قرارگرفتن حامیان تروریسم در صف مبارزان علیه داعش غیر قابل قبول است
کد خبر: 1452329
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
صباح زنگنه:

قرارگرفتن حامیان تروریسم در صف مبارزان علیه داعش غیر قابل قبول است

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به رد درخواست آمریکا از سوی ایران مبنی بر حضور در ائتلاف ضد داعش گفت: اساساً حضور حامیان تروریسم به ویژه آمریکا در صف مبارزان تروریسم غیر قابل قبول است.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تلاش آمریکا مبنی بر تثبیت خود در منطقه با استفاده از موضوع داعش گفت: به نظر می‌رسد آمریکا در یک فضای پر از مشکل به سر می‌برد و تلاش می‌کند با راه‌اندازی تبلیغات و تجمیع نیروها و طرفدارانش پاسخی به نارسایی‌های بدهد؛ به نظر می‌رسد کشته شدن دو خبرنگار آمریکایی فرصت مضاعفی را برای بازیگری ایالات متحده در منطقه ایجاد کرده است.

زنگنه در این رابطه اظهار کرد: آمریکا پس از کشته شدن دو تن از اتباع خود توسط داعش با تجمیع نیروهای بین‌المللی از بهانه داعش استفاده خواهد کرد تا برای ضربه زدن مجدد و بیشتر به دولت سوریه و همچنین تقویت نیروهای تروریستی مخالف دولت سوریه بهره‌برداری کند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در ابتدای ورود جدی آمریکا به موضوع داعش و تشکیل ائتلافی ضد داعش، تلاش‌ها برای حضور ایران در این گروه آغاز شد که مسئولان ایران با رد این درخواست آمریکا را در قرار دادن نام جمهوری اسلامی در کنار ایالات متحده ناکام گذاشت؛ چرا که «هدف آمریکا برای دعوت از ایران سوءاستفاده از نام و اعتبار جمهوری اسلامی در منطقه است».
وی افزود: ایران متوجه ترفند آمریکا شده، چرا که شک و شبهه‌های زیادی به نقش‌آفرینی آمریکا در مسئله به وجود آمدن داعش مطرح است و اکنون حضورش به عنوان مبارزه علیه داعش حضور غیر قابل قبولی است و به تعبیری «کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است».
زنگنه خاطرنشان کرد: ایران می‌داند تعدادی از کشورهایی که دور هم جمع شده و ائتلاف ضد داعش را تشکیل داده‌اند، به صورت علنی و رسمی و به طور گسترده‌ای از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند؛ سؤال اساسی اینجاست که چگونه می‌توان ایجادکنندگان و حامیان داعش و گرو‌های تروریستی منطقه را در صف مبارزان تروریسم در منطقه مشاهده کرد؟
وی یادآور شد: اظهار نظر اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد اهداف پشت پرده آمریکا در مبارزه با داعش، فصل‌الخطاب مواضع ایران در برابر ائتلاف آمریکایی علیه داعش بود اما مقامات آمریکایی در سازمان ملل مجددا خواستار حضور ایران در این ائتلاف شدند. این درخواست در زمانی مطرح می‌شود که نگاه بسیاری به مذاکرات ایران با 1+5 در نیویورک است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که با توجه به نقش تأثیرگذار آمریکا در 1+5، عدم همکاری ایران با آمریکا در راستای مقابله با داعش چه تأثیری بر فضای مذاکرات خواهد داشت؟ گفت: به نظر نمی‌رسد این دو بر فضای یکدیگر تأثیری بگذارند؛ چرا که موضوعاتی همچون داعش، تروریسم و مذاکرات هسته‌ای هر یک چیزی جز بهانه‌جویی برای تضعیف و مشغول کردن مسلمانان در منطقه نیست.

captcha