چرا محافل قرآن رونق مجالس عزاداری را ندارند؟
کد خبر: 1464890
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
بهروز یاریگل:

چرا محافل قرآن رونق مجالس عزاداری را ندارند؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: جایگاهی که جلسات عزاداری و مداحی در هیئت‌های مذهبی دارد، متأسفانه جلسات قرآن ندارد؛ آرزویمان این است که مجالس عزاداریمان تلفیقی از توجه به قرآن و عترت باشد.

بهروز یاریگل، داور و مدرس قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره جایگاه برنامه‎‏های قرآنی در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی گفت: این مسئله‌ای است که مربوط به زمان حال نمی‌شود و باید از سال‌های گذشته سعی می‌کردیم تا برنامه‌های قرآنی نیز در جامعه و میان عموم مردم در مراسم مذهبی و مناسبتی به طور خاص و ویژه جایگاهی به مانند جایگاه عزاداری، دسته‌های سینه‌زنی، سوگواری و روضه‌خوانی چه در ایام محرم و چه در غیر ایام محرم پیدا کند.

وی ادامه داد: همانطور که در کشوری مثل کشور مصر، قرائت قرآن، محافل و جلسات قرآن به مناسبتی که قاری تلاوت قرآن می‌کند، بسیار متفاوت‌تر از جلسات قرآن در کشور ما است.

یاریگل با اشاره به اینکه ما در جلسات عزادرای و مناسبتی چون ایام محرم، نیازی به دعوت از مردم جهت حضور در جلسات نداریم، اظهار کرد: در این گونه جلسات مردم به صورت خودجوش و به دلیل علاقه‌ و محبت اهل‌بیت(ع) بانوان و آقایان، پیر و جوان و نونهالان و از تمام مقاطع سنی حضور دارند که این فرصتی مناسب برای بیان قرآن و آموزه‌هایش است.

باید در رفع مهجوریت قرآن تلاش کنیم

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ذکر مصیبت از طفولیت در مردم نهادینه شده است، افزود: باید سعی کنیم برنامه‌های قرآن را در اینگونه مراسم مناسبتی فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم بهتر و بیشتر با آموزه‌های قرآن آشنا شوند.

یاریگل یادآور شد: متأسفانه جایگاه تلاوت قرآن در حال حاضر به یکسری جلسات خاص که به صورت هفتگی و یا در مناسبتی خاص و یا افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها، خلاصه شده است.

این داور مسابقات قرآن با تأکید بر اینکه البته جای شکر دارد که در مجالس خاص و مناسبتی به قرآن بها داده می‌شود، تصریح کرد: اما جایگاه فعلی، حق قرآن را ادا نمی‌کند و هنوز استقبالی را که باید برای قرائت قرآن بشود، صورت نمی‌گیرد و جایگاهی را که در جلسات و هیئت‌های مذهبی باید داشته باشد، آن جایگاه برایش تعریف نشده است؛ همانگونه که مداحی در حال حاضر جایگاه خود را پیدا کرده است، باید تلاش شود تا از مهجوریت قرآن نیز کاسته شود.

وی گفت: باید تلاش کنیم ابتدای جلسه عزاداری، تلاوت قرآن به همراه بیان مفاهیم و تفسیر آن به صورت جامع و مانع برگزار ‌شود و پس از آن جلسه ذکر مصیبت انجام ‌شود، باید کاری کنیم اینها در عرض هم قرار گیرد وقتی در حدیث متواتر ثقلین می‌خوانیم «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی» باید تلاش کنیم که هم قرآن و هم عترت در کنار هم باشد.

بُعد مهم قیام عاشورا؛ عمل به قرآن و امر به معروف و نهی از منکر

یاریگل اضافه کرد: روایت است که سر بریده اباعبدالله الحسین(ع) نیز بالای نیزه قرآن خواندند و بُعد مهم قیام عاشورا برای عمل به قرآن و امر به معروف و نهی از منکر بوده است واگر این باور در ما به جود بیاید، هیچ‌گاه جای قرآن را خالی نمی‌گذاریم حتی در محافلی که سخنرانی و سینه‌زنی و ذکر مصیبت است اینها در محرم و غیرمحرم انجام شود و جایگاه قرآن نباید خالی باشد.

این مدرس قرآن تأکید کرد: ما باید سعی کنیم تا در تمامی محافل، مراسم و مناسبت‌ها به تلاوت قرآن و برنامه‌های قرآنی توجه ویژه‌ای شود اما باید دقت شود که تنها صرف تلاوت قرآن کافی نیست، بلکه باید به مفاهیم قرآن نیز اهتمام داشت؛ هرچند قرائت هم جایگاه خودش را دارد و نباید این جایگاه را سبک شمرد اما در کنار آن اگر تلاوت قرآن انجام می‌شود، چند دقیقه هم راجع به مفاهیم و تفسیر آن بحث شود و ربط آن آیات با زندگی عملی ما بیان شود که این کار اثرگذارتر خواهد بود.

وی تأکید کرد: اجرای برنامه‌های قرآنی باید جزئی از برنامه‌های عزاداری و جلسات مناسبتی شود و حتی می‌توان در این ایام محرم آیاتی مناسب با آن تلاوت شود و در کنار آن اشاره‌ای به مفاهیم و تفسیر آیات و ارتباط آن با امام حسین(ع) و قیام ایشان شود زیرا امام حسین(ع) در راه قرآن شهید شدند.

یاریگل اضافه کرد: آرزویمان این است که مجلس عزاداری‌هایمان را تلفیقی از قرآن وعترت قرار دهیم.

captcha