برگزاری جلسه دفاعيه پايان‌نامه «فقه و سلامت محيط زيست» در مدرسه علميه مشهد
کد خبر: 1925626
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۴

برگزاری جلسه دفاعيه پايان‌نامه «فقه و سلامت محيط زيست» در مدرسه علميه مشهد

جلسه دفاعيه پايان‌نامه دانش‌پژوه مدرسه علميه عالی نواب مشهد با عنوان «فقه و سلامت محيط زيست» 29 ارديبهشت‌ماه با حضور رئيس سازمان محيط زيست كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی حوزه علميه خراسان، در اين جلسه كه با حضور «محمدی‌زاده» معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط زيست كشور برگزار شد، «مصطفی رنجبر» در پايان‌نامه سطح سه خود پس از طرح مفاهيم و گزاره‌های اساسی و مشهور فقه و محيط زيست به تاريخچه محيط زيست و اصول و قواعد عمومی فقهی در تعامل با آن پرداخته بود.
وی كه از راهنمايی حجت‌الاسلام محمد حكيمی و مشاوره حجج اسلام مجتبی الهی خراسانی و محمد حسن ربانی بيرجندی بهره برده است، در اين رساله به روشنگری درباره چگونگی بهره‌برداری از قواعد فقهی در مسائل مستحدثه‌ای چون محيط زيست نيز اشاره می‌كند و با استناد به آيات و روايات و گفته‌های بزرگان دين، حرمت آلوده ساختن و از ميان بردن پديده‌های زيست محيطی را يادآور شده است.
اين پايان‌نامه در چهار فصل با عنوان مباحث كلی فقه و محيط زيست، فقه و سلامت آب، فقه و سلامت هوا و فقه و سلامت خاك آمده است.
در اين جلسه «محمدی‌زاده» با بيان اينكه محيط زيست مجموعه‌ای از مؤلفه‌های آب، خاك، هوا و گونه‌های زيست جانوری و گياهی است، خاطر نشان كرد، آنچه در اين پايان‌نامه مهجور مانده، بررسی فقه و گونه‌های زيستی است.
وی با تأكيد بر مسئله فرهنگ سازی در باره محيط زيست اظهار كرد: حوزه علميه می‌تواند در اين زمينه هم فعاليت كند.
رئيس سازمان محيط زيست كشور با اشاره به استناد اين پايان‌نامه به بخشی از آيات و روايات از محققان حوزوی خواست به پردازش آماری محيط زيست در نگاه دين نيز بپردازند.
معاون رئيس‌جمهور يادآور شد: سازمان محيط زيست آماده است از اينگونه پايان‌نامه‌ها حمايت و برای بهره‌برداری عموم استفاده كند.
بعد ارائه پايان‌نامه توسط محقق و دفاع از آن توسط استادان مشاور، نمايندگان مدارج علمی و گروه علمی نيز مطالب مورد مناقشه خود را بيان كردند و در انتها اين پايان با نمره 17.64 قبول شد.
يادآور می‌شود، اين هشتمين جلس دفاعيه پايان‌نامه طلاب اين مدرسه در رشته فقه و اصول است.
captcha