لزوم استفاده از تلفيق شيوه‌های مختلف آموزشی برای تحقق اهداف آموزش قرآن در مدارس
کد خبر: 2162963
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱
نقش مؤسسات قرآنی ـ مردمی در ارتقای آموزش‌های قرآنی در مدارس/53

لزوم استفاده از تلفيق شيوه‌های مختلف آموزشی برای تحقق اهداف آموزش قرآن در مدارس

گروه فعاليت‌های قرآنی: مديرمسئول مدرسةالقرآن‌الكريم شهرستان شهرضا در رابطه با تعامل مؤسسات قرآنی با مدارس برای برگزاری دوره‌های علوم قرآنی و آموزشی گفت: پيشنهادات مديران مؤسسات قرآنی مردمی برای اجرای كامل برنامه درسی قرآن به روش نوين استفاده شود.

«سيدمحمدرضا گلزاری»، مديرمسئول مدرسةالقرآن‌الكريم شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، در ابتدا در رابطه با مبانی مورد نظر قرآن در تعليم و تعلم قرآن گفت: با توجه به اين كه تعليم و تربيت نقش مهمی را در آموزش قرآن در مدارس دارد بايد با رويكرد قرآنی به عنوان يك اصل در آموزش و پرورش باشد، البته وجو مربی متخصص در اين راه حرف اول را می‌زند.
اين مسئول ادامه داد: با توجه به اين كه مدارس قرآنی از چند ماه قبل شروع به كار كرده‌اند و تاكنون توانسته‌اند همانند مؤسسات قرآنی مخاطبان بسياری داشته باشند، روند خوبی را طی كرده‌اند.
وی افزود: برخی از اين مدارس با مربيان كارآمد و آموزش ديده شروع به كار كرده‌اند و در كنار برگزاری دوره‌های قرآنی ويژه دانش‌آموزان نيز برای خود مربيان كلاس‌های مهارت‌های زندگی و انس با قرآن برگزار كرده‌اند تا طی يك روال خاصی در تدريس به هدفی كه می‌خواهند برسند.
گلزاری در ادامه بيان كرد: البته در كنار اين اساتيد كسانی بودند كه از حرفه و تدريس بهينه‌ای برخوردار نبودند ولی با اين حال طی شركت در اين جلسات آموزشی توانسته‌اند به آن توانمندی كه می‌خواستند برسند.
مديرمسئول مدرسةالقرآن‌الكريم شهرستان شهرضا به اين نكته اشاره كرد كه قرآن كريم بايد در آموزش و پرورش نهادينه شود، ما در اين زمينه نيازمند تحول اساسی هستيم كه بايد طی جلساتی مكرر آموزش را در مدارس در تمام ابعاد مورد بررسی قرار دهيم.
وی اضافه كرد: يك مشكلی كه در آموزش وجود دارد اين است كه بودجه‌هايی كه قرار بوده از سوی وزارت آموزش و پرورش برای حق تدريس يا زحمت به مدارس برسد، ابلاغ نشده و بنابراين برخی از مربيان به دليل نداشتن انگيزه به خوبی در كلاس وظيفه خود را انجام نمی‌دهند كه اين از نظر من در پيشرفت كار تأثير منفی می‌گذارد.
اين مسئول در ادامه افزود: من نظرم اين است كه بايد اين كار با حضور مربيان متخصص صورت گيرد، يعنی تخصص لازم را داشته باشند تا برخی از ضعف‌ها جبران شود.
گلزاری تأكيد كرد: البته تمام اين كارها بستگی به افرادی دارد كه مسئول اين كار می‌شوند، در واقع كسانی برای اين كار انتخاب شوند تا در هر مقطع سنی حساسيت، اخلاق و كردار خوب، آموزش صحيح و ... برخوردار باشند.
اين مسئول در ادامه توجه به آموزش جامع قرآن با تأكيد بر محوريت روخوانی قرآن كريم در مدارس را اهداف اصلی آموزش عنوان كرد و گفت: اگر يك مدير به هنگام استخدام مربيان قرآن به اين نكته توجه داشته باشد كه آن فرد از روخوانی و روانخوانی و همچنين احكام ضروری تجويد قرآن آگاهی لازم را دارد، در كارش موفق است و مهم تر از آن اينكه با توجه به استعدادها و علايق خود در فرايند آموزش به دانش‌آموزان حضور پيدا می‌كند و به صورت صحيح و با برنامه مدون به متعلمان آموزش می‌دهد.
وی در ادامه به اين مطلب اشاره كرد كه اين موضوع در آموزش قرآن بسيار قابل مطالعه و استفاده است به منظور تحقق اهداف برنامه درسی آموزش قرآن می‌توان از تلفيق شيوه‌های مختلف آموزشی اعم از حس بينايی، شنوايی و ... استفاده كرد.
گلزاری ادامه داد: مربيان مدارس بايد با ابعاد و اجزا برنامه درسی قرآن آشنايی لازم را داشته باشند و مهارت لازم را در آموزش قرآن به دست آورند تا بتوانند به آن روندی كه می‌خواهند، برسند.
اين مسئول در پايان خاطرنشان كرد: به نظر من مهم‌ترين عامل عدم موفقيت برنامه‌های درسی، آموزشی، قرآنی و ... عدم اجرای كامل برنامه‌های پيش‌بينی شده است كه بايد از سوی مديران مؤسسات قرآنی مورد بررسی قرار گيرد.
captcha