند و تمام امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار داعش قرار دادند تا بتوانند به عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد کنند.

داعش خاصیت خود را برای غرب از دست داده است

وی افزود: اما با حضور موثر ارتش و نیروهای مردمی در عراق و سوریه، اینها نتوانستند اهداف و برنامه‌های خود را عملیاتی کنند.
لذا داعش که قرار بود اهرمی برای پیشبرد اهداف غرب در منطقه باشد به یک ابزار بی خاصیت تبدیل شد و حال آمریکایی‌ها درصدد برآمده‌اند که سناریوی خود را تغییر دهند.

منصوری درباره چگونگی این تغییر سناریو گفت: با توجه به شناخته شدن داعش به عنوان یک گروه تروریستی خشن، آمریکایی‌ها می‌خواهند از طریق اعلام تشکیل یک ائتلاف جهانی به نام مبارزه با داعش به رهبری خودشان ردپای خود را در تاسیس و تشکیل این گروه تروریستی پاک کنند و در عین حال سعی دارند حضور خود در منطقه را به این وسیله توجیه کنند.

پیاده‌سازی سناریوی افغانستان در عراق به نام مقابله با داعش

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در واقع آنها می‌خواهند همان سناریویی که در افغانستان پیاده کردند این بار در عراق پیاده کنند و به نوعی قصد دارند این حضور را به سوریه نیز بکشانند واین یک توطئه خطرناک است که آمریکایی‌ها با اعلام تشکیل این ائتلاف به دنبال عملی کردن آن هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که داعش بدون شریان‌های پشتیبانی بعضی کشورهای منطقه و امریکا و اروپا امکان نداشت که بیش از چند روز دوام داشته باشد و امروز هم لزومی ندارد که یک جنگ نظامی گسترده با داعش انجام شود بلکه کافی است تمام این شریان‌ها بسته شود و پشتیبانی‌های لجستیکی، مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی همین کشورهای حاضر در این ائتلاف قطع شود تا داعش در عرض چند روز از بین برود.

تفاوت ماهوی و شکلی نگرش یاران و امریکا نسبت به مبارزه با تروریسم

منصوری درباره تناقض رفتاری آمریکا نسبت به ایران درباره مقابله با داعش، که ابتدا از ایران درخواست همکاری برای مقابله با داعش داشتند و اکنون بیان می‌کنند ایران جایی دراین ائتلاف ندارد، گفت: می‌توان گفت اساسا راهبردها، اهداف و نگرش ما با امریکایی‌ها در این موضوع کاملا متفاوت و متضاد است.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها خودشان بودجود آورنده، حمایت‌کننده و پشتیبان تروریست‌های داعش بودند در حالی که ما مورد هدف این گروه تروریستی بودیم.

منصوری عنوان کرد: بنابراین تفاوت ماهوی و شکلی میان ما و آمریکایی‌ها در مورد مقابله با داعش وجود دارد. به عبارتی اصلا امکان ندارد که ما بتوانیم در کنار آمریکایی‌ها در این ائتلاف قرار بگیریم.

تجربه بی‌صداقتی امریکا نسبت به ایران در قضیه همکاری علیه طالبان  ‌

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: قطعا هدف امریکا از تشکیل این ائتلاف از بین بردن ترور و تروریست‌ها نیست بلکه هدف اصلی آنها حضور مجدد نظامی در منطقه است در حالی که هدف جمهوری اسلامی پاکسازی منطقه از تروریست‌هاست. لذا نمی‌توان با داشتن این دو هدف متضاد در این ائتلاف شرکت کرد.

منصوری در پایان عنوان کرد: متأسفانه آمریکایی‌ها در آنچه بیان می‌کنند و آنچه عمل می‌کنند صادق نیستند و ما تجربه این بی صداقتی را قبلا در همکاری با آمریکایی‌ها در افغانستان مشاهده کردیم که بعد از همکاری علیه طالبان، ایران را در محور شرارت قرار دادند.

captcha