فیلمسازان کهنه‌کار دفاع مقدس باید به این حوزه بازگردند
کد خبر: 1465473
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
عبدالله باکیده:

فیلمسازان کهنه‌کار دفاع مقدس باید به این حوزه بازگردند

گروه هنر: مسئولان و متولیان سینما باید تدابیری بیندیشند تا فیلمسازان کهنه‌کار عرصه دفاع مقدس که در این ژانر آثار به یادماندنی ساخته‌اند، دوباره به جایگاه اصلی خود برگردند و در این حوزه فیلم بسازند.

 عبدالله باکیده، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: یکی از نکاتی که در جشنواره‌هایی چون فیلم مقاومت باید به آن توجه داشته باشیم، این است که افرادی را که قصد تسخیر این حوزه و یا اجحاف در این زمینه دارند، شناسایی کنیم.

باکیده با بیان اینکه سینما قوی‌ترین رسانه ملی است، گفت: سینما زبان همه ملل مختلف دنیا است. زمانی‌ که فیلمی به نمایش درمی‌آید، شاید مخاطب بین‌المللی از نظر کلامی دچار عدم درک درست از مفاهیم شود اما تصویر می‌تواند مفاهیم عمیق را منتقل کند؛ بنابراین آثار ما در این زمینه باید باعث جذب مخاطب شود.

وی با بیان اینکه سینما رسانه بین‌المللی است، تاکید کرد: سینمای مقاومت در شرایط حاضر تنها مختص مقاومت 8 ساله نیست بلکه شکل دیگری گرفته است. سینمای مقاومت اندیشه و پایداری بر موجودیت خود و شناخت راه‌های مبارزه با اندیشه‌ها و تهاجمات جدید است که شکل فرهنگی دارد و تولیدات آن باید به این سمت حرکت کند.

کارگردان فیلم «پوتین» با بیان اینکه بحث مقاومت تا به امروز بحث عمومی حاکمیت بوده است، گفت: مقاومت ایدئولوژی نظام و جشنواره مقاومت مبلغ اندیشه نظام است. با توجه به اینکه جشنواره مقاومت در جهت اهداف نظام است، بنابراین ضروری است تا در برگزاری هرچه بهتر در تولید و اجرا به آن کمک شود. نکته دیگر این‌که تهیه‌کننده خصوصی به سمت تولید این نوع آثار نمی‌رود، مگر در موارد استثنایی، پس باید به تهیه‌کننده‌ها از نظر مالی کمک شود تا بتوان این نوع آثار را هم تولید کرد. مدیران و مسئولان مربوطه نیز باید از این قبیل فیلم‌ها و جشنواره‌ها حمایت کنند.

وی با بیان این‌که شکوه یک جشنواره در تعداد آثاری است که در آن به نمایش درمی‌آید، تأکید کرد: باید تلاش کرد تا آثار مربوط به جنگ و مقاومت جمع‌آوری و در جشنواره مقاومت به نمایش درآیند؛ ضمن این‌که نباید از یاد ببریم که موفقیت یک جشنواره در کشف آثار فاخر آن است. در ضمن در طول این سال‌ها شاهد تولید آثار فاخری در ژانر دفاع مقدس و مقاومت بودیم، اما تعداد آنها بسیار اندک بوده است و این یکی از نقاط ضعف جشنواره محسوب می‌شود که باید فکر جدی درباره آن شود.

وی درباره فیلم‌های دفاع مقدسی که در دهه 60 و 70 ساخته می‌شد، چنین توضیح داد: در سال‌های ابتدایی نویسندگان و کارگردانان معروف و زبده‌ای وجود داشتند که در این زمینه فیلم‌های به یادماندنی را از خود به یادگار گذاشته‌اند، اما با توجه به شرایطی که این ژانر پیدا کرده است آنها کم کم از این حوزه رخت بستند و به سمت ژانرهای دیگری رفتند.

باکیده در پایان اظهار کرد: مسئولان و متولیان امر باید تدابیری بیندیشند تا این کهنه‌کارها دوباره به جایگاه اصلی خود برگردند و به کارشان ادامه دهند.

captcha