نماز ظهر عاشورا را به مساجد پیوند دهیم
کد خبر: 1463748
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
قندی عنوان کرد:

نماز ظهر عاشورا را به مساجد پیوند دهیم

گروه جامعه: رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران با تصریح بر اینکه عاشورا پیام تمام دین است نه بخشی از دین و مهم‌ترین بخش این پیام نماز است، گفت: باید نماز ظهر عاشورا را به مساجد پیوند دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قندی، رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این مطلب که باید برای نماز ظهر عاشورا کارویژه خاصی انجام شود، اظهار کرد: خوشبختانه برپایی نماز ظهر عاشورا در کشور اتفاق افتاده و کشور رنگ و بوی نماز ظهر عاشورا می‌گیرد، اما حالا باید این رفتار تبدیل شده به فرهنگ را تعمیق داده تصحیح کنیم.
وی در خصوص نحوه تعمیق این فرهنگ گفت: تعمیق این فرهنگ این است که نماز ظهر عاشورا را به مساجد پیوند دهیم. یعنی هیئت‌های مذهبی به سمت مسجد محل حرکت کنند و مسجد محلشان نیز آمادگی ارائه خدمات به آنها را داشته باشد.

نماز ظهر عاشورا در کنار مسجد اما در خیابان اقامه کنیم
رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران خواستار برگزاری نماز ظهر عاشورا در کنار مسجد اما در خیابان البته در صورتی که برای کسی مزاحمتی ایجاد نکند، شد و گفت: این اقدام موجب شکسته شدن این تصور که نمازخان‌های جامعه کم شده‌اند می‌شود و یک نمادسازی است. می‌دانیم که در عصر کنونی نمادسازی امری بسیار مهم و مؤثر است و نماز، نماد ظهر عاشورا است.

نماز ظهر عاشورا را باید دقیقاً وقت اذان به جا بیاوریم
وی در خصوص تصحیح فرهنگ نماز ظهر عاشورا نیز گفت: نماز ظهر عاشورا را باید دقیقاً وقت اذان به جا بیاوریم، چرا که امام حسین(ع) چنین کرده‌اند. طبیعت حدود 12 هزار هیئتی که در استان تهران و پنج هزار هیئتی که در شهر تهران حضور دارند این است که حدود ساعت 11 عزاداری را آغاز می‌کنند و سه ربع بعد وقت اذان می‌شود، با توجه به اینکه وسط خیابان هستند، تعدادی وضو نگرفته‌اند، زیرانداز مناسب برای نماز گاهی وجود ندارد و ... نماز ظهر عاشورا کمی دیر برگزار می‌شود و ما تلاش داریم در این عمل به صورت خاص به امام حسین(ع) تأسی کنیم چرا که امام حسین(ع) دقیقاً وقت اذان نماز اقامه کردند.
حجت‌الاسلام قندی به پیام منتشر شده از سوی حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به مداحان، هیئت‌های مذهبی و دست اندرکاران برگزاری عزای امام حسین(ع) نیز اشاره و اظهار کرد: این پیام آکنده از آیات قرآن و روایات است و حجت‌الاسلام قرائتی به مداحان و وعاظ توصیه کرده‌اند که از حاشیه‌ای که گرفتار آن شده‌اند خارج و عزاداری را یا با نماز شروع کرده و یا به نماز ختم دهند.
عاشورا پیام تمام دین است نه بخشی از دین
وی پیام عاشورا پیام تمام دین دانست و تصریح کرد: عاشورا پیام تمام دین است نه بخشی از دین، تمام ارکان دین در عاشورا است که مهم‌ترین رکن آن نماز است.
قندی افزود: امام حسین(ع) روز عاشورا می‌توانستند نمازشان را در خیمه بخواند و یا به صورت فرادا نماز اقامه کند، اما به جماعت و در مقابل مردم خواند تا بگوید قیام من به خاطر نماز است و حال که ما می‌خواهیم برای آن حضرت عزاداری کنیم، باید این هماهنگی را بین دستگاه‌ها به وجود بیاورید تا مسجد را به عنوان بهترین ظرف نماز محور فعالیت خود قرار دهند و عزاداری‌های خود را یا با نماز آغاز کرده و یا به نماز ختم کنند.

captcha