دفاع مقدس نمونه بارز عمل به دستورات ثقلین بود
کد خبر: 1470778
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
شایق:

دفاع مقدس نمونه بارز عمل به دستورات ثقلین بود

گروه جهاد و حماسه: عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه شهدا و ایثارگران در دفاع مقدس به دستورات دو ثقل اکبر و اصغر عمل کردند، گفت: پیروزی در جنگ نیز با عمل به این دو ثقل میسر شد.

عشرت شایق، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره درس گرفتن رزمندگان از امام حسین(ع) عنوان کرد: رزمندگان ما از بیرق شهادت‌طلبی که مبتنی بر صبر، استقامت و مقاومت امام حسین(ع) در برابر حاکمیتی است که خود را مطلق می‌دانست، درس گرفتند و همان گونه عمل کردند.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب، عمل رزمندگان به سیره رسول خدا(ص) و مکتب عاشورا، صورت عینی‌تری به خود گرفت، افزود: شهدا و ایثارگران درس خود را از مکتب عاشورا گرفتند و رفتار خود را به سمت رفتار فاطمی و علوی پیش بردند و فکر خود را به سمت فکر نبوی هدایت کردند.
اقتدا به دو بیرق سرخ حسینی(ع) و انتظار
شایق با اشاره به فرموده پیامبر اکرم(ص) درباره ثقل اکبر و ثقل اصغر، اظهار کرد: هر فردی که به این دو ثقل بپیوندد و به دستورات آن دو عمل کند، موفق است؛ همان گونه که رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس توانستند با موفقیت عمل کنند.
این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی از توفیق کمتر افراد با افزایش افراط و تفریط یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون نیز در همه زمان‌ها این اتفاق روی می‌دهد. یکی از بیرق‌هایی که به آن اقتدا می‌کنیم، بیرق سرخ حسینی(ع) است که همان مبارزه به شمار می‌آید و ما در دفاع مقدس به آن اقتدا کردیم.
وی با اشاره به بیرق سبز انتظار گفت: این بیرق، بیرق سازندگی، تعالی، رشد و صبوری است که اگر هر دو بیرق را توأمان پیش ببریم، در عین اینکه ممکن است ضعف و قوت و کارشکنی موجود باشد، ولی کارها به پیش خواهد رفت؛ همان‌گونه که رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس توانستند این کار را انجام دهند و به پیروزی برسند.
ایستادگی امام حسین(ع) در برابر ظلم، بر پایه آموزه‌های قرآن بود
شایق به افرادی اشاره کرد که به هر علت از این جریان دور می‌افتند و جدا می‌شوند که در این صورت غیر از حسرت، چیزی نصیب آنها نمی‌شود. از سویی در حوزه دفاع مقدس قرآن نقش مهمی داشته است و اگر از مکتب امام حسین(ع) یاد می‌شود، منظور همان باطن قرآن کریم است.
وی با بیان اینکه سخن گفتن از سیره نبوی(ص) نیز بیانگر قرآن کریم است، افزود: نمی‌توان قرآن ناطق و صامت را از هم جدا کرد، این دو با هم بوده و از هم جدا نمی‌شوند. اگر امام حسین(ع) در برابر یزید ایستاد، بر اساس آنچه از قرآن آموخته بود، این کار را انجام داد.
این عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اظهار کرد: همچنین آنچه را که پیامبر برای مسلمانان از پاکی و برکت زندگی به ارمغان آورد، آیات و بشارت قرآنی بود و اگر بیان می‌شود که نباید زیر سلطه استکبار و دشمن برویم، همه برگرفته از آیات قرآن است که در مقاطع زمانی مختلف لازم است اجرایی شود.
گردآمدن قرآن صامت و ناطق در دفاع مقدس
وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ اهل بیت(ع)، فرهنگ قرآنی و معنویت بود، افزود: فرهنگ معنویت دفاع مقدس نیز برگرفته از فرهنگ روحانی قرآن کریم بود. همچنین اعجاز رسول خدا(ص) که قرآن کریم بود، حکیم بودن خداوند متعال را می‌رساند که آنچه در آخرالزمان بیانگر واقعیت و حقیقت است، کلام وحی است.
شایق تصریح کرد: آنچه در دفاع مقدس با عنوان عصاره وجودی معنویت در قرآن صامت جمع شده بود، توسط قرآن ناطق به صورت عملی و گفتاری تفسیر می‌شد و این دو از هم جداناشدنی هستند که اگر آنها را از هم جدا کنیم دچار خسران خواهیم شد.
وی با اشاره به سوره والعصر گفت: اگر بتوانیم به آنچه خداوند متعال در این سوره فرموده است، عمل کنیم، به صورت یکجا دنیا و آخرت را خواهیم داشت. قرائت قرآن، تذکر، معنویت، روح نشاط و شادابی، زندگی و پرورش تمام سلول‌های وجودی انسان است و راه عروج و ذلت را نشان می‌دهد و بر همین اساس است که رزمندگان بر اساس عقلانیت، احساسات و معنویت خود، بر پایه احیای فطرت به سوی خداجویی رفتند.

captcha