رونمایی از کتاب «الاسلام» همزمان با افتتاح خانه بیداری اسلامی در اصفهان
کد خبر: 1455520
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷

رونمایی از کتاب «الاسلام» همزمان با افتتاح خانه بیداری اسلامی در اصفهان

گروه اندیشه: کتاب «الاسلام» ۱۹ مهر، همزمان با افتتاح اولین خانه بیداری اسلامی کشور در استان اصفهان رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، کتاب «الاسلام» حاصل بازنویسی و گردآوری نشریه «الاسلام» است که حدود 110 سال پیش در شهر اصفهان منتشر می‌شده است، انتشار اولین شماره نشریه الاسلام در واقع با گشایش انجمن گفت‌وگوی صفاخانه (با نام اصلی اداره دعوت اسلامیه) آغاز می‌شود و در واقع الاسلام منعکس‌کننده متن مناظرات صفاخانه بوده است.

این انجمن را می‌توان اولین مرکز گفت‌وگوی بین ادیان و اولین مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها در تاریخ فرهنگی ایران دانست که در سال 1320 هجری قمری مطابق 1281 هجری شمسی تأسیس شده است. مکان صفاخانه در محله ارامنه جلفای اصفهان بوده است و در این مکان محمدعلی حسنی (داعی‌الاسلام)؛ نماینده طرف مسلمانان با یک کشیش و روحانی مسیحی (داعی مسیحی) مناظره می‌کرده و در میان صحبت‌ها و بحث‌های خود جویای حقیقت می‌شدند.

صفاخانه هم مثل سایر خدمات و نهادهای اجتماعی و فکری آن زمان اصفهان به همت و ابتکار شهید آیت‌الله حاج آقا نورالله نجفی صورت گرفته است و مانند اکثر مؤسسات فرهنگی و اجتماعی ایشان جنبه ضد استعماری و مقابله با نفوذ اجانب داشته است.

آیت‌الله نورالله نجفی، رهبر روشن‌اندیش مشروطه اصفهان در مواجه با شبهات مطرح علیه اسلام به جای برخورد سلبی با مسیحیان با این ابتکار ایجابی، حقانیت دین اسلام را به همگان معرفی کرد.

حاصل این گفت‌وگوها و مناظرات، منجر به انتشار 38  شماره نشریه «الاسلام» می‌شود که به مدت چهار سال تا چندی پیش از نهضت مشروطیت و به همت و سردبیری خود جناب محمدعلی داعی‌الاسلام، به چاپ می‌رسیده است و نسخ این نشریه سایر شهرهای و کشورهای دیگر ارسال می‌شده و حتی مسلمانان مقیم اروپا  نیز از آن برای اثبات قدرت استدلال و عقلانیّت اسلامی استفاده می‌کردند.

نشر مجله الاسلام در دهه بعدی به دو زبان فارسی و اردو در سراسر شبه قاره هند، موج جدیدی از همزیستی و گفتگوی عقلانی بین اسلام و سایر مذاهب ایجاد کرد. متن روان، ویرایش و جمع‌آوری مطالب کتاب الاسلام به‌گونه‌ای است که عموم افراد می‌توانند از مباحث علمی مطرح شده در  مناظرات صفاخانه بهره گیرند.

«الاسلام» با همکاری بنیاد فرهنگی ـ تاریخی خانه مشروطیت اصفهان و اندیشکده هویت‌شناسی و تمدن اسلامی و از سوی نشر آرما به چاپ رسیده است و کتابی 500 صفحه ای است که بازنویسی و شرح لغات و اعلان متون نشریه طی دو سال و توسط یک گروه 10 نفری از پژوهشگران جوان خانه مشروطیت به سرپرستی محمدکاظم نجفی، به سرانجام رسیده است.

نکته حائز اهمیت اینکه نشریه الاسلام از نظر قدمت تاریخی اولین نشریه اسلامی با موضوع دین اسلام است و می‌توان گفت انجمن گفت‌وگوی صفاخانه، اولین مرکز گفت‌وگوی ادیان در ایران و حتی اولین مرکز گفت‌وگوی ادیان در دنیا بوده است.

captcha