تجلیل رئیس جمهور از فناوران برتر/ «پژوهش و فناوری پیشران اقتصاد دانش‌بنیان»؛ شعار هفته پژوهش
کد خبر: 1471392
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
تشریح برنامه‌های وزارت علوم برای هفته پژوهش؛

تجلیل رئیس جمهور از فناوران برتر/ «پژوهش و فناوری پیشران اقتصاد دانش‌بنیان»؛ شعار هفته پژوهش

گروه دانشگاه: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست خبری هفته ملی پژوهش از برگزاری مراسم تجلیل از فناوران برتر با حضور رئیس جمهور در روز ۲۶ آذر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) امروز، 18 آبان نشست خبری با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و رئیس ستاد ملی هفته پژوهش، جلال بختیاری، مدیرکل پشتیبانی و دبیر ستاد هفته پژوهش، فرهاد گلستانی‌فر، رئیس دفتر ارتباط با صنعت و دبیر نمایشگاه دستاوردهای فناوری و پژوهش، مظفر شریفی، مدیرکل دفتر امور پژوهش وزارت علوم و دبیر انتخاب پژوهشگران و فناوران برگزیده و کریمیانی اقبال، مدیرکل فناوری‌های معاونت پژوهشی به‌منظور تشریح برنامه‌های هفته ملی پژوهش در سالن شهید مفتح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تقارن هفته پژوهش را با ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری از طرف مقام معظم رهبری به فال نیک می‌گیریم، گفت: برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش پاسخی جدی به منویات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: از سال 79، 25 آذر از طرف شورای فرهنگ عمومی، روز پژوهش نام‌گذاری شده است و هفته پایانی آذر به‌عنوان هفته پژوهش و فناوری اسم‌گذاری شده است. مسئولیت اجرای برنامه‌های این هفته از طرف شورای فرهنگ عمومی به عهده وزارت علوم گذاشته شده است و تابه حال چهارده دوره از برگزاری آن می‌گذرد و امسال شاهد برنامه‌های پانزدهمین دوره هفته پژوهش خواهیم بود.

احمدی اشاره‌ای به اهداف برنامه‌های این هفته کرد و گفت: هدف اصلی نزدیک کردن عرضه و تقاضا به یکدیگر و ارائه توانمندی‌ها در جامعه است. شناسایی توانمندی‌های مراکز تحقیقاتی، معرفی پژوهشگران، فراهم کردن زمینه همکاری بین پژوهشگران و فناوران و ارتباط بین صنعت و پژوهش از مهم‌ترین اهداف است، ضمن اینکه بحثی به نام فن‌بازار داریم که زمینه ارتباطی سرمایه‌گذاران با کسانی که صاحب فناوری و دانش فنی هستند را فراهم می‌کنیم.

وی عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های این هفته که از 23 تا 26 آذر برنامه‌هایش در جریان خواهد بود، مراسم تجلیل از فناوران برتر با حضور رئیس جمهور در روز اختتامیه است، اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها به‌منظور طرح مجموعه دیدگاه‌ها در مورد چالش‌های موجود برگزار می‌شود، همزمان با این اجلاس، رؤسای مراکز پژوهشی بخش خصوصی نیز اجلاسی خواهند داشت و مسائل و چالش‌های آن‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش اظهار کرد: برخی برنامه‌ها به دانشگاه‌ها برای بررسی ایده‌های برتر و پژوهشی واگذار می‌شود و یک یا دو دانشگاه مسئول این کار خواهند شد، به‌ویژه فضای جدایی برای علوم انسانی در کنار سایر عناوین پژوهشی باز می‌کنیم تا در این حوزه ایده‌های فناورانه که اساتید دارند را استفاده کنیم، این کار به یک یا دو دانشگاه متخصص در این حوزه واگذار می‌شود تا طبق تأکیدی که مقام معظم رهبری دارند تحولی در رویکر پژوهشی در حوزه علوم انسانی در جامعه جوان و پژوهشگر ما ایجاد شود، پژوهش‌های قرآنی نیز در زیرمجموعه علوم انسانی گنجانده شده است.

وی افزود: برگزاری مسابقه ایده‌های برتر و زنگ هفته پژوهش را داریم که با تفکر فرهنگ‌سازی در نظام آموزشی کشور به‌ویژه در مقطع دبیرستان برای نهادینه‌سازی مفهوم پژوهش در نظام آموزشی اجرا می‌شود، متأسفانه خلأ پژوهش در نظام آموزشی حس می‌شود و چیزی به نام پژوهش برای دانش‌آموزان جاذبه ندارد، مجری این کار آموزش و پرورش خواهد بود و ما همکاری خواهیم داشت.

احمدی گفت: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته امسال برنامه‌های استانی بسیار پررنگ خواهد بود و ستادهای استانی با ریاست استاندار و دبیری دانشگاه مادر آن استان تشکیل می‌شود.

بنا بر این گزارش جلال بختیاری، مدیرکل دفتر پشتیبانی و دبیر ستاد هفته پژوهش به عنوان سخنران بعدی این نشست اظهار کرد: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته به حضور دانشگا‌ه‌های بزرگ اولویت داده شده است، دومین مورد برگزاری جشنواره جوان خوارزمی در روز 26 آذر و آخرین روز هفته ملی پژوهش و فناوری با کمک سازمان پژوهش‌ها خواهد بود. همچنین رایزنی‌هایی شده تا امسال بازدید وزرا از این نمایشگاه پررنگ‌تر باشد.

وی افزود: به‌منظور جذب بهتر مخاطبان نمایشگاه که همان دانشجویان و اساتید هستند، امسال پژوهشگرن و فناوران نمونه در محل نمایشگاه حضور خواهند داشت، پیش‌بینی می‌شود دستگاه‌‌های اجرایی حضور خوبی داشته باشند و امسال بخش‌ فن‌بازار متفاوت‌تر از سال‌های قبل است.

سخنران بعدی فرهاد گلستانی‌فر، دبیر نمایشگاه هفته پژوهش بود. وی با بیان اینکه 10 تا 12 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی به این امر اختصاص داده شده است، گفت: این مقدار فضا در محل نمایشگا‌ه‌های بین‌المللی تهران برای نشان دادن دستاوردهای مراکز پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده شده است، هدف نشان دادن توانمندی‌های پژوهشی و دانستن نیازهای فناورانه بخش صنعت است و هر روز این نمایشگاه به یک موضوع خاص نام‌گذاری شده است.

«پژوهش و فناوری پیشران اقتصاد دانش‌بنیان»؛ شعار هفته ملی پژوهش

وی افزود: مراسم افتتاحیه 23 آذر است که با حضور یکی از مقامات کشوری برگزار خواهد شد، روز 25 آذر جشنواره پژوهشگران برتر با حضور رئیس جمهور برگزار می‌‌شود و اعطای جوایز را نیز در این مراسم خواهیم داشت. شعار هفته پژوهش نیز «پژوهش و فناوری پیشران اقتصاد دانش‌بنیان» انتخاب شده است که با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است.

در ادامه، مظفر شریفی، مدیرکل دفتر امور پژوهش وزارت علوم و دبیر انتخاب پژوهشگران و فناوران برگزیده اظهار کرد: در مهلت تعیین‌شده 66 دانشگاه و مؤسسه، پژوهشگران برتر خود را معرفی کرده‌اند و از هفته آینده کمیته تخصصی برای بررسی پرونده‌ها تشکیل می‌شود که جمع کل پرونده‌ها 162 مورد است، امسال کف امتیاز لازم نسبت به سال گذشته به‌منظور افزایش کیفیت، بالاتر در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه طرح‌های پژوهشی صنعت‌محور امتیاز قابل توجهی دارند

captcha