ترويج فرهنگ ايثار و شهادت با تغيير نقطه ثقل از خدمات به فرهنگ اتفاق می‌افتد
کد خبر: 1863636
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
نهادينه كردن فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه/60

ترويج فرهنگ ايثار و شهادت با تغيير نقطه ثقل از خدمات به فرهنگ اتفاق می‌افتد

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی بنياد شهيد ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، تكريم ايثارگران و خدمات‌رسانی به آنان را از جمله وظايف بنياد شهيد عنوان كرد كه با اولويت قرار دادن بحث فرهنگی، تكريم ايثارگران و تغيير نقطه ثقل از خدمات به فرهنگ می‌توان اين فرهنگ را در جامعه ترويج كرد.

رضا صحرايی سرپرست معاونت فرهنگی و مديركل آموزش عالی بنياد شهيد و امور ايثارگران در بخش نخست گفت‌وگوی خود با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اشاره به كتب دينی و آسمانی و پيشينيه‌ای كه در اسلام پيرامون ايثار و شهادت وجود دارد، شاهراه حياتی صدور فرهنگ اسلامی و ايرانی را فرهنگ ايثار و شهادت دانست و در ادامه به اهميت ورود تمامی سازمان‌های فرهنگی به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت اشاره كرد و گفت: فعاليت تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی كشور بايد در بحث ترويج فرهنگ ايثار و شهادت مورد بررسی قرار گيرد.
رضا صحرايی در بخش دوم اين گفت‌وگو با يادآوری ايثارگری‌های مقام معظم رهبری در فتنه‌های اخير به اقدامات امام خمينی(ره) پيش از انقلاب و دهه اول انقلاب اشاره كرد و افزود: هيچ شخصی به اندازه امام راحل به انجام كار فرهنگی نپرداخته است و البته كار فرهنگی حضرت امام قرار دادن انسان‌ها در مسير فطرتشان كه همان خداجويی، ظلم‌ستيزی و عدالت‌طلبی است بوده است و امام بدون هيچ امكانات و بودجه‌ای و تنها با اعمال و رفتار خود اين كار را انجام داده است.
سرپرست معاونت فرهنگی بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به اينكه معيار ارزشيابی عملكرد ما بر روی كاغذ و يا نظرسنجی نيست اضافه كرد: معيار ارزشيابی عملكرد سازمان‌ها در بحث ايثار و شهادت را بايد در رفتار افراد جامعه مشاهده و برای بررسی اقدامات انجام شده در بحث ايثار و شهادت بايد به رفتار مردم جامعه رجوع كنيم و در اين صورت است كه می‌توانيم عملكرد سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف را بررسی كنيم.
وی در بخش ديگری از سخنان خود عنوان كرد كه بيشترين جفا به فرهنگ ايثار و شهادت اين است كه ترويج آن را تنها به عهده چند دستگاه خاص بگذاريم و نياز است تا به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به عنوان يك مقوله فراسازمانی، فرادستگاهی، فراجناحی و فراحزبی نگاه كنيم تا بتوانيم در اين عرصه به موفقيت‌هايی دست پيدا كنيم.
مديركل آموزش عالی بنياد شهيد و امور ايثارگران فرهنگ ايثار و شهادت را يك فرهنگ كلان دانست و عنوان كرد كه اين فرهنگ قابل قياس با ساير فرهنگ‌ها نيست و بايد برنامه كلانی برای آن در نظر گرفته شود.
اين مقام مسئول معتقد است كه بنياد شهيد و امور ايثارگران در بحث ترويج فرهنگ ايثار و شهادت نسبت به پنج سال گذشته موفق بوده و اقدامات بسياری انجام داده است اما اين بنياد كه متولی اصلی ترويج فرهنگ ايثار و شهادت است نسبت به كاری كه بايد انجام دهد فاصله زيادی دارد و در اين زمينه بايد تلاش بيشتری داشته و اقدامات زيادی انجام دهد.
وی در ادامه سخنان خود در راستای اقدامات بنياد شهيد و امور ايثارگران در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت بيان كرد: ما بايد سخنان امام خمينی‌(ره) و مقام معظم رهبری را در مورد وظايف خود بررسی كنيم و بر مبنای سخنان ايشان و عملكرد خود نمره بدهيم و البته با اين بررسی در‌می‌يابيم كه نمره ما نسبت به وظيفه‌ای كه برای ما در نظر گرفته شده بسيار كم است.
عضو هيئت علمی دانشگاه علامه‌ طباطبايی در بخش ديگری از سخنان خود در بيان راهكارهايی به منظور نهادينه شدن فرهنگ ايثار و شهادت از سوی بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: مهم‌ترين اقدام در اين برهه زمانی تغيير نقطه تمركز بنياد شهيد و امور ايثارگران از مقوله خدمات‌رسانی به مقوله فرهنگی است.
وی با بيان اينكه، ترويج فرهنگ ايثارو شهادت، تكريم ايثارگران و خدمات‌رسانی به ايثارگران از وظايف تعيين شده برای بنياد شهيد و امور ايثارگران است، ادامه داد: هر چند كه هر سه وظيفه اين بنياد، فرهنگی است اما بايد ببينيم چه ميزان از توان خود را صرف دو وظيفه اول كه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و تكريم ايثارگران است كرده‌ايم و البته بهترين و مهمم‌ترين كار تغيير نقطه سقل از خدمات به فرهنگ است و در صورتی كه اين اتفاق در بنياد شهيد و امور ايثارگران رخ دهند كارهای خدماتی نيز فرهنگی می‌شود.
وی با بيان اينكه ايثارگران به واسطه ايثارگری و خدمتی كه به نظام داشته‌اند دچار آسيب‌هايی شده‌اند افزود: وظيفه ما خدمات‌رسانی به اين ايثارگران است و البته نظام ما در مقايسه با ساير كشورها خدمات‌رسانی كمتری به ايثارگران داشته است و ما تنها حداقل‌هايی را برای ايثارگران خود فراهم كرده‌ايم اما به هر حال برای ترويج اين فرهنگ در جامعه بايد همين حداقل‌ها را نيز در قالب كارهای فرهنگی انجام دهيم تا در ترويج اين فرهنگ در جامعه نقش اثرگذارتری داشته باشيم.
سرپرست معاونت فرهنگی بنياد شهيد و امور ايثارگران يادآور شد: در صورتی كه تغيير در نگاه و تمركز بر روی فعاليت خاص در بنياد شهيد و امور ايثارگران اتفاق بيافتد می‌توان با برنامه‌ريزی‌های خاص و در نظر گرفتن راهبردهای كلان و در پايان با استفاده از بيانات و دستورات مقام معظم رهبری در زمينه ايثار و شهادت، كارشناسی و نيازسنجی در اقشار مختلف جامعه، اين فرهنگ عظيم را در لايه‌های مختلف اجتماعی وارد كرد.
وی در بخش پايانی سخنان خود به لايحه ايثارگری و بعد خدمات‌رسانی اين لايحه اشاره كرد و افزود: تصويب اين لايحه از حيث اينكه خدمت به ايثارگران و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت است می‌تواند كمك زيادی به ترويج و اشاعه اين فرهنگ در جامعه داشته باشد و در صورتی كه دولت و مجلس نيز قصد خدمت به ايثارگران را دارند نبايد اين لايحه را بلاتكليف بگذارند.
captcha