دوازدهمین پیش‌‎همایش «همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان» برگزار ‌شد
کد خبر: 1462253
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان؛

دوازدهمین پیش‌‎همایش «همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان» برگزار ‌شد

گروه اندیشه: دوازدهمین پیش‌‎همایش «همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان» با محوریت اصلی «سبک زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی» امروز، ۲۸ مهر در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، دوازدهمین پیش‌‎همایش «همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان» با محوریت اصلی سبک زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی امروز، 28 مهر در تالار دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد.

در ابتدای این پیش‌همایش که دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار کرد، بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید، حجت‌الاسلام عمران عباس‌پور، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، طی سخنانی  ضمن عرض خیرمقدم  به تمامی حضار و میهمان ویژه این همایش حجت‌الاسلام محمود رجبی، دبیر علمی همایش بین‌المللی «اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان» و قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به بیان معارف اندیشمند بزرگ جهان اسلام و تشییع علامه طباطبایی پرداخت و گفت: علامه طباطبایی در هر علمی که وارد شده‌اند، علامه بودند؛ به‌عنوان یک متبحر در رشته درایت الحدیث و رشته جامعه‌شناختی وارد هستند، از جمله کارهایی که علامه طباطبایی با رهنمود قرار دادن سیره ائمه معصومین(ع) توانستند انجام بدهند تفسیر المیزان در تفسیر قرآن مجید است که دایرةالمعارف دینی و افختار بی‌بدیلی برای شیعه است.

سپس حجت‌الاسلام اصغر نقدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان در این پیش‌همایش اظهار کرد: هر چه از علامه طباطبایی بگوییم کم گفته‌ایم؛ چنانچه آیت‌الله شهید مطهری فرمود: علامه طباطبایی بعد از دویست سال شناخته خواهد شد و هنوز زود است ابعاد این شخصیت برجسته شناخته شود. علامه طباطبایی شخصیتی است که در حوزه‌های مختلف وارد شده‌اند و بسیار هم عالمانه وارد شده‌اند؛ مثلأ در بحث مسائلی که در حوزه‌های روش‌شناختی معرفت و بحث‌های اداراکات اعتباری دارد، امروزه در روش شناختی مطالب جدید و قابل عرضه به دنیا ارائه کرده است.

وی افزود: درخصوص «مبانی هستی‌شناختی در هستی از دیدگاه علامه طباطبایی» مقاله‌ای را بررسی کردیم که مبانی اول آن توحید است و مبدأ آفرینش مبانی بعدی در هدف از آفرینش هستند، دیگری مبحث واقعیت زندگی و مراحل زندگی از بحث نباتی، حیوانی، انسانی، ایمانی و قدسی و بحث واقعیت دنیا و رابطه انسان با آن و همچنین واقعیت مرگ و عالم پس از مرگ است.

حجت‌الاسلام نقدی اضافه کرد: به هرحال بحث سبک زندگی مربوط به بایدها و نبایدها است و این امر مبتنی بر چگونه «هست‌ها» است؛ همه می‌دانیم دنیا متاع است و زودگذر است و مزرعه، ولی گاهاً باورهایی که داریم با واقعیت دنیا هیچ سازگاری ندارد، با آنکه دنیا را موقتی و گذرا می‌دانیم ولی گاهاً رفتارهای ما به گونه‌ای است که دنیا را ابدی و ماندگار می‌پنداریم. لذا می‌شود که این باورها را به ایمان تبدیل کرد و تعمیق بخشید.

حجت‌الاسلام محمود رجبی، قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سخنران ویژه این پیش‌همایش نیز در سخنانی گفت: در مورد سبک زندگی بعد از رهبر معظم انقلاب اسلامی که سبک زندگی اسلامی را مطرح کردند، کتاب‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات و پژوهش‌هایی انجام و عرضه شده ولی دو محور کمتر مورد توجه قرار گرفته است، یکی بحث و مبانی سبک زندگی اسلامی است که حجت‌الاسلام نقدی وارد این حوزه شدند و محور دوم روش تغییر سبک زندگی است؛ قطعاً در هر جامعه‌ای سبک زندگی رایج آن با سبک زندگی مطلوب آن فاصله دارد و آنچه مهم است این که چگونه از سبک زندگی رایج به سبک زندگی مطلوب وارد شویم و روش آن چیست؟

وی در ادامه به روش تغییر سبک زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: روش‌های مشترکی همه حوزه‌ها داشته و روش‌های خاصی در هر حوزه وجود دارد؛ از نظر مرحوم علامه طباطبایی نیز مکتب‌ها دو نوع روش دارد، روش انبیا و روش سیاست‌مداران که در روش سیاست‌مداران برای رسیدن به هدف موردنظر، هدف وسیله را توجیه می‌کند و اگر لازم شد از روش‌های غیراخلاقی و غیرعقلانی استفاده می‌کند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ولی روش‌های انبیا تغییر سبک زندگی بر مبنای حق و حقیقت است و در این روش ابزار و وسیله باطل جای ندارد و در حقیقت با ابزار باطل نمی‌شود به حق رسید و حتی قرآن و انبیا برای حاکمیت دین هر شیوه‌ای را نمی‌پذیرند و باید روشی باشد که آن هم عادلانه باشد و در حقیقت در مدار حق باشد.

وی اظهار کرد: اسلام می‌خواهد تغییر سبک زندگی را پایدار و در همه ابعاد زندگی تغییر مطلوب ایجاد کند و با روشی تدریجی و گام به گام و غفلت‌زدایی و جلب توجه به مفاهیم اسلامی به این مهم دست یابد.

یادآور می‌شود، دوازدهمین پیش‌‎همایش «همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی درتفسیر المیزان» با محوریت «سبک زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی» امروز، 28 مهر در تالار دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان 12 برگزار ‌شد.

captcha