صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی راه‌اندازی شد/ معرفی نهاد و رسانه قرآنی برتر تا پایان سال
کد خبر: 1458042
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
حمید محمدی در نشست خبری:

صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی راه‌اندازی شد/ معرفی نهاد و رسانه قرآنی برتر تا پایان سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نشست خبری عصر امروز خود با اشاره به راه‌اندازی صندوق مشارکت فرهنگ قرآنی از معرفی نهاد و رسانه قرآنی برتر تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حول مهم‌ترین تحولات قرآنی کشور عصر امروز سه‌شنبه 15 مهرماه در دبیرخانه این شورا و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابتدای این نشست و قبل از پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران به اعلام چند خبر مهم پرداخت.

راه‌اندازی اولین شبکه راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی
وی ابتدای این نشست خبری را با اعلام خبر راه‌اندازی اولین شبکه مدیریت راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی با عنوان «مرتفق» آغاز کرد و گفت: راه‌اندازی این شبکه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است. این شبکه اقدام به انعکاس اخبار قرآنی ویژه مدیران دستگا‌ه‌ها و نهادهای قرآنی کشور خواهد پرداخت. این شبکه به صورت مجازی است و احتمال اینکه در آینده به صورت مکتوب فعالیت کند نیز وجود خواهد داشت. این شبکه مجازی اخبار شورا و سایر اخبار را پوشش خواهد داد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه از راه‌اندازی رسمی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد و افزود: با افتتاح حساب این صندوق، فعالیت رسمی آن آغاز شده است. این صندوق و راه‌اندازی آن یک بشارت بزرگ برای جامعه قرآنی است.
حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: یکی دیگر از خبرها تعمیم مزایای حافظان و قاریان قرآن کریم به گروه‌های جدید است که توسعه‌ای در این رابطه صورت گرفته است و در دو هفته آینده ابلاغ نهایی خواهد شد.
وی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری به اعلام مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی در چند وقت اخیر پرداخت و با اعلام اینکه جلسه آتی شورا روز سوم آبان‌ماه تشکیل می‌شود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که شورا در دستور کار خود قرار داده و رسیدگی به آن را آغاز کرده است، طرح پایش نهادها و دستگا‌ه‌های قرآنی است. کار پایش نهادها از روز 17 شهریورماه آغاز شده است که کار پایش توسط دو گروه کاری به پیش می‌رود.

پایش نهادهای قرآنی 8 اسفند پایان می‌یابد
دبیر طرح ملی ستاد راهبری حفظ قرآن کریم اظهار کرد: برای این پایش علاوه بر 29 دستگاه قرآنی 31 استان کشور نیز مورد پایش قرار خواهند گرفت و تلاش خواهیم کرد تا این کار تا پایان سال صورت گیرد. تاکنون پنج دستگاه شورای عالی قرآن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان تبلیغات اسلامی و رادیو قرآن پایش شده‌اند. به زودی هم وزارت آموزش و پرورش، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و ... پایش خواهند شد و آخرین پایش نیز 8 اسفند صورت خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام محمدی در ادامه با بیان اینکه تاکنون پنج استان اردبیل، البرز، سمنان، مرکزی و همدان پایش شده‌اند و سایر استان‌ها نیز تا 15 بهمن ماه پایش خواهند شد، یادآور شد: این پایش دارای اهداف مشخصی است که از جمله آنها می‌توان به اطلاع از آخرین کارکردهای دستگاه‌ها در حوزه‌‌های مربوطه، آشنا شدن با نوآوری‌های دستگاه‌ها، اطلاع از هزینه کرد بودجه‌ها و استماع نظرات دستگاه‌ها در مورد عملکرد دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و انجام گفت‌وگو، تعامل و هم‌افزایی بیشتر اشاره کرد.

همایش وقف در امور قرآنی برگزار می‌شود
وی در ادامه، برگزاری همایش وقف در امور قرآنی را یکی دیگر از برنامه‌های در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد و افزود: این همایش 28 مهرماه با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه فعالیت‌های قرآنی در بحث بودجه دارای مشکلات فراوانی است در تلاش هستیم تا از ظرفیت‌هایی که وقف در این زمینه می‌تواند داشته باشد، استفاده کنیم.

تشکیل کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: آیین‌نامه را‌ه‌اندازی کمیته‌ای در شورای توسعه فرهنگ قرآنی با عنوان «پیگیری مطالبات و رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری» تدوین شده است. در این راستا دبیرخانه شورا تمام مطالبات و رهنمودهای قرآنی معظم‌له را تدوین و موضوع بندی کرده است. برای تحلیل دقیق این مطالبات جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های دیگر تشکیل شده است تا بتوانیم به چشم‌انداز روشنی نسبت به مطالبات برسیم.

تدوین شاخص‌های فضای قرآنی در آموزش عالی
حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به تدوین شاخص‌های فضای قرآنی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: اگر نتایج این مورد اعلام شود، می‌تواند نگاه نوینی را برای درک و فهم فضای قرآنی در اختیار ما قرار دهد. یکی دیگر از خبرها مربوط به برگزاری جلسات نقد منصفانه رویدادهای قرآنی کشور است که در این طرح جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاه‌ها برای نقد رویدادها خواهیم داشت که جلسه نقد مسابقات قرآن برگزار شده است و نقد نمایشگاه قرآن نیز به زودی برگزار خواهد شد.

پیگیری طرح ساماندهی اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری از پیگیری تصویب طرح ساماندهی صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات مردمی - قرآنی خبر داد و در ادامه بیان کرد: پیگیری این طرح بیش از 22 جلسه به طول انجامیده است و تلاش داریم تا در جلسه بیست و سوم این طرح تصویب شود. تصویب این طرح انقلاب عظیمی را در زمینه صدور مجوز، حمایت و نظارت بر مؤسسات قرآنی – مردمی را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه هم افزایی دستگاه‌های صادر کننده مجوز را نیز به دنبال دارد.

ادغام اتحادیه همچنان در دستور کار است
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین از در دستور کار بودن بحث ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی و تشکل‌های قرآنی مردمی خبر داد و افزود: امیدواریم با همدلی و توافقی که حاصل خواهد شد، این کار صورت گیرد. بودجه‌هایی که برای مؤسسات قرآنی- مردمی در نظر گرفته شده است بر اساس اتحادیه مدغم است.

تدوین سند ملی حفظ قرآن کریم برای اولین بار
دبیر ستاد راهبردی طرح ملی حفظ قرآن کریم تصریح کرد: تشکیل منظم ستاد راهبردی طرح ملی حفظ قرآن کریم هر 15 روز در موارد ضروری و هر ماه یکبار در موارد عادی یکی دیگر از برنامه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. این جلسات خروجی‌های خوبی را به همراه داشته است که یکی از آنها تدوین سند ملی حفط قرآن کریم برای اولین بار است.
در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران حاضر در سالن کنفرانس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان سؤالات خود در زمینه فعالیت‌های قرآنی این شورا پرداختند. حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به سؤالی در مورد طرح پایش نهادهای قرآنی کشور و اینکه این طرح تا پایان سال به اتمام خواهد رسید یا خیر، گفت: بحث پایش نهادها و استان‌ها تا قبل از پایان سال به اتمام می‌رسد و تلاش داریم تا نتیجه نهایی پایش استانی تا روز 15 بهمن ماه اعلام شود تا بتوانیم در دهه فجر انقلاب اسلامی استان و نهاد برتر قرآنی را اعلام کنیم.

برگزاری جلسات نقد منصفانه رویدادهای قرآنی کشور
حجت‌الاسلام محمدی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد جلسات نقد منصفانه و جلسه‌ای که در مورد مسابقات برگزار شده است و در نهایت اینکه منجر به واگذاری برگزاری مسابقات به نهاد دیگری خواهد داشت یا خیر؟ گفت: بحث واگذاری متولی برگزاری مسابقات موضوع گفت‌وگو نبوده است ولی قاعدتاً ترمیم اشکالات و ایجاد نوعی مزایای جدید و ویژگی‌های خوب در مسابقات مورد استقبال برگزارکنندگان مسابقات خواهد بود. جمع‌بندی‌های جلسات نقد منصفانه قاعدتاً ممکن است منجر به نکات جدیدی شود که اگر نیاز به مصوبه داشته باشد به صحن جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد رفت.

تا پایان سال نهاد و رسانه قرآنی برتر معرفی می‌شوند
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه علاوه بر معرفی  نهاد قرآنی برتر رسانه قرآنی برتر را معرفی خواهیم کرد، تصریح کرد: اگر رسانه‌ها در حوزه طرح‌های کلیدی پیشنهاداتی را از طرق گوناگون کسب کنند و ارائه دهند بسیار کمک کننده خواهد بود.  ارزیابی‌هایی که در این جلسات نقد و نیز پایش‌ها از دستگاه‌ها صورت می‌گیرد یکی از مطالبات جدی ما است که در نهایت در معرفی نهاد و رسانه برتر نیز تأثیرگذار خواهد بود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و بودجه‌ای که در آن قرار دارد، اظهار کرد: بودجه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی ویژه دستگاه‌های قرآنی است، البته امیدواریم دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور توسط دستگاه مادر از لحاظ بودجه‌ای به خوبی تأمین شوند و به این نکته که از منشور، بودجه خوبی خواهد آمد اتکاء نکنند. یکی از کارهای مهم اختصاص بودجه به کارگروه‌های رسانه‌‌های قرآنی است که این کارگروه‌ها شامل کارگروه‌های فضای مجازی، مکتوب و صدا و سیما است که قرار است بودجه مناسبی را از منشور دریافت کنند.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه این نشست خبری به بحث در مورد طرح تعمیم مزایای حافظان قرآن کریم اشاره کرد و گفت: یک سری از مزایا در گذشته بوده است که عمدتاً متوجه دارندگان گواهینامه‌های درجه یک بوده است، اما در این طرح فعلی این مزایا برای دارندگان گواهینامه‌های درجه یک و دو در حوزه قرائت، حفظ و تدریس قرآن کریم است که قبلاً این مزایا تنها برای حافظان قرآن کریم بوده است.

استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای دارندگان مدارک درجه یک و دو
وی اظهار کرد: دارندگان این گواهینامه‌ها از مزایای تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برخوردار خواهند شد. حافظان قرآن کریم دارای گواهینامه درجه یک یا دو اگر دانش آموخته رشته‌ قرآنی باشند می‌توانند بدون آزمون در یک مقطع بالاتر به تحصیل بپردازند، اما اگر دانش‌آموخته رشته‌ای غیر‌قرآنی باشند باید 80 درصد نمره نهایی آخرین پذیرفته شده در رشته مورد تقاضا را به دست بیاورند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه دارندگان این گواهینامه‌ها تنها می‌توانند در رشته‌های علوم قرآنی در مقاطع بالاتر تحصیل کنند، گفت: ضرورت این طرح در بحث تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بحث حفظ و قرائت قرآن کریم است. اگر این مزایا تعمیم داده شود، بدون اینکه ضربه‌ای به وجهه علمی دانشگاه‌ها وارد شود در فعالان قرآنی نیز ایجاد انگیزه‌های لازم را خواهیم داشت.

تلاش برای استفاده از حافظان و قاریان قرآن فاقد مدرک دانشگاهی به عنوان هیئت علمی
حجت‌الاسلام محمدی بحث به کارگیری حافظان و قاریان قرآن کریم به عنوان اعضای هیئت علمی را یکی دیگر از موارد در دستور کار عنوان کرد و افزود: آیین‌نامه ارزیابی خبرگان قرآنی بدون مدرک دانشگاهی در دست تهیه است.

بیان اهداف صندوق
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت و بیان کرد: پشتیبانی مستمر از اجرای منشور و مصوبات شورا، هدفمندسازی و هدایت اعتبارات در جهت تحقق اهداف، تأمین بهینه منابع اعتباری اجرای برنامه‌های راهبردی قرآنی کشور از جمله مهم‌ترین اهدافی است که این صندوق به دنبال آن بوده است.

تعیین ردیف بودجه برای صندوق در مجلس
وی گفت: فعالیت صندوق منحصر در جذب و تقسیم منابع اعتباری به نهادهای قرآنی دولتی، عمومی و مصوبات برای اجرای برنامه‌های قرآنی ملی و بین‌المللی مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. لذا در مجلس ردیف بودجه‌ای به همین نام در نظر گرفته شده است. افتتاح صندوق می‌تواند حرکت بسیار بزرگی باشد.

اختصاص بودجه‌های قرآنی دستگاه‌ها با عنوان «ویژه قرآن»
حجت‌الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه اعتبارات دستگا‌ه‌ها که از طریق صندوق اختصاص می‌یابد به صورت ویژه برای فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها خواهد بود، تصریح کرد: قطعاً و براساس شرع و قانون، مصرف بودجه قرآنی در راه غیر قرآنی حرام است. بودجه صندوق مربوط به اجرای منشور است که در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و ما به دنبال این هستیم که اعتبارات وارده را در صندوق قرار دهیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در مورد ترکیب اعضای هیئت امنای این صندوق اظهار کرد: هیئت امنای این صندوق از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند که سالی دو بار به صورت عادی جلسه خواهند داشت. همچنین سازوکار نظارت بر صندوق نیز در نظر گرفته شده است و کمیته‌ای با عنوان کمیته نظارت  بر صندوق زیر نظر رئیس هیئت امنا تشکیل خواهد شد که دو نماینده مجلس، دو نفر منتخب مؤسسات قرآنی مردمی و سه نفر از اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، از اعضای آن خواهند بود.

اختصاص بودجه سال 92 تا دو هفته دیگر
وی همچنین در مورد تخصیص بودجه‌های سال 92 و 93 نیز گفت: سال 1392 بودجه محدودی داشت که تا دو هفته دیگر تخصیص داده خواهد شد. بودجه سال 93 نیز منتظر دریافت برنامه‌ها از سوی کمیسیون‌ها است. تخصیص بودجه در سال 93 براساس برنامه بوده است و روند آن به این صورت است که دستگا‌ه‌ها برنامه‌های خود را به کمیسیون‌ها می‌دهند و در آنجا برنامه‌ها بررسی می‌شوند. بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 93 به این صورت بوده است که 49 درصد به فعالیت‌های حوزه عمومی، 39 درصد حوزه تبلیغ و ترویج و 12 درصد نیز حوزه آموزش عالی، اختصاص خواهد یافت.

تقدیر از عملکرد دولت یازدهم
حجت‌الاسلام محمدی در پایان این نشست خبری با بیان اینکه دولت یازدهم ورود خوبی به فعالیت‌های قرآنی داشته است، گفت: باید از رئیس جمهور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تمامی فعالانی که در این عرصه تلاش‌هایی انجام داده‌اند، تشکر کرد.

گزارش تصویری از نشست خبری دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

captcha