جلوگیری از ورود داروی شیمی درمانی به بازار سیاه/ ارائه دارو در بیمارستان‌های دولتی
کد خبر: 1475893
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
گزارش ایکنا از تخصیص‌های جدید بیمه؛

جلوگیری از ورود داروی شیمی درمانی به بازار سیاه/ ارائه دارو در بیمارستان‌های دولتی

گروه سلامت: مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اجرای طرحی در آذرماه برای راه‌اندازی مراکزی در بیمارستان‌های دولتی به منظور ارائه خدمات دارویی به بیماران نیازمند به شیمی درمانی گفت: در این طرح در تلاشیم این دارو از دست بیمار به بیرون از مصرف هدایت نشود و وارد بازار سیاه و کاذب نگردد.

انوشیروان محسنی‌بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه در طی چند سال اخیر دغدغه مردم در حوزه سلامت مربوط به کاهش پرداختی از جیب مردم و کم اعتبار بودن دفترچه‌های بیمه پایه بوده است، عنوان کرد: با اقداماتی که در سال 93 صورت گرفته است هم میزان پرداختی از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی به زیر 10 درصد رسیده است و هم دفترچه‌های سازمان‌های بیمه‌گر پایه از یک اعتبار و هویتی برخوردار شده‌اند و حتی 70 درصد بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها نیز با سازمان وارد مذاکره شده‌اند و قرارداد بسته‌اند.
محسنی با تاکید بر اینکه 600 داروی بیماران صعب العلاج مورد حمایت سازمان‌های بیمه گر قرار گرفته است، ادامه داد: هم اکنون خدمات دندانپزشکی هرچند که در قالب خدمات پیشگیری و آموزشی است ولی در بسته خدمتی گنجانده شده است و داروهای پیوندی کبد، ریه و مغز استخوان نیز مورد حمایت قرار گرفته‌اند.
وی افزود: در تلاش برای صیانت از پرداختی‌های مردم هستیم تا پرداختی افراد تحت پوشش بیمه روستائیان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر حدود سه درصد و سایر بیمه شدگان نیز از 6 درصد افزایش نکند از طرفی چون به قیمت تمام شده نزدیک شده‌ایم درصدد اجرای کردن کتاب راهنماهای بالینی و کیفیت خدمت هستیم تا در شرایط فعلی که پول خوبی پرداخت می‌کنیم بر کیفیت خدمات هم نظارت بیشتری داشته باشیم.
بیمه فراورده‌های خونی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان همچنین به بیمه فراوردهای خونی نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی در خصوص این مقوله داشته‌ایم و این موضوع هم اکنون در حال کارشناسی مشترک بین سازمان انتقال خون، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر است تا بتوانیم در بودجه 94 همین موضوع در بودجه سنواتی قرار بگیرد.
هزینه‌ای دیگری به غیر از فاکتور رسمی حسابداری از بیمار مطالبه نخواهد شد
محسنی با تاکید بر اینکه 75 درصد بستری‌‌ها مربوط به بیمارستان‌های دولتی است، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته شرایطی فراهم شده است تا تمامی ملزومات مورد استفاده بیمار در بیمارستان وجود داشته باشد تا بیمار برای تهیه ملزومات درمانی خود به خارج از بیمارستان فرستاده نشود و در بیمارستان‌های خصوصی نیز طبق توافق صورت سازمان نظام پزشکی مسئولیت نظارت بر این بخش را بر عهده گرفته است و قرار نیست به غیر از فاکتور رسمی حسابداری، هزینه‌ای دیگری از بیمار مطالبه شود.
بار مالی خارج از پروتکل درمانی بر بیمار تحمیل نخواهد شد
وی خاطرنشان کرد: چنین اقداماتی باعث می‌شود تا خارج از پروتکل درمانی، بار مالی دیگری بر بیمار تحمیل نکنیم و به طور مثال اگر قرار است پروتزی خریداری شود، پزشک معالج آن را به مجموعه اعلام می‌کند، بیمارستان خریداری و حسابداری نیز صورت‌حساب فرد بیمار اضافه می‌کند. بدین منظور ما در پی شفاف‌سازی هزینه‌ها، نظم انظباطی مالی و حذف ارتباط مالی بین بیمار و ارائه دهنده خدمت در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی هستیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان به حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تمامی خدمات بیماران خاص تحت پوشش قرار گرفته، این افراد از کارت هوشمند نیز برخوردار هستند و صندوق اعتباری بیماران خاص تمامی سازمان‌ها هم در بیمه سلامت ایرانیان تجمیع شده است و به تناسب افرادی که تحت پوشش دارند ما به آن‌ها اعتبار اختصاص می‌دهیم و در تلاشیم تا بیماران خاصی که نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند، دغدغه‌های پرداخت ناشی از هزینه‌های دارو و لوازمشان به حداقل برسد و هر سال نیز پیشنهاد ما این است که رقم اعتبارات بودجه‌ای بیماران خاص به صورت کلی افزایش خوبی داشته باشد تا فرانشیز برخی از داروهای باقی مانده این بیماران نیز کاهش پیدا کند.

جلوگیری از ورود داروی شیمی درمانی به بازار سیاه
محسنی همچنین از برنامه‌های مجموعه برای حوزه شیمی درمانی نیز سخن به میان آورد و گفت: طرحی آماده شده است تا مراکزی تحت نظارت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در بیمارستان‌های دولتی راه‌اندازی شوند تا در آنجا دارو در اختیار افراد قرار بگیرد و خدمات مورد نیاز به بیمار ارائه شود تا این دارو از دست بیمار به بیرون از مصرف هدایت نشود و وارد بازار سیاه و کاذب نشود. بدین منظور  در طول آذرماه چنین طرحی در برخی از مراکز بیمارستان‌های دولتی که می‌توانند شیمی درمانی را انجام بدهند صورت خواهد گرفت.

captcha