پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درصدد اسلامی‌سازی علوم انسانی است
کد خبر: 1840872
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۱

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درصدد اسلامی‌سازی علوم انسانی است

گروه انديشه: قائم مقام سردبير نشريات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تشريح روند فعاليت‌های اين پژوهشگاه در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی، اسلامی‌سازی علوم انسانی را از اهداف مهم نشريات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اعلام كرد.

«مجيد كافی»، قائم مقام سردبير نشريات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به تشريح فعاليت های اين پژوهشگاه پرداخت و گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال ١٣٦١ با نام دفتر همكاری حوزه و دانشگاه به منظور اجرای طرح مقدماتی بازسازی علوم انسانی تأسيس شد.
وی ادامه داد: اين طرح در پی درخواست ستاد انقلاب فرهنگی از امام خمينی‌(ره‌) و ارجاع ستاد از سوی ايشان به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، توسط جامعه تهيه و پس از تصويب ستاد انقلاب فرهنگی، به تأييد امام راحل (ره) رسيد.
كافی به سه مرحله فعاليت جدی اين موسسه طی بيش از دو دهه فعاليت آن اشاره كرد و گفت: مرحله اول(١٣٦١ - ١٣٦٢)؛ در اين دوره چند گروه كاری در زمينه اقتصاد، جامعه‌شناسی، حقوق و علوم سياسی، روان‌شناسی و علوم تربيتی به همراه برگزاری نشست‌های متعددی با حضور استادان حوزه و دانشگاه برگزار شد، كه حاصل آن در قالب ١٧٩ جزوه منتشر شده است.
وی ادامه داد: مرحله دوم(١٣٦٢ - ١٣٦٩)؛ اين دوره را بايد دوره ركود نسبی دفتر دانست به گونه‌ای كه فعاليت آن تنها در انتشار چند اثر انگشت شمار خلاصه شده بود و در مرحله سوم در سال ١٣٦٩ دفتر همكاری حوزه و دانشگاه رسماً به صورت يكی از نهادهای رسمی همكار با سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی(سمت‌) در آمد كه اين امر تأثير مثبتی در تحول سازمانی و آموزشی - پژوهشی دفتر به جا ‌گذاشت.
وی ايجاد ٥ گروه آموزشی روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم تربيتی، مديريت و تاريخ و جذب نزديك به ٤٠ نفر از فضلای علاقمند در مقطع كارشناسی ارشد؛ انتشار فصلنامه حوزه و دانشگاه؛‌ تأسيس گروه‌های پژوهشی علوم قرآنی، مديريت و تاريخ؛‌ تجهيز كتابخانه، ايجاد شبكه اطلاع رسانی رايانه‌ای، تهيه سازمان نما و ارتقاء پشتيبانی و بودجه را از از جمله اقداماتی انجام شده در اين دوره عنوان كرد.
كافی تصريح كرد: از آغاز سال ٧٨ دفتر همكاری حوزه و دانشگاه با حمايت‌های مقام معظم رهبری‌ (مدظله‌العالی)، شورای عالی حوزه علميه قم و وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و براساس مجوز شورای گسترش آموزش عالی به پژوهشكده حوزه و دانشگاه تغيير نام يافت و دوره تازه‌ای از فعاليت پژوهشی خود را آغاز كرد.
وی گفت: در اين دوره علاوه بر گروه‌های ياد شده، گروه فلسفه و كلام نيز تأسيس شد و فعاليت‌های پژوهشكده از هر نظر توسعه يافت و در ادامه شورای گسترش آموزش عالی با ارتقاء، پژوهشكده حوزه و دانشگاه به «مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه» با دو پژوهشكده به نام های «پژوهشكده علوم انسانی و اجتماعی» و «پژوهشكده حكمت، تاريخ و دين پژوهی» موافقت قطعی به عمل آورد و اين مصوبه از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به پژوهشكده ابلاغ شد.
وی يادآور شد: اكنون پژوهشگاه موفق به انتشار مجلاتی در دو سطح «علمی_ پژوهشی» و «علمی _ تخصصی» شده كه مجلات جستارهای اقتصادی، تربيت اسلامی و روش شناسی علوم انسانی جزء دو فصلنامه «علمی_ پژوهشی» و اسلام و روانشناسی و اسلام و علوم اجتماعی جزء دوفصلنامه «علمی _ تخصصی» اين پژوهشكده می‌باشند.
قائم مقام سردبير نشريات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اسلامی كردن علوم انسانی را از اهداف مهم فعاليت و توليد محتوای اين مركز عنوان كرد و گفت: در حال حاضر پژوهشگاه در يازده گروه مديريت، اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، فلسفه، كلام، تاريخ، علوم تربيتی، فقه و اصول و ... درصدد ارائه ديدگاه های اسلامی در مسائل علوم انسانی است.
captcha